Sari direct la conținut

Cum progresează construcția celui mai lung tunel feroviar din țară

HotNews.ro
Cum progresează construcția celui mai lung tunel feroviar din țară
Lucrari feroviare pe lotul Apata - Cata (sursa ChimDrone/Traveler, via Asociatia Pro Infrastructura)

Tunelul feroviar Ormeniș, care va deveni cel mai lung din țară (7 km) este săpat de uriașele „cârtițe” cu o viteză medie de 10-15 metri/zi, iar în câteva săptămâni ar trebui să ajungă și mașinile de forat pentru tunelul Homorod, lung de 5 km, scrie Asociația Pro Infrastructură. Ambele se află pe lotul de mijloc al căii ferate Brașov – Sighișoara, unde lucrările vor mai dura câțiva ani și unde trenurile circulă cu o viteză medie de 40 km/h.

Trenurile merg ca melcul între Brașov și Sighișoara

Pe Brașov – Sighișoara lucrările avansează greu, noul traseu va fi cu 11 km mai scurt decât cel din prezent, vor fi porțiuni de 160 km/h dar vor mai trece mulți ani până va fi totul gata.

Chiar și trenurile care nu opresc între cele două orașe fac mai bine de 3 ore pe cei 128 km, iar din noul Mers al Trenurilor, din cauza restricțiilor și a șantierelor, parcursul celor mai rapide garnituri va dura trei ore și jumătate. Noul orar al trenurilor intră în vigoare la jumătatea lui decembrie.

Vor fi însă și trenuri IR care în 2025 vor face peste patru ore, deoarece vor fi timpi mai lungi de staționare în gări precum Apața, Cața, Rupea, Racoș sau Augustin, toate între Brașov și Sighișoara, pe magistrala 300. Nu doar din cauza staționărilor călătoria durează așa de mult, ci și din cauză că sunt lungi porțiuni unde trenurile rulează cu doar 20-30 km/h.

Pe Brașov – Sighișoara se fac printre cele mai complexe lucrări feroviare executate vreodată în țară, dar în „buna” tradiție de la noi sunt întârziate cu câțiva ani.

Cel mai spectaculos lot de pe traseu este Apața-Cața pentru că se vor construi trei tuneluri, un viaduct-mamut la Ormeniș și alte structuri serioase. Costurile sunt de 2,94 miliarde lei, fără TVA.

Asociația Pro Infrastructură scrie despre acest lot unde tunelul Ormeniș, care va deveni cel mai lung din țară (7 km), a ajuns la o „viteză de croazieră” a TBM-urilor de 10-15 metri pe zi. La final de septembrie cei de la Aktor spuneau că prima „cârtiță” a săpat peste 500 de metri în galeria sa de la Ormeniș și cealaltă, pe firul doi, undeva în jurul a 360 de metri.

Segmentul dintre tuneluri înaintează lent, avertizează API, așa că o accelerare a lucrărilor este absolut necesară pentru a avea linie dublă pe porțiuni cât mai lungi. Asociația avertizează și că există pericolul să nu mai fie asigurată finanțarea, ceea ce ar fi un dezastru.

Ce scrie Asociația Pro Infrastructură despre lucrările dintre Apața și Cața

La finalul lunii august, CFR a raportat un progres fizic de 36,6% pe cei 28 kilometri dintre Apața și Cața, un contract semnat tot cu asocierea RailWorks (lider Aktor, alături tot de Alstom și Arcada) în septembrie 2020 cu ordin de începere dat în 3 noiembrie 2020. Prețul actualizat: 2,94 miliarde lei fără TVA, 4 ani termen de execuție.Hârtia spune că în câteva săptămâni circulăm. Poate într-un univers paralel. În acesta, întârzierea va fi una masivă, imposibil de estimat precis în acest moment, așa cum tot avertizăm de ani de zile.

Știrea importantă ar fi că TBM-urile 3 și 4 care vor săpa tunelul Homorod (dinspre Sighișoara), cel un pic mai scurt, de 5 km, vor fi lansate foarte curând. Estimarea noastră realist-optimistă pentru prima cârtiță este 1,5-2 luni, poate chiar în buza alegerilor, ca să fie spectacolul complet. Cu un decalaj de 4-6 săptămâni, ar trebui să plece la drum și cealaltă cârtiță.

Asociația Pro Infrastructură scrie despre acest lot unde tunelul Ormeniș, cel mai lung din țară (7 km), a ajuns la o viteză de croazieră a TBM-urilor de 10-15 metri pe zi, dacă ar fi să-l credem pe cuvânt pe șeful de proiect al grecilor de la Aktor, Sotiris Koropoulis. Tot el ne mai dădea niște cifre la final de septembrie: prima cârtiță a săpat peste 500 de metri în galeria sa de la Ormeniș și cealaltă, pe firul doi, undeva la 360 de metri.

Segmentul dintre tuneluri înaintează lent. Ar trebui să fie accelerat ca să avem cale dublă cap-coadă cât mai curând posibil. Dincolo de progresele tehnice mai mici sau mai mari, finanțarea rămâne elefantul din cameră. CEF (Connecting Europe Facility) se termină în două luni și ceva, la 20 decembrie 2024.

Autoritățile din CFR și Ministerul Transporturilor tot promit de mai bine de un an de zile că vor asigura banii, dar nu s-a concretizat nimic. Ar fi un coșmar să rămână de izbeliște patru TBM-uri care forează împreună 12 kilometri de galerii duble, plus tunelul Mureni și celelalte pasaje/viaducte.

INTERVIURILE HotNews.ro