Sari direct la conținut

UPDATE Medici: Sistemul informatic CNAS nu a funcționat vineri pentru a treia zi consecutiv. CNAS: Platforma informatică, oprită pentru verificări tehnice

HotNews.ro
, Foto:
, Foto:

Medicii au reclamat vineri că sistemul electronic PIAS al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nu a funcționat pentru a treia zi consecutiv. „A treia zi în care nu merg sistemele informatice. De astăzi dimineață nu putem folosi rețetele online, softurile merg cu mare deficultate, nu se validează serviciile”, a afirmat Sandra Alexiu, președintele Asociației medicilor de familie București-Ilfov. Sandra Alexiu a declarat, pentru HotNews.ro, că nu este normal să se întâmple acest lucru, medicii riscând ca serviciile să nu li se deconteze, iar pacienții așteaptă ore întregi la coadă. Surse din CNAS contactate de HotNews.ro susțin că „este vorba despre un timp mai mare de răspuns din cauza raportarilor la final de lună, care încarcă mult sistemul.”

UPDATE: Funcţionarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) „va fi întreruptă programat în această noapte, între orele 21.00 – 3.00, pentru efectuarea de verificări tehnice, în urma semnalărilor unor furnizori de servicii medicale, referitoare la întâmpinarea de dificultăţi în efectuarea raportărilor on-line”, anunță CNAS.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate precizează, într-un comunicat, că „Începutul fiecărei noi luni calendaristice este în mod obişnuit o perioadă de maximă solicitare a PIAS, deoarece în acest interval peste activitatea zilnică uzuală de raportare on-line a serviciilor medicale acordate (peste 700.000/zi) se suprapun şi activităţi de raportare-validare în vederea decontării a întregii activităţi efectuate de furnizorii de servicii medicale în luna precedentă, în contract cu casele de asigurări de sănătate. În această lună, traficul de date a fost încărcat suplimentar din cauza recentelor modificări legislative referitoare la validarea calităţii de asigurat pentru anumite categorii de persoane (cele cu venituri din activităţi independente, etc.), izolat înregistrându-se, în intervalele orare de vârf, timpi mai lungi de răspuns din partea unor componente ale platformei informatice.”

Postarea medicului Sandra Alexiu pe Facebook:

„A treia zi in care nu merg sistemele informatice. De astazi dimineata nu putem folosi retetele online, softurile merg cu mare deficultate, nu se valideaza serviciile.

Suntem la limita celor 72 de ore peste care nu vor mai fi recunoscute serviciile.

Nu se poate sa nu te intrebi de ce nu reactioneaza CNAS cand deja toti cei din sistemul medical consata nefunctionarea sistemului. Nu merge nicaieri, sunt din ce in ce mai multe voci, curg sute de mailuri catre suport si nu e niciun raspuns.

Conform legii, CNAS trebuie sa comunice oficial nefunctionarea sistemelor informaticem precizand ORA si ZIUA.

Intre timp noi nu putem elibera retete, bilete de trimitere, pacientii au de suferit.

Dovada ca sistemul nu functioneaza se poate capata aici:

http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html

Conducerea CNAS a fost avertizată de un an de problemele IT care au blocat emiterea rețetelor electronice

​Conducerea CNAS a fost avertizată încă din data de 25 mai 2017, cu mai bine de 3 luni înainte de arestarea lui Marian Burcea, președintele de atunci al Casei, că vor expira două contracte majore de mentenanță – cea la bazele de date Oracle și cea la SIPE (rețeta electronică) și că trebuie demarate procedurile de achiziție, potrivit unui document obținut de HotNews.ro și publicat pe data de 16 mai.

Totuși, timp de un an, nu s-au făcut aceste achiziții, fapt care a blocat emiterea rețetelor electronice și a scos medicii în stradă. Oficialii CNAS spun că ‘situația a apărut ca urmare a arestărilor de anul trecut și a schimbărilor dese din conducerea autorității’, dar nu doar președintii sunt responsabili, ci și alți directori, precum Liliana Maria Mihai, care este în continuare director general al Casei.

Contactat de HotNews.ro, Florin Ilia, președintele Siveco România a precizat că problemele apărute țin de expirarea a două mentenanțe: ‘cea a SIPE care a expirat la 1 mai 2018 și cea a bazelor de date Oracle care deservesc SIUI, SIPE, CEAS, care a expirat pe 30 martie 2018.’, adică exact componentele despre care Comitetul director al CNAS a fost avertizat în urmă cu 1 an.

„Problemele sunt date de exirarea mentenanței bazelor de date Oracle. Noi ținem în viață sistemul, fără să fim plătiți, de ani de zile. Pur și simplu nu mai putem. În 2016 problemele erau cu cardul (sistem CEAS). Acum problemele care se manifestă sunt cu baza de date Oracle care deservește SIUI, SIPE, CEAS. SIPE este rețeta electronică. Este o problemă veche de hard (nu există spațiu de stocare suficient). Din acest motiv, este necesară mentenanță permanentă, zilnică, ca baza de date să aibă suficient loc să funcționeze. În momentul în care ne-a încetat contractul, noi am mai intervenit vreo lună de zile, spunând ‘atenție, e grav, luați măsuri, nu putem face la infinit pe gratis’. Când am văzut că nu fac nimic, ne-am oprit. Dacă reluăm mentenanța, probabil putem repara cât să meargă o vreme, dar pe termen mediu trebuie să cumpere și echipamente noi și mai ales spațiu de stocare. Și la un PC, după câțiva ani trebuie disc nou, că se umple. E cam aceeași situație'”, a declarat, pe 14 mai, pentru HotNews.ro, Florin Ilia, președintele Siveco România.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro