Sari direct la conținut

Controversata licitatie de peste 21,2 milioane de euro pentru dezvoltarea si mentenanta sistemului IT destinat platilor catre fermieri: Cum a ajuns APIA sa caute un nou evaluator al ofertelor, dupa ce a fost sesizata in mod repetat asupra unui posibil conflict de interese

HotNews.ro
Sediul APIA, Foto: AGERPRES
Sediul APIA, Foto: AGERPRES

APIA a solicitat luni, 4 decembrie, noi oferte pentru achizitia unor servicii de evaluare a ofertelor depuse in controversata licitatie de peste 21,2 milioane de euro pentru dezvoltarea si mentenanta sistemului IT destinat platilor catre fermieri, anuland o achizitie anterioara in care declarase castigator un consortiu format din firmele ITeC Solutii Informatice si Simbiotic Solutii Informatice. APIA a anulat achizitia anterioara dupa ce Siveco a sesizat in mod repetat APIA si ulterior si ANI ca unul dintre actionarii evaluatorului selectat a lucrat peste 11 ani in cadrul S&T, o alta firma care alaturi de Teamnet World Professional Services si Ymens Teamnet vrea sa dezvolte sistemul IT destinat fermierilor.

  • Vezi in articol ce declara APIA despre motivele anularii achizitiei anterioare si despre pericolul intarzierii platilor catre fermieri.

APIA a publicat luni, 4 decembrie, o invitatie de participare cu oferte pentru achizitia unor servicii de evaluare a ofertelor depuse in controversata licitatie (acord cadru pe 4 ani) in valoare estimata la peste 21,2 milioane de euro pentru dezvoltarea si mentenanta sistemului IT destinat platilor catre fermieri. In invitatie, APIA impune cerinte clare privind evitarea conflictului de interese. Astfel, firmele interesate sa furnizeze aceste servicii de evaluare trebuie sa semneze:

  • O declaratie pe proprie raspundere ca nu au existat in ultimul an relatii de munca intre consultantii propusi de operatorul economic care va efectua serviciile de evaluare a ofertelor sau intre asociati/actionari/administratori ai acestuia, cu ofertantii participanti la procedura de atribuire a Acordului Cadru nominalizati mai sus.

Valoarea estimata a contractului pe care vrea sa-l atribuie APIA este mica – 97.473 lei fara TVA, dar importanta achizitiei este foarte mare avand in vedere ca plata a milioane de euro, subventii catre fermieri, depinde de buna functionare a sistemului IT al APIA.

Cum a ajuns APIA sa caute un nou evaluator al ofertelor depuse la licitatia pentru dezvoltarea si mentenanta sistemului IT destinat platilor catre fermieri

Cine nu a urmarit achizitiile APIA ar putea crede ca aceasta este prima incercare a Agentiei de a atribui acest minuscul contract. Ei bine, nu este asa.

In fapt, APIA facuse anterior o achizitie similara, despre care au aflat numai firmele care au depus oferte in cadrul licitatiei de peste 21,2 milioane de euro pentru dezvoltarea si mentenanta sistemului IT destinat platilor catre fermieri, si care, potrivit legii, trebuiau sa completeze un formular prin care sa declare ca nu ar fi in conflict de interese cu aceasta asociere de firme.

Oficialii Siveco, unul dintre cei trei ofertanti ai licitatiei IT demarate de APIA, au precizat pentru HotNews.ro ca „ulterior depunerii ofertelor, APIA a considerat ca este necesar sa includa in echipa de evaluare a ofertelor un consultant extern. In acest sens, a declansat o procedura simpla de achizitie pe baza de cerere de oferta de selectare a unui consultant extern, avand ca si criteriu de atribuire pretul cel mai mic.

In data de 10 octombrie, Agentia de Plati instiinta Siveco despre faptul ca „a declarat castigatoare pentru prestarea acestor servicii de evaluare asocierea formata din firmele ITeC Solutii Informatice si Simbiotic Solutii Informatice.

In data de 11 octombrie, dupa analiza interna, oficialii Siveco au semnalat APIA existenta unei situatii potential generatoare de conflict de interese privind membruu Consultantului si ofertantul format din S&T Romania (Lider), Teamnet World Professional (Asociat) si Ymens Teamnet (tert sustinator).

Siveco a semnalat catre APIA urmatoarele (vezi detalii in documentul atasat):

Dl Gradinescu Victor Nicolae este asociat al ITeC Solutii Informatice SRL, unul dintre cei doi membri ai Consultantului, cu o cota de 50% din capitalul social, beneficiile si pierderile societatii. Asadar, acesta este asociat semnificativ al ITeC Solutii Informatice SRL, cu putere de control asupra acesteia. Celalalt asociat detinand 50% din capitalul social este dna Timis Ioana, care este si administrator si expert desemnat de ITeC Solutii Informatice SRL.

Pe de alta parte:

a) dl. Gradinescu Victor Nicolae a lucrat in mod efectiv la ofertantul S&T Romania SRL din martie 2014 pana in mai 2015, deci timp de peste 11 ani, astfel cum rezulta din informatiile publice conform LinkedIn,

b) conform altor surse, dl Gradinescu Victor Nicolae ar fi lucrat pana in iunie 2016

c) conform raportului FRD Center Market Entry Services Publication realizat pentru firmele de pe piata ITC din Romania in anul 2015, dl Gradinescu Victor Niculae era inca director in cadrul S&T in anul 2015.

d) incepand cu luna aprilie 2015, dl Gradinescu Victor Nicolae si-a continuat activitatea ca persoana fizica autorizata inregistrandu-se ca atare in cadrul Registrului Comertului, existand informatii in piata ca a avut colaborari cu S&T Romania SRL pana in iulie 2017. Exista astfel indicii rezonabile care atesta ca raporturile construite timp de mai mult de un deceniu intre dl. Gradinescu Victor Niculae si S&T Romania, indiferent de natura acestora, se mentin si in prezent.

In ce o priveste pe dna Timis Ioana, aceasta este sotia lui Madalin Timis, angajat in functia de NOD Academy Manager in cadrul Network One Distribution SRL (fosta Asesoft Distribution SRL), companie cunoscuta in piata ca parte a grupului Teamnet.

Mai mult, in piata este cunoscut faptul ca celalalt membru al Consultantului, societatea Simbiotic Solutii informatice SRL, al carei asociat si administrator unic este dl. Dogaru Dorel Adrian, este una dintre firmele de consultanta care are o stransa colaborare cu ofertantul S&T Romania SRL cat si cu firmele din grupul Teamnet, in vederea pregatirii diverselor proceduri de achizitii.

In aceste conditii, exista indicii rezonabile pentru a considera ca ambii membri ai Consultantului se afla intr-o situatie de natura sa le afecteze independenta si impartialitatea pe parcursul procesului de evaluare a ofertelor depuse in cadrul procedurii de achizitie publica pentru atribuirea acordului cadru – ‘servicii de mentenanta, extindere si dezvoltare a sistemului informatic al APIA'”.

Date puse la dispozitia HotNews.ro arata ca, Siveco a revenit ulterior catre APIA, in data de 31 octombrie 2017 si respectiv in data de 3 noiembrie 2017, cerand sa-i spuna care este rezultatul analizei asupra aspectelor sesizate cu privire la posibilul conflict de interese. In data de 6 noiembrie 2017, Siveco a facut o petitie si catre Agentia Nationala de Integritate in care semnala aceste aspecte.

Acesta este povestea din spatele anuntului publicat in 4 decembrie de APIA prin care solicita noi oferte.

  • Contactati de HotNews.ro, in data de 5 decembrie, pentru a oferi explicatii in legatura cu lansarea acestei noi achizitii, oficialii APIA au declarat joi, 7 decembrie, urmatoarele:

„Da, achizitia anterioara a fost anulata. Anularea achizitiei s-a datorat faptului ca unul dintre actionarii cu putere de decizie al furnizorului de servicii auxiliare selectat pentru evaluarea ofertelor a avut relatii de munca si comerciale cu una dintre firmele ofertante in cadrul prezentei proceduri de atribuire, relatii care au incetat abia in data de 01.07.2017. Aceasta situatie a fost considerata ca fiind o situatie potential generatoare de conflict de interese care ar fi putut duce la aparitia unui conflict de interese in sensul art. 59 din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, ceea ce ar fi compromis impartialitatea ori independenta in procesul de evaluare a ofertelor.

Invitatia de participare este asemanatoare cu cea anterioara si cuprinde cerinte clare privind evitarea conflictelor de interese, in conformitate cu prevederile reglementarilor legale privind achizitiile publice.”

  • In plus, HotNews.ro a solicitat APIA explicatii si legate de pericolul intarzierilor platilor catre fermieri date fiind complicatiile aparute la aceasta licitatie.

HotNews.ro a scris luna trecuta ca licitatia de peste 21,2 milioane de euro pentru dezvoltarea si mentenanta sistemului IT al APIA a ajuns in instanta. Siveco a dat in judecata APIA, dupa ce oferta companiei IT a fost exclusa de la licitatie pe motiv ca amenda primita de Siveco de la Consiliul Concurentei pentru trucarea unei licitatii similare organizate de APIA in 2008 si plata unor penalitati de intarziere contractuale ar reprezenta cazuri de excludere din procedura. Siveco respinge, in contestatia facuta la tribunal, motivele invocate de APIA si prezinta documente justificative potrivit carora si ceilalti ofertanti, Teamnet si Telekom s-ar afla in situatii fie similare, fie mult mai grave, daca s-ar aplica aceeasi interpretare a motivelor de excludere a Siveco din procedura.

  • Intrebari HotNews.ro: Ce se intampla cu aceasta licitatie de peste 21,2 milioane euro? Veti desemna castigatorii sau asteptati sa se pronunte mai intai instanta?

Raspunsul APIA: „In conformitate cu prevederile legislatiei in domeniul achizitiilor publice, autoritatea contractanta nu poate incheia contractul de achizitie publica pana la hotararea definitiva a instantei.”

  • Intrebari HotNews.ro: Ce pericole sunt pentru fermieri dat fiind acest litigiu? Este posibil ca anumite plati sa se faca cu intarziere sau chiar sa se piarda fonduri UE?

Raspunsul APIA: „Pentru anumite scheme de plata pentru care sunt necesare noi dezvoltari sau modificari datorita actualizarii legislatiei europene, nu se vor efectua platile aferente pana la implementarea tuturor cerintelor /modificarilor in sistemul informatic.

Impactul asupra fermierilor respectiv, impactul sumelor nu poate fi stabilit pentru ca acesta se poate calcula/estimala la nivel de dosar in functie de schemele solicitate in cererea unica de plata pentru anul 2017.

Dosarele in care fermierii nu au solicitat niciuna din schemele impactate de noile dezvoltari isi vor urma fluxul normal privind instrumentarea autorizarii la plata.

Dosarele care contin scheme solicitate pentru care sunt necesare dezvoltari in sistemul informatic se vor autoriza, dar nu si pentru schemele mai sus mentionate, respectiv cele impactate de dezvoltari.

La momentul actual, suntem in graficul de realizare a platilor catre beneficiari. Sunt cateva categorii de fermieri pentru care sunt necesare dezvoltari ale aplicatiilor informatice, dar cautam solutii tehnice pentru ca toate platile sa fie facute catre acestia in termenul legal de plata.

Amintim ca in cadrul acestei licitatii, APIA a primit trei oferte de la urmatoarele firme:

  • 1. Firma S&T Romania, in asociere cu Teamnet World Professional, avand ca tert sustinator pe Ymens Teamnet, firme din grupul Teamnet fondat de urmaritul penal Sebastian Ghita
  • 2. Siveco Romania (n.a. Sistemul IT al APIA a fost creat si implementat de catre Siveco, peste 17 miliarde de euro fiind distribuiti catre peste doua milioane de fermieri in 10 ani.
  • 3. Telekom Romania Communications (fostul Romtelecom), avand subcontractori pe Best Internet Security si Trendcadis Corp si tert sustinator pe Soft Business Union.

De notat faptul ca,manager si actionar al firmei Best Internet Security a fost, pana in octombrie 2016, Cristian Cucu, in prezent CIO Guvernamental si Secretar de stat in Canecelaria Primului Ministru. Cucu a iesit din actionariatul Best Internet Security in octombrie 2016, cand a intrat ca Secretar de Stat in Cancelaria premierului Dacian Ciolos. Datele de la Registrul Comertului (actualizate in octombrie 2016) arata ca Best Internet Security este detinuta in prezent de Toporan Bogdan, asociat unic cu 100% din actiuni.

  • Cat a cheltuit statul cu sistemul IT al APIA din 2006 si pana in prezent: Peste 55,5 milioane euro

Costurile cu dezvoltarea, extinderea si mentenanta sistemului informatic al APIA incepand din 2006 si pana in prezent au depasit 55,5 milioane euro fara TVA, din care suma de peste 42,5 milioane euro a fost cheltuita pe serviciile de dezvoltare IT, iar suma de 12,9 milioane euro pe servicii mentenanta sistem IT, potrivit datelor furnizate la solicitarea HotNews.ro de catre APIA.

Mai exact, in anul 2006, asocierea de firme formata din Siveco Romania si SC ABG Ster Projekt SA Polonia a castigat un contract de peste 2,65 milioane euro fara TVA pentru serviciile de dezvoltare ale acestui sistem.

A urmat apoi un acord cadru in perioada 2009-2012 in baza caruia s-au platit peste 15,8 milioane euro pe servicii dezvoltare ITsi 6,57 milioane euro pentru mentenanta IT – contract castigat de asocierea de firme formata din SC Abaco SRL – Italia, Siveco Romania si Teamnet International.

In anul 2012 a mai fost atribuit un contract de peste 1,17 milioane euro pentru servicii de dezvoltare IT catre Teamnet International.

In cele din urma, un acord cadru pentru perioada 2014-2017 a fost castigat de asocierea de firme formata din Siveco Romania si Teamnet International, contract care a insemnat 42,5 milioane euro pentru servicii de dezvoltare IT si 12,9 milioane euro pe servicii de mentenanta.

Pentru detalii legate de aceasta controversata licitatie IT citeste:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro