TikTok, după acuzațiile CSAT: „E categoric fals că profilul lui Călin Georgescu a fost tratat diferit de ale celorlalți candidați” / Cifrele prezentate de platforma chineză privind expunerea candidaților la prezidențialele din România
Rețeaua de socializare TikTok susține că profilul candidatului la alegerile prezidențiale Călin Georgescu „a fost etichetat drept cont TikTok deținut de guvern, politician sau partid politic (GPPPA), în același mod ca orice alt candidat de pe TikTok și supus exact aceleași reguli și restricții”. Platforma chinezească a reacționat într-un răspuns oficial transmis, joi, publicației StartupCafe.ro.
Replica platformei chineze vine după ce Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), convocat joi de președintele Klaus Iohannis, a stabilit că TikTok l-a favorizat pe Călin Georgescu, fără a-i menționa însă numele în comunicatul oficial: „Prin încălcarea legislației electorale, un candidat la alegerile prezidențiale a beneficiat de o expunere masivă pe fondul tratamentului preferențial pe care platforma TikTok l-a acordat acestuia prin faptul că nu l-a marcat drept candidat politic, respectiv fără a-i cere obligația de a marca materialele electorale de tip video cu codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă la desemnarea mandatarului financiar coordonator, obligație impusă prin legislația electorală”.
TikTok: „Aceste informații inexacte despre alegerile din România sunt înșelătoare”
„Contul domnului Georgescu a fost etichetat drept cont TikTok de guvern, politician sau partid politic (GPPPA) în același mod ca oricare alt candidat de pe TikTok și supus exact aceleași reguli și restricții – este categoric fals să pretindem că contul său a fost tratat diferit de al oricărui alt candidat. Când autoritățile române ne-au contactat pentru a semnala o serie de videoclipuri care nu aveau identificatori (CMF – n.r.), pe care candidații înșiși erau obligați legal să și-i adauge – fiind cazul pe mai multe alte platforme -, am luat măsuri cu privire la aceste videoclipuri în 24 de ore”, a declarat un purtător de cuvânt al TikTok, la solicitarea StartupCafe.ro.
De asemenea, reprezentantul TikTok susține că sunt înșelătoare acuzațiile conform cărora Călin Georgescu ar fi beneficiat de prezență superioară pe platformă, pentru a obține voturi mai multe decât ceilalți candidați la alegerile prezidențiale:
„Aceste informații inexacte despre alegerile din România sunt înșelătoare întrucât majoritatea candidaților și-au stabilit o prezență pe TikTok, iar cei care au câștigat și-au făcut campanie și pe alte platforme digitale, dincolo de a noastră. Aplicăm cu rigurozitate Regulile Comunității noastre împotriva dezinformării electorale și comportamentului înșelător și am colaborat proactiv cu Comisia Electorală pentru a lansa un Centru Electoral în aplicație astfel încât să promovăm informațiile de încredere privind alegerile în comunitatea noastră din România. Nu acceptăm reclamele politice plătite și solicităm tuturor să respecte Regulile comunității noastre pe care le aplicăm în mod continuu”.
Cifrele prezentate de TikTok privind expunerea candidaților din România
Platforma din China prezintă și o listă cu candidații care au beneficiat de prezență pe TikTok, susținând că „mesajul sugerat conform căruia Călin Georgescu a avut o abilitate unică de a ajunge la publicul platformei TikTok este cel puțin inexact și induce în eroare”.
TikTok nu prezintă însă și cifrele pentru Georgescu.
- George Simion: https://www.tiktok.com/@georgesimionoficial – 749.6K de urmăritori (mai mult decât Călin Georgescu, spune TikTok);
- Elena Lasconi: https://www.tiktok.com/@elena.lasconi – 124.1K followers;
- Marcel Ciolacu: https://www.tiktok.com/@marcel_ciolacu – 44.6K followers;
- Mircea Geoană: https://www.tiktok.com/@mirceageoana2024 – 19.3K followers;
- Nicolae Ciucă: https://www.tiktok.com/@nicolaeiciuca – 2.6K followers;
Platforma mai susține că Georgescu și-a făcut campanie pe numeroase canale, astfel că „atribuirea exclusivă a activității campaniei acestuia pe TikTok reprezintă o afirmație inexactă și înșelătoare”:
- Youtube: https://www.youtube.com/c/C%C4%83linGeorgescuOficial – 97.4k subscribers;
- Facebook: https://www.facebook.com/calingeorgescuro – 244k followers;
- Instagram: https://www.instagram.com/calingeorgescuoficial/ – 61.8k followers;
„Suntem extrem de vigilenți față de actorii care încearcă să utilizeze practici înșelătoare pentru a influența procesele civice și lucrăm intens pentru a identifica și elimina operațiunile de influență ascunsă, raportând transparent aceste eforturi în fiecare lună. (…) Până în prezent, nu am găsit dovezi ale unei operațiuni de influență ascunsă pe platforma noastră, în ultimele săptămâni, legate de alegerile prezidențiale în curs din România, nici dovezi de influență străină”, mai susțin reprezentanții TikTok în răspunsul transmis StartupCafe.ro.