Ministerul Economiei: Tranzacția prin care statul român devine acționar majoritar la Șantierul DMHI Mangalia a fost finalizată / Managementul companiei a fost preluat de olandezi
Tranzacția prin care statul redevine acționar majoritar la Șantierul DMHI Mangalia, după ce olandezii de la Damen Shypyards Group a cedat 2% din acțiuni, a fost finalizată, anunță Ministerul economiei. În urma acestei proceduri, Ministerul Economiei, prin Șantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, devine acționar majoritar cu 51% din acțiuni, în timp ce partenerul olandez, Damen Shipyards Group, va deține 49% din acțiuni. În același timp, olandezii vor prelua managementul companiei.
„Am încredere că partenerul olandez va contribui la relansarea activității în șantier și la dezvoltarea acestuia. Vreau să felicit echipa de lucru din cadrul Ministerului Economiei pentru munca lor și pentru dedicarea lor și pentru tenacitatea cu care au urmărit să protejeze interesele statului român și ale angajaților din șantier”, a declarat Dănuț Andrușcă, ministrul economiei.
Ministrul Economiei a mai arătat că este o premieră pentru România, ca statul român să redevină acționar majoritar la un obiectiv industrial strategic care fusese anterior privatizat. “Este pentru prima dată când statul român redevine acționar majoritar la un obiectiv privatizat. Șantierul Naval este un obiectiv strategic, iar controlul statului român este o reușită majoră. Totodată, este o dovadă a politicii economice naționale demne pe care și-a asumat-o Guvernul și este o dovadă că ne ținem de cuvânt și că realizăm ceea ce spunem că vom realiza”, a mai afirmat Ministrul Economiei.
Reamintim că săptămâna trecută, Guvernul a aprobat un proiect de Ordonanță de Urgență care prevede exceptarea de la aplicarea legislației privind guvernanța corporativă a companiilor la care statul redevine acționar majoritar după ce a fost minoritar. Practic, potrivit actului normativ, într-o astfel de situație, statul, în calitate de acționar majoritar, poate încredința conducerea societății acționarului minoritar, dacă acestea deține capacitatea financiară și tehnică.
În primăvară Ministerul Economiei a negociat cu olandezii de la Damen asupra pachetului majoritar de acțiuni de la șantierul naval Șantierul DMHI Mangalia. Statul român a renunțat să-și exercite dreptul de preempțiune asupra participației de 51%, scoasă la vânzare de coreeni de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. În schimb, a acceptat să fie preluată de olandezii de la Damen Shypyards Group, care ulterior vor ceda gratuit 2% din pachetul de acțiuni către statul român, acționar minoritar cu 49%. După ce va primi gratuit încă 2%, statul român redevine acționar majoritar. Structura de acționariat rezultată în urmă asocierii: 51% Șantierul Naval 2 Mai S.A, societate controlată de Ministerul Economiei, și 49% Damen Shipyards Group.
Aceste negocieri au avut loc după ce în luna ianuarie, Guvernul a decis că statul român să-și exercite dreptul de preempțiune asupra pachetului de acțiuni de 51% de la șantierul naval Mangalia pe care coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering l-au scos la vânzare. Problema era că acest drept de preempțiune a fost exercitat cu întârziere, chiar în plină tranzacție între coreeni și olandezii de la Damen Shipyards Group, cel mai mare constructor naval din Olanda.
În noiembrie, Damen anunțase că a încheiat deja un contract cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) pentru achiziționarea cotei sale de 51% de la Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI). Olandezii ar fi urmat să cumpere acțiunile pentru 26 de milioane de dolari.
Însă tranzacția nu a mai fost finalizată în condițiile în care în ianuarie, Guvernul a anunțat că statul vrea să-și exercite dreptul de preempțiune. După această decizie din ianuarie, mult timp activitatea șantierului a fost blocată. Această în condițiile în care este o companie aflată în pragul falimentului, cu pierderi de aproape sute de milioane de lei și datorii de peste 5 miliarde lei.
Ulterior, statul român, prin Ministerul Economiei, a purtat negocieri cu olandezii de la Damen pentru acel pachet de 51%.
Citește și:
- Guvernul a aprobat un proiect de OUG care va permite olandezilor de la Damen să conducă Șantierul Naval Mangalia, chiar dacă aceștia sunt acționari minoritari
- Negocierile cu Damen in legatura cu nationalizarea Santierului Naval Mangalia au fost finalizate: Statul roman va prelua controlul, cu o participatie de 51%
- Statul nationalizeaza santierul naval din Mangalia, blocand vanzarea pachetului majoritar de actiuni catre olandezii de la Damen
- Ministrul Economiei a discutat cu sindicalistii de la santierul naval din Mangalia, care nu mai are de lucru dupa ce a fost blocata vanzarea pachetului majoritar de actiuni catre olandezii de la Damen