Câteva situații cu care te vei întâlni atunci când vrei să cumperi prima mașină la mâna a doua
Dacă ai terminat școala de șoferi și te gândești la o mașină, evident că primul gând este să cumperi una second hand pentru a învăța să conduci mai bine. Școala nu te scoate expert. Anumite manevre va trebui să le înveți singur(ă).
Indicat este să nu fie scumpă, ca să nu plângi dacă o zgârii sau o lovești din neatenție.
Cele mai multe anunțuri sunt în site-urile pe care se vând diverse lucruri. Tot acolo dai și peste samsari deghizați în proprietari care și-au cumpărat mașina pentru ei, dar au nevoie de bani, n-au apucat să o folosească așa că o vând acum.
Este o adevărată aventură să cauți o mașină. Toată lumea caută unele cu puțini kilometri la bord, dar e mai important cum și unde a fost condusă. Nu poți compara o mașină din Germania cu 100.000 km la bord cu una din România, mai ales dacă acei kilometri au fost făcuți în oraș. Sunt mai multe șanse ca cea din Germania să te țină mai mult ori să ai mai puține probleme cu ea.
Adică să bagi mai puțini bani.
Revenind la povestea noastră, pe site-urile de anunțuri dai de tot felul de persoane: unele oneste, altele nu.
Cel mai simplu este să dai un telefon dacă pozele și informațiile postate de vânzător par a bifa toate lucrurile pe care le vrei de la mașină.
Suni, îi spui că ai văzut anunțul, întrebi dacă mai e valabil, iar după ce îți confirmă, în multe cazuri ajungi să povestești cu ei la telefon.
Zice la un moment dat: Eu am făcut-o mai pe „bagabonțeală”!
Întreb: Ce înseamnă asta?
A răspuns: I-am pus folie, piele specială pe volan și pe scaune pentru fete.
Înțeleg că era mașina cu care mergea la agățat.
Întâlnești și multe cazuri în care vânzătorii afirmă că au toate actele, dar nu au asigurare. Se oferă să o aducă până într-o anumită zonă ca să o testezi, pentru că acolo nu e poliție.
Evident că nu poți să mergi să o conduci. Nu poți risca.
În general, dacă nu ești pasionat de mașini, poate că ar fi bine să le eviți pe cele decapotabile. Sunt ceva mai pretențioase. O persoană avea una despre care povestea că este a soției. Până aici totul este în regulă. Apoi îmi povestește că a mers cu ea la munte cu ea neacoperită, a fost gheață peste tot în ea, apoi a pus înapoi acoperișul și nu a mai desfăcut-o de atunci.
El voia să dea de înțeles că e rezistentă, că merge și după ce a trecut prin asta.
Un alt domn avea la vânzare o mașină ce părea pe dinafară într-o stare foarte bună. Nu avea poze din interior, dar stabilești cu el să o vezi în zona unde locuiește. Om sincer: spune că a băgat în ea mulți bani și s-a săturat. A avut diverse probleme, dar că acum merge bine.
Când deschide portiera… dezastru înăuntru. Scaunele lipite cu un soi de bandă de izoler, la fel și pe volan, manetă, bord. Avea și un miros ciudat. Am dat o tură cu ea din respect, timp în care a spus că a cumpărat-o de la o fată care nu a avut grijă de ea. I-a dat o mașină mai mică la schimb și o sumă de bani.
Era conștient că a făcut o greșeală, după tonul vocii. Spunea că ar mai fi nevoie de investit 1.500 de euro pentru că mai are unele probleme dar că, în rest, este bună.
Verifică mașina în service înainte de cumpărare
Dai și peste situații ciudate. Pozele arătau o mașină veche de circa 10 ani într-o stare excepțională. Avea numere de altă localitate.
Fusese igienizată, părea ca nouă, inclusiv la motor. Stabilești o întâlnire, e foarte amabil la telefon. Afli că de fapt nu e mașina lui, ci a unei rude.
Întreb: Păi, și cum o cumpăr dacă îmi place?
Îmi răspunde: Îl sun și vine imediat. Dacă îți place, ți-o vând acum.
Logica ar fi fost următoarea: a fost cumpărată pe numele altei persoane, dar pentru el. Povestea nu se lega din tot ce povestea.
Mașina părea să aibă unele probleme minore. I-am propus să mergem la un service pentru o verificare, măcar să știu pe ce aș da banii. Pe traseu a urcat și proprietarul real în mașină.
150 lei a costat verificarea în service și cu ocazia asta mă întrebam cum de a mers până acolo. Totul era distrus, de la radior, la arcuri. Probleme la instalația de ulei, apă, frână, flanșe etc. Lista lucrurilor defecte era uriașă. Nici măcar luminile din spate nu funcționau corespunzător, ba chiar exista riscul să cadă pe traseu.
I-am întrebat dacă mai are rost să le zic ceva. Au înțeles că nu poate fi cumpărat așa ceva.
Să cumperi o mașină e un proces de durată. Ideal este să găsești un proprietar care a investit în ea pentru că i-a plăcut enorm. Adică era mașina sa de suflet. Nu este imposibil de găsit. Trebuie doar să ai răbdare.
De asemenea, poți apela la experți în verificarea mașinilor. Unii au și canale de Youtube, iar unele clipuri sunt tutoriale în toată regula. Vei învăța multe lucruri de la ei.
În același timp, trebuie să fii conștient că nu vei găsi mașina perfectă fără probleme. Vorbim despre una la mâna a doua. Important este ca remedierea problemelor să nu te lase cu portofelul gol.
Sursă foto: Dreamstime.com