Sari direct la conținut

Oana Moraru, membra a grupului de specialisti pe curriculum: Avem nevoie sa dezbatem profilul absolventului de gimnaziu

HotNews.ro
Oana Moraru, Foto: Arhiva personala
Oana Moraru, Foto: Arhiva personala

Planurile-cadru puse in dezbatere de Ministerul Educatiei trebuie sa pice, dar viziunea curriculara avansata de cei 6 membri ai grupului de experti de la Ministerul Educatiei care au facut opinie separata este nerealizabila si idealista. Declaratia ii apartine Oanei Moraru, membra a grupului de experti pe curriculum numit de ministrul Educatiei, dar care nu a semnat pozitia celor 6 colegi ai sai. Aceasta a avertizat ca atat modificarile curriculare propuse de Minister, cat si cele avansate de colegii sai din grupul de lucru deturneaza atentia de la adevarata problema: a fost pus in dezbatere un plan orar, in loc sa discutam despre un curriculum framework, adica despre profilul absolventului de gimnaziu.

  • Ministerul Educatiei a lansat in dezbatere publica, pe 23 decembrie 2015, 3 planuri-cadru pentru invatamantul gimnazial.
  • In aceeasi zi, ministrul Adrian Curaj a anuntat ca a constituit un grup de lucru, „format din specialisti in educatie, (…) care va asigura coordonarea eforturilor si proiectelor privind elaborarea arhitecturii curriculare in invatamantul preuniversitar”.
  • Grupul numit de Adrian Curaj este format din 11 persoane: Solomon Marcus, Tincuta Apateanu, Florin Colceag, Radu Dop, Radu Gologan, Alexandru Mironov, Oana Moraru, Florin Munteanu, Marian Stas, Manuela Prajea si Stefan Vlaston.
  • Sase membri din grupul de 11 experti au avansat ieri o noua propunere de plan-cadru si au cerut retragerea planurilor puse in dezbatere de Minister. Cei sase semnatari ai acestei pozitii sunt Tincuta Apateanu, Florin Colceag, Radu Gologan, Manuela Prajea, Marian Stas si Stefan Vlaston

Oana Moraru – consultant educational in domeniul invatamantului privat preuniversitar, fondator si manager al Scolii Helikon si autor pe platforma Contributors.ro – este membra a grupului de experti numit prin ordin de ministru. Contactata de HotNews.ro, a explicat care este viziunea sa in ceea ce priveste modificarea curriculara si de ce nu a semnat documentul celor sase.

Noi, din start, cu totii am cazut de acord de la prima intalnire ca nu este acceptabila nicio varianta de plan-cadru” din cele 3 puse in dezbatere de Ministerul Educatiei, a declarat Oana Moraru.

Domnul Curaj ne-a spus ca astea sunt conditiile, ca planurile pentru anul viitor sunt de conservatorism, sa nu modificam foarte mult pentru ca nu putem face un cutremur intr-un an si ne-a propus sa alegem unul dintre cele trei planuri-cadru. Lucru cu care nu am fost de acord. El ar veni in continuarea modificarilor curriculare de la clasele I-IV, unde au ramas aceleasi lucruri„, a continuat Oana Moraru.

Aceasta a precizat ca toti cei 11 membri ai grupului de experti pe curriculum „am fost de acord ca cele 3 planuri-cadru trebuie sa pice. Dar nu am fost de acord cu noua propunere de plan-cadru, semnata de 6 membri, pentru ca este nerealizabila, este idealista, contine niste principii puse acolo repede de dl Vlaston cu care toti am fost de acord, dar ne-a fost teama ca ar deturna atentia publica spre lucruri nerelevante„.

Noi nu avem un framework de baza pentru tot sistemul, nu avem un plan-cadru general pentru invatamantul preuniversitar. Toate tarile din lume, pana se apuca sa operationalizeze planuri-cadru pe clasele I-VIII, pornesc de la o viziune de tara si de la un plan curricular general care se cheama framework. Adica noi toti trebuie sa fixam ce anume vrem sa ii predam elevului de clasa a V-a, daca avem viziunea asupra ce trebuie sa stie un absolvent de clasa a VIII-a„, a declarat pentru HotNews.ro Oana Moraru.

Potrivit acesteia, grupul „scindat” initiat de cele 6 persoane, „din urgenta de a face ceva, s-a apucat sa propuna niste discipline, fara sa existe un cadru conceptual clar pe ce anume ne dorim, pe ce finalitati vedem. Nu exista un sistem de masurare relevant al competentelor. Ministrul nu isi asuma formarea, descentralizarea si depolitizarea scolilor si atunci orice insertie de viziune noua moare din fasa„.

Nu sunt de acord cu lansarea unui plan-cadru care detuneaza atentia de la principala problema: lipsa acestui framework curricular„, a continuat Moraru.

Aceasta a precizat ca, in ciuda diferentelor de opinii, „noi ne vedem in continuare, grupul continua sa functioneze„.

In opinia sa, „Ministerul ar putea sa urgenteze definirea unui cadru curricular general, sa vedem cum arata profilul educabilului. Noi nu avem imaginea a ceea ce trebuie sa avem la final, sa stim ce competente„.

Concluzia: trebuie refacut curriculumul incepand inca de la clasa I, luat totul de la capat, dar numai dupa ce am stabilit initial – si asta supus dezbaterii – profilul educabilului si ce ne propunem sa masuram al finalul fiecarui ciclu„, a declarat pentru HotNews.ro Oana Moraru.

Consultantul educational a afirmat ca „am avut foarte clar de la ministrul Adrian Curaj, inca de la prima intalnire, ideea de a ne pastra intr-un plan predictibil, ca nu se poate intr-un an de zile, dar ca avem noi libertatea sa experimentam, sa cream modele, dar pe care sa le pilotam paralel cu sistemul si sa le implementam in timp. Dar pe termen scurt nu exista schimbare. Deci din start invitatia a fost pentru termen lung„.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro