Comisia Europeană votează vineri pentru taxarea mașinilor electrice aduse din China. Cine este pentru și ce țări se opun
Este de așteptat ca vineri, votul statelor UE să confirme introducerea unor taxe vamale cuprinse între 8% și 35% pentru mașinile electrice care sunt importate din China. Germania se opune, dar Franța și Italia sunt pentru, scrie Reuters.
Mașinile care sunt aduse din China au deja taxe vamale de 10%, dar acum propunerea ce are mari șanse să fie votată vineri indică adăugarea unor taxe între 7,8% și 35,5% pentru mașinile electrice fabricate în China, scrie AFP.
Taxele vamale suplimentare ar fi de 7,8% pentru Tesla, 17% pentru BYD, 18,8% pentru Geely și 35,5% pentru SAIC. Alte grupuri auto care au cooperat cu oficialii UE vor plăti taxe de 20,7%.
Oficialii UE spun că mașinile chineze beneficiază de subvenții uriașe în țara de origine și fac concurență neloială, fiindcă fără acele subvenții nu ar putea vinde mașinile în UE la prețuri mici.
China produce cele mai ieftine mașini electrice din lume și este lider detașat în producția de baterii. Promotorii acestor taxe mari spun că în China, companiile auto beneficiază de împrumuturi la dobânzi mici, de materii prime la prețuri derizorii și de subvenții numeroase.
Germania se opune introducerii acestor taxe, în timp ce Franța, Italia, Polonia, Grecia și țările baltice vor vota pentru noile taxe. În regiune, Ungaria și Slovacia se opun introducerii acestor taxe. Pentru ca propunerea să „cadă” trebuie să voteze împotrivă 15 țări membre cu un total de peste 65% din populația totală a Uniunii. Pare puțin probabil ca opoziția să fie așa de serioasă.
În Germania, marile companii auto au făcut lobby puternic pentru ca guvernul să spună NU acestor propuneri și nu este de mirare, din moment ce peste o treime dintre vânzările acestor giganți auto au fost realizate în China. Companiile se tem de represalii venite din partea Chinei, care va pune și ea taxe mai mari.