Obiceiuri de consum TV: Romanii consuma, in medie, 3,3 ore de continut TV pe zi/Canalele de stiri, in topul preferintelor
Romanii consuma, in medie 3,3 ore de continut TV pe zi, in timpul saptamanii, iar in weekend consumul de televiziune creste la aproape 4 ore, potrivit studiului indexul consumului de televiziune in Romania, realizat de Mercury Research pentru SES Astra Romania. La ce se uita romanii? Canalele TV de stiri sunt in topul preferintelor (pentru 78% dintre respondenti), urmate de filme (57%), muzica (43%) si audienta generala/divertisment (41%). Topul preferintelor romanilor in materie de canale TV este condus de PRO TV cu aproape 21%, urmat de Kanal D si Antena 1.
In Romania, principalul criteriu de alegere al clientilor de servicii TV atat in ceea ce priveste tipul de conexiune, dar si furnizorul, este practic lipsa de optiuni, arata studiul „Indexul consumului de televiziune in Romania”, realizat de Mercury Research pentru SES Astra Romania in luna iunie 2015 pe un esantion reprezentativ la nivel national, de 400 de persoane cu varste peste 18 ani, utilizatori de servicii de televiziune. Marja de eroare a studiului este +/- 5%.
Cea mai mare parte dintre respondentii studiului au declarat ca au avut o singura optiune de alegere pentru furnizorul de servicii si/sau tipul de conexiune. Conform datelor furnizate de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), exista aproape 7 milioane de gospodarii care receptioneaza servicii TV. Aproape doua treimi se conecteaza prin cablu, iar jucatorii principali ai pietei de distributie TV sunt, in ordine, RDS&RCS, Telekom si UPC.
O treime dintre romani spun ca au avut o singura varianta atunci cand au ales furnizorul de servicii TV. Acesta este cel mai frecvent raspuns la intrebarea „de ce ati ales acest furnizor?”.
Calitatea serviciului oferit ocupa locul al doilea intre motivele alegerii unui furnizor, fiind indicat de 15% dintre intervievati. Pretul pentru serviciile TV vine abia pe locul al treilea ca importanta, mentionat de aproape 14% dintre respondenti. In ordinea importantei pentru consumator urmeaza impachetarea serviciilor telecom (TV, internet, telefonie) la un pret cat mai mic, timpul scurt de instalare sau faptul ca au fost contactati de o persoana de vanzari.
Aceeasi situatie o intalnim si cand vine vorba de tipul conexiunii ales. Cei mai multi (26%) au spus ca au ales un anumit tip de conexiune deoarece acela era singurul disponibil in zona in care locuiesc. Celelalte criterii pe baza carora au facut alegerile sunt, in ordine, oferirea unei calitati mai bune a serviciului (16%), pretul mai mic (12%) sau un numar mai mare de canale TV (10%).
Un sfert (24%) dintre romanii participanti la studiu au declarat ca isi doresc sa urmareasca emisiunea/filmul sau programul preferat la calitate HD. Procentul ajunge la aproape 50% in cazul romanilor cu venituri mari. Calitatea imaginii si experienta oferita de vizionarea unui program HD sunt importante pentru alegerile viitoare: un nou furnizor de servicii TV si/sau un nou televizor. Aproape 60% dintre respondenti considera important formatul HD in eventualitatea alegerii unui nou furnizor de servicii TV, dar si cumpararii unui nou televizor. In ceea ce priveste genul continutului preferat a fi receptionat in HD, pe primul loc sunt mentionate filmele, urmate de stiri, documentare si sport.
- “Televiziunea la calitate High Definition, noile tehnologii si facilitati de receptie oferite telespectatorilor sunt elemente care, in viitorul apropiat, vor fi cheie atunci cand vine vorba de alegerea unui furnizor sau altul. Investitiile in calitatea tehnica a continutului vor urma doar un trend ascendent, pentru ca nicio televiziune nu poate sa nu tina cont de preferintele propriilor telespectatori. Acum cinci ani programele produse in HD erau putine dar sportul si programe gen <> au impulsionat atat publicul, prin calitatea imaginii si a culorilor, cat si producatorii de continut si de echipamente. In viitorul apropiat ne putem astepta ca si mai multe televiziuni, atat locale cat si internationale, sa isi mute productiile SD spre HD fidelizandu-si astfel telespectatorii”, a declarat Mihai Ursoi, Country Manager SES Astra Romania, Bulgaria si Republica Moldova.
Pusi sa aleaga intre facilitati care ar cantari in schimbarea furnizorului de TV, respondentii au indicat simplitatea in utilizare ca cea mai importanta caracteristica. Aproape 30% dintre ei spun ca si-ar schimba furnizorul cu unul care le-ar oferi o solutie tehnica ce ar elimina cea de-a doua telecomanda. La fel de importanta (33%) este oferta OTT (HBO GO, Video on Demand sau Pay per View) a viitorului operator. 33% dintre fanii productiilor HD s-au declarat interesati de o eventuala oferta OTT care sa-i faca sa-si schimbe furnizorul de televiziune.
Despre SES
SES este un operator de sateliti de talie mondiala cu o flota de peste 50 de sateliti geostationari. Compania ofera servicii de comunicatii prin satelit radiodifuzorilor, furnizorilor de continut si servicii de internet, operatorilor de retele mobile si fixe, precum si organizatiilor comerciale si guvernamentale din intreaga lume.