Cazul Franței demonstrează cât de greu se poate face distanțarea socială în trenuri și cât de multe probleme sunt de rezolvat
Șeful companiei feroviare de stat SNCF recomandă companiilor să lucreze cât mai mult de acasă pentru ca distanțarea socială să poată fi menținută în trenuri după 11 mai, data când Franța ridică primele restricții. În trenuri se va încerca menținerea neocupată a jumătate dintre locuri, dar acest lucru nu poate continua mult timp, fiindcă veniturile companiilor din domeniu se vor prăbuși, spun cei de la SNCF. Analiști din piață spun că este inevitabil că se vor scumpi biletele de tren și că vor fi greu reluate călătoriile de vacanță și se vor menține doar cele profesionale și cele din motive familiale.
Jean-Pierre Farandou, președintele SNCF, spune că angajații companiei care lucrează de acasă vor continua să facă așa încă minim 4 săptămâni după data de 11 mai, adică până pe 8 iunie. El spune că vrea să dea un exemplu și îndeamnă toate companiile care pot continua cu lucratul de acasă, să facă asta cât mai mult timp posibil.
Șeful SNCF spune că, dacă vor fi în continuare mulți oameni care lucrează de acasă, distanțarea socială va putea fi păstrată și în trenuri, unde se va merge pe principiul ”un loc ocupat un loc liber”.
Însă, acum circulă în Franța sub o zecime din trenuri și, dacă totul merge bine, se va ajunge la 100% în minim trei luni. Șeful SNCF sfătuiește companiile ai căror angajați vin la muncă să creeze programe decalate, astfel încât la orele de vârf să se evite pe cât posibil aglomerația în trenuri.
În regiunea Ile-de-France se discută un plan ca angajații să vină în etape la muncă, între orele 7 și 11, la plecare urmând să fie ”răspândiți” tot pe parcursul a patru ore.
În planul de ieșire din carantină autoritățile au stipulat ca oamenii să poarte mască în transportul în comun, iar companiile ce operează trenuri, autobuze sau tramvaie trebuie să se asigure că regulile de distanțare socială sunt respectate cel puțin până pe 2 iunie. Evident că termenul se poate prelungi în funcție de cum evoluează numărul de infectări.
Marea întrebare este pentru cât timp se poate ține distanțarea socială în trenuri, calculele făcute fiind că numărul de pasageri ar scădea cu 40-50% în TGV-uri și chiar cu 80% în trenurile regio-urbane din jurul Parisului, în cazul în care în aceste trenuri ar trebui ca cei care călătoresc să lase un metru liber între ei.
Analiști din piață spun că foarte curând am putea vedea o scumpire a biletelor în Franța, iar o revenire la numărul de pasageri de dinainte de pandemie s-ar putea întâmpla greu, poate în 2-3 ani, fiindcă mulți nu vor mai avea curaj să meargă cu trenul sau cu alte mijloace de transport.
Surse: le Figaro, AFP