Cum a ajuns portul marocan Tanger un punct important pentru transportul de marfuri dintre Africa si Europa
Marocul este o tara condusa de un rege autoritar, iar disidentii ajung in inchisoare, insa tara africana a reusit in ultimii ani sa devina o putere industriala in regiune, atragand investitii importante, precum uzina de un miliard de euro unde se produc modele Dacia si Renault. Succesul se datoreaza si unei investitii uriase in portul Tanger Med situat la sub 20 km de Spania, port in regiunea caruia au fost create de 60.000 de locuri de munca, scrie Financial Times.
Tanger Med este operational din 2007 si de atunci s-a tot extins. Din port pornesc autostrazi dar si linii de cale ferata catre cele mai mari zone industriale, iar avantajul portului este cel geografic: fiindca incarcaturile ajung extrem de rapid in Franta, Italia, Spania si de acolo mai departe catre interiorul continentului.
De exemplu, de cativa ani din Tanger sunt livrate masini Dacia catre tarile din sudul Europei, fiindca ajung mult mai repede si mult mai ieftin decat daca ar fi fost trimise de la Mioveni via Constanta sau pe cale feroviara si rutiera, iesind prin vamile din vestul tarii, catre Ungaria. Uzina care va ajunge la peste 300.000 masini produse/an este cea mai mare fabrica auto din Africa.
Tanger este important fiindca are facilitati ce permit marfurilor care ajung aici sa fie transbordate pe alte nave, pentru a lua alte directii. Aceste capacitati de trasshipment permit reducerea duratei unui transport dintre Maroc si America, de la 20 de zile, la numai 10 zile, fiindca marfurile ar fi trebuit duse la un alt hub de transshipment din Mediterana.
In plus, in zona portului sunt cinci zone industriale scutite de taxe vamale si s-au creat 60.000 de locuri de munca.
In aceste zone create pentru export exista 80 de companii din industria componentelor auto, iar cea mai mare este uzina Renault care anul trecut a trimis la export 216.000 de masini, cele mai multe Dacia.
Cele 700 de companii prezente in zonele industriale de la Tanger Med au avut afaceri totale de cinci miliarde euro anul; trecut, estimeaza oficialii portului.
Obiectivul este sa se dezvolte un al doilea proiect – Tanger Med 2 – care sa fie gata in 2018 si sa duca la cresterea cu peste 150% a capacitatii de gestionare a cargo-urilor.
Totul se desfasoara intr-o tara unde puterea este concentrata in mainile regelui Mohamed al VI-lea care este pe tron de 17 ani si care a modificat constitutia pentru a-si spori influenta.
Marocul este un exemplu interesant. Tara nu este o democratie, insa incurajeaza puternic investitiile straine care creeaza locuri de munca, asigurand in acelasi timp si o „pace sociala” fiindca oamenii ajung sa aiba de lucru. In plus, Marocul poate, spre deosebire de tarile UE, sa acorde ajutoare de stat cat de mari doreste si orice fel de inlesniri pentru a atrage mari companii.