Booking.com obține o victorie cu două tăișuri în lupta dusă la nivelul UE
Platforma de rezervări online Booking.com a obținut joi o victorie cu două tăișuri la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), care a decis că restricțiile acesteia împotriva oferirii de către hoteluri a unor prețuri mai mici pe propriile site-uri sau platforme rivale nu contravin legislației europene, relatează agențiile AFP și Reuters.
Cunoscute drept „clauze de paritate”, aceste restricții sunt incluse în contractele semnate de hoteluri cu site-urile de rezervări online. Ele au atras plângeri din partea unor rivali mai mici și atenția autorităților de reglementare din Europa, care sunt îngrijorate că aduc prejudicii consumatorilor.
De exemplu, autoritatea de reglementare a concurenței din Germania a interzis astfel de clauze indiferent dacă ele se referă la prețurile oferite pe site-urile propri ale hotelurilor sau pe platforme rivale. La nivelul UE practica era restricționată doar în ceea ce privește clauzele care ar împiedica hotelurile să ofere prețuri mai mici pe site-urile lor.
Însă Actul legislativ privind piețele digitale (DMA) care a intrat în vigoare la nivelul UE anul trecut interzic platformelor mari din online, categorie în care intră și Booking.com, să folosească orice fel de clauze de paritate sau măsuri comerciale echivalente.
CJUE a stabilit joi că aceste clauze nu pot fi considerate anticoncurențiale sub legislația antitrust din Uniunea Europeană.
„Clauzele de paritate a prețurilor nu pot, în principiu, să fie clasificate drept ‘restricții accesorii’ în temeiul legislației UE privind concurența”, afirmă decizia citată de agenția Reuters.
Decizia CJUE notează însă că „clauzele de paritate” pot afecta competitivitatea
Însă CJUE a notat totodată că aceste practici pot fi de natură să restrângă concurența între diferitele platforme de rezervări online, să alunge concurenții mai mici și pună bariere la intrarea pe piață și că nu par să fie necesare viabilității economice a Booking.com.
„Nu a fost demonstrat că clauzele de paritate a prețurilor, indiferent dacă sunt largi sau înguste, sunt obiectiv necesare pentru implementarea operațiunii principale [a afacerii] și, în al doilea rând, sunt proporționale obiectivului urmărit de acesta”, a notat CJUE.
Agenția AFP notează că această parte a deciziei va avea probabil repercusiuni largi, îngreunând tentativele platformelor online din întreaga industrie turistică să impună restricții asupra furnizorilor de servicii.
Cazul a ajuns pe masa instanței europene după ce o companie a cerut unei instanțe din Olanda să decidă dacă „clauzele de paritate” sunt legale iar instanța olandeză s-a adresat CJUE pentru îndrumare.