Dacia si aventurile sale din Canada in anii 80' – O masina foarte ieftina, dar cu multe probleme de calitate
Acum trei decenii. timp de cativa ani, masinile Dacia s-au vamdut si pe indepartata piata canadiana, insa daca romanii estimau ca pot vinde fara probleme 5-10.000 de unitati/an, realitatea a fost mult mai dura. Desi era printre cele mai ieftine masini din piata, acest lucru nu a fost suficient pentru a garanta succesul pe o piata cu multi concurenti low-cost. Dacia a fost intens criticata pentru numeroasele defecte ale masinii si modul cum a fost abordata piata canadiana de catre romani dovedeste ca nu s-a tinut cont de faptul ca masinile produse in Arges se vindeau pe o piata pretentioasa cu concurenta serioasa.
Pare greu de crezut, insa acum 30 de ani Daciile produse in Arges se vindeau printr-o retea de dealeri in Canada, tara in care existau o multime de modele low-cost. Intre 1983 si 1987 s-au vandut peste 4.000 de masini Dacia si experimentul a fost unul interesant fiindca o companie dintr-o tara comunista avea sa vada ce inseama concurenta adevarata pe o piata capitalista de traditie.
Intr-o reclama din cotidianul Motreal Gazette Dacia 1310 era prezentata ca „masina poporului” cu un pret de neegalat, cu „design ingenios” si „standarde inalte de calitate”. Sedanul era disponibil cu motorizarile de 1.289 si 1.397 cc, viteza maxima era 140 km/h, iar consumul mediu mixt anuntat de 6,3 litri/100 km. Masinile se vindeau printr-o retea de 15 dealeri in provicia Quebec.
Insa reclama exagera mult, asa cum avea sa o demonstreze realitatea din piata.
Despre parcursul complicat al Daciei in Canada se scrie pe larg intr-un articol ce a aparut in martie 1986 in Wall Street Journal, un articol cu titlul: Cand un Renault nu este de fapt un Renault? Atunci cand este o Dacie.
Articolul povesteste, printre altele, aventurile unui canadian care a cumparat o Dacie si dupa zece luni a constatat ca sunt probleme mari si interminabile cu masina. Stergatoarele de parbriz porneau singure desi masina era incuiata, „maciuca” schimbatorului i-a ramas in mana, iar sistemul de degivrare functiona cu mari probleme.
Canadianul, pe nume Marke Bradnam, a cumparat doua Dacii: una pentru el si alta pentru sotia lui, dar problemele au fost dese. Bradnam, care lucra in industria distributiei de presa, a cumparat masina si i-a facut plinul, insa cand a a ajuns acasa a vazut ca era plin de benzina pe bancheta din spate si pe podea, fiindca era o problema la rezervor.
Sotia lui a avut si mai multe probleme fiindca in patru luni a inlocuit bateria, motorul stergatoarelor de parbriz, becurile de la faruri si demarorul.
Un reprezentant al unei asociatii de protectia consumatorilor din Canada spunea in 1986 ca Dacia are manevrabilitatea unui utilaj agricol si ca e incredibil de slaba calitatea asamblarii. Proprietarul unui atelier auto din Canada spunea, citat de Wall Street Jornal, ca aceste masini nu au ce cauta in tara nord-americana.
Si nu erau chiar exagerari, fiindca autoritatile au ordonat mai multe recall-uri pentru Dacia.
Au fost discutii si pentru crearea unei retele de dealeri in SUA, insa nu s-au conrectizat.