Sari direct la conținut

​Black Friday și dreptul de retragere din contract al consumatorului

HotNews.ro
Calu Monica, Asociația Consumers United, Foto: Hotnews
Calu Monica, Asociația Consumers United, Foto: Hotnews

Black Friday a adus și în 2020 reduceri și oferte speciale pentru consumatori, dar și surprize neplăcute sau, mai precis spus, produsele comandate nu s-au ridicat la nivelul așteptărilor sau nu au corespuns cerințelor cumpărătorilor. Anul acesta, mai mult ca niciodată, potențialii cumpărători s-au limitat la vizualizarea ofertelor de pe site-uri și au renunțat să mai vadă produsele dorite în magazinele fizice ale acelorași retaileri, din cauza pandemiei. În astfel de situații, pentru contractele încheiate la distanță, consumatorii au posibilitatea de a renunța la bunurile sau serviciile achiziționate sau, altfel spus, beneficiază de dreptul de retragere din contract.

Acest drept permite consumatorului să anuleze contractul încheiat cu un comerciant în termen de 14 zile de la primirea bunului sau după încheierea contractului de servicii sau de livrare de conținut digital. De subliniat că nu este nevoie de o justificare din partea consumatorului pentru a face acest lucru. Mai mult decât atât, consumatorul nu trebuie să suporte alte costuri decât cele pentru returnarea bunului sau costurile diminuării valorii produsului, în caz de manevrare necorespunzătoare

Contractele încheiate la distanță sunt acele contracte încheiate fără prezența fizică simultană a comerciantului și a consumatorului. Este vorba, de exemplu, de contractele încheiate online, prin comandă prin poșta fizică, online, prin telefon.

Nu este considerat contract la distanță contractul inițiat prin intermediul unei comunicări la distanță (de exemplu prin e-mail), dar care a fost încheiat în cele din urmă la sediul comercial al comerciantului. Nici contractul negociat la sediul comerciantului dar încheiat prin intermediul unei comunicări la distanță, nu va fi considerat un contract încheiat la distanță.

Ordonanța de urgență nr. 34/2014 din 04/06/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii reglementează în legislația României dreptul de retragere al consumatorului. De precizat, însă, că dreptul de retragere este un instrument pe care legislația UE îl acordă consumatorului din Uniunea Europeană, astfel că, de acest drept beneficiați în oricare alt stat UE în care faceți cumpărături la distanță.

Comerciantul are obligația să informeze consumatorul cu privire la posibilitatea și modalitățile de a se retrage din contract. Informațiile care trebuie furnizate consumatorului cu privire la dreptul său de retragere trebuie să includă: condițiile în care beneficiază de dreptul de retragere din contractele încheiate la distanță, perioada în care își poate exprima opțiunea de a renunța la contract, procedurile de exercitare a dreptului de retragere, faptul că consumatorul suportă costul returnării, iar, dacă returnarea prin postă nu este posibilă, atunci costurile returnării efective

În cazul în care consumatorul se retrage din contractul de furnizare a serviciilor după ce a solicitat demararea furnizării, acesta trebuie să plătească costurile proporționale ale serviciilor utilizate până în acel moment.

Dreptul de retragere din contractele încheiate la distanță nu este nelimitat, el cunoaște anumite excepții, care, în legislația românească sunt enumerate la articolul 16 din Ordonanța de urgență nr. 34/2014. De exemplu, sunt exceptate:

  • contractele de prestări de servicii, după prestarea completă a serviciilor, dacă executarea a început cu acordul prealabil expres al consumatorului și după ce acesta a confirmat că a luat cunoștință de faptul că își va pierde dreptul la retragere după executarea completă a contractului de către profesionist;
  • furnizarea de produse confecționate după specificațiile prezentate de consumator sau personalizate în mod clar;
  • furnizarea de produse care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid (alimente, băuturi- de exemplu);
  • furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă și care au fost desigilate de consumator (lenjerie intimă, periuțe de dinți etc),
  • contractele încheiate în cadrul unei licitații;
  • prestarea de servicii de cazare, pentru alt scop decât cel rezidențial, transport de mărfuri, închiriere de mașini, catering sau serviciile privind activitățile de agrement, în cazul în care contractul prevede o dată sau o perioadă de executare specifică etc.

Atât pentru contractele la distanță, cât și pentru contractele negociate în afara spațiilor comerciale, comerciantul trebuie să pună la dispoziția consumatorului un formular tip prin care să se retragă din contract, pe un suport durabil (hârtie). Consumatorii pot, dar nu sunt obligați, să folosească modelul de formular de retragere, consumatorii pot alege modul în care se decid să vă informeze despre decizia lor de a se retrage din contract. Cu toate acestea, declarația care exprimă decizia de retragere din contract trebuie să fie clară.

Perioada de retragere este de paisprezece zile calendaristice. În cazul contractelor de vânzare, perioada de paisprezece zile începe de la momentul în care consumatorul intră în posesia fizică a bunurilor (sau a ultimului bun, ultimei bucăți în cazul mai multor bunuri sau a bunurilor constând din mai multe loturi sau piese comandate). De exemplu, în cazul achiziționării online a unui televizor, consumatorul are dreptul de a se retrage din contract în termen de 14 zile de la primirea televizorului respectiv și apoi după ce a informat comerciantul despre retragerea sa are la dispoziție 14 zile pentru a-l returna.

Duminica și sărbătorile legale sunt incluse în cele 14 zile. Cu toate acestea, dacă ultima din cele 14 zile cade într-o duminică sau într-o zi de sărbătoare legală, perioada de retragere expiră la sfârșitul următoarei zile lucrătoare.

Informarea consumatorului cu privire la dreptul de retragere înainte de a încheia un contract de consum este foarte importantă. Dacă un comerciant nu informează consumatorul cu privire la dreptul de retragere, perioada de timp în care consumatorul poate rezilia contractul se prelungește cu 12 luni. Aceasta înseamnă că un consumator care nu a fost informat în mod corect cu privire la dreptul său de retragere are până la 12 luni și 14 zile pentru a rezilia contractul în cauză.

N.Red: Calu Monica este jurist cu peste zece ani de experiență în zona apărării drepturilor consumatorilor, activitatea ei derulându-se atât în România, cât și în cadrul UE. Ea este și președintele Asociației Consumers United/Consumatorii Uniți

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro