Autostrada A1 Timisoara – Lugoj, Lot 2 – Bucata lipsa
Lungime: 25,6km
Cost:cca. 96.4 mil. Euro fără TVA.
Constructor: Tirrena Scavi
STADIU ACTUAL: Deschisa traficului rutier pe 23 decembrie 2015, cu 7 luni inainte de termenul contractual de finalizare.
Termen contractual de finalizare: iulie 2016
Autostrada Timisoara – Lugoj, Lot 2 – cu cei circa 26 de kilometri ai sai – a fost fara doar si poate cel mai contestat prin instante lot de autostrada scos vreodata la licitatie in tara noastra. De la prima licitatare si pana la primul ordin de incepere al lucrarilor a trecut 3 ani si 21 de zile (1.117 zile). Acum, odata depasite greutatile birocratice, italienii de la Tirrena Scavi s-au apucat bine de treaba, iar primele urme de asfalt sunt deja pe teren si exista speranta unei inaugurari anticipate partiale care sa permita astfel folosirea celor 10 km de autostrada finalizati in 2013 langa Lugoj, dar care se opresc brusc in camp. Practic, Timisoara – Lugoj, Lot 2 este tronsonul care ar urma sa lege autostrada de la Timisoara via Arad pana la granita vestica si restul autostrazii A1 Lugoj-Deva-Orastie-Sibiu.
–
Lotul care bate recordul – 3 ani de la licitatie si pana la santier
Lotul 2 din autostrada Timosra – Lugoj a avut nevoie de aproape 3 ani si o luna pentru a ajunge de la licitatie la santier. Practic, durata perioadei in care autostrada a ramas prins in stadiul birocratic (licitatie, contestatii si procese) a fost mai mare decat perioada necesara ca intreg proiectul sa fie construit fizic.
Initial, Lotul 2 a fost scos la licitatie impreuna cu Lotul 1, insa pe parcurs destinul celor doua loturi s-a separat, iar licitatia lansata de CNADNR a fost atacata de nenumarate ori prin contestatii. In cele din urma, incapabila sa faca fata contestatiilor care au fost confirmate si de catre instanta de judecata, CNADNR a decis in 2012 sa anuleze licitatia si sa faca o alta procedura de achizite publica nou-nouta.
Chiar si asa, de la relicitare si pana la semnarea contractului a fost nevoie de un an si jumatate.
In cele din urma castigator a fost desemnat constructorul italian Tirrena Scavi, cel care a construit pana nu demult si lotul adiacent, adica lotul 1 din Lugoj-Deva.
Despre acel lot trebuie sa amintim ca, desi a fost finalizat pe intreaga lungime de 27 de kilometri, circulatia rutiera se poate desfasura doar pe 16 km. Practic, ultimii 10 km din autostrada in cauza nu pot fi folositi de soferi pentru ca, in dreptul localitatii timisene Sanovita, autostrada se termina brusc, in camp.
La aceasta situatie s-a ajuns dupa ce CNADNR nu si-a sincronizat actiunile, iar unele proceduri au fost ingreunate: desi lotul 1 al Autostrazii Lugoj – Deva e in lucru din vara lui 2011, realizarea unui nod rutier la capatul spre Sanovita a fost pus, in planuri, in sarcina constructorului lotului 2 din Timisoara – Lugoj, constructor anuntat definitiv abia in decembrie 2013.
Sanse reale ca autostrada sa fie gata in 2015, inainte de termenul contractual
Autostrada Timisoara – Lugoj, Lot 2 (cu rosu)
Foto: Hotnews
Totusi, avand in vedere ca vorbim de acelasi constructor, imediat s-a conturat posibilitatea unor lucrari rapide care sa permita o inaugurare partiala si anticipata a segmentului de la Sanovita pana la nodul rutier Topolovatu Mare (de pe Timisoara – Lugoj, lot 2).
Chiar si CNADNR a confirmat pentru HotNews.ro in martie 2014 ca o astfel de posibilitate este luata in calcul in functie de ritmul lucrarilor.
Din fericire, italienii au intrat rapid in teren si au inceput sa lucreze puternic mai ales pe sectorul amintit. Astfel, la finele lunii august 2014 deja au asternut primele straturi de asfalt. Chiar si asa, o inaugurare partiala nu s-a reusit pana la finalul lui 2014, dar sperantele raman mari pentru 2015.
Desi oficial termenul de finalziare este iulie 2016, stadiul lucrarilor in decembrie 2014 era deja la 62%.
Mai mult, CNADNR a confirmat intr-un raspuns din ianuarie transmis zf.ro ca se intentioneaza deschiderea traficului pe intreg lotul pana la finele anului in curs.
Asadar, o deschidere anticipata cel putin pe sectiunea Topolovat – Sanovita pare realizabila.
Banii europeni pentru autostrada au termen sa fie cheltuiti pana pe 31 decembrie 2015 / Termenul contractual de finalziare este 10 iulie 2016
Autostrada Timisoara – Lugoj lot 2, din cauza intarzierilor birocratice, este unul din proiectele care pune Romania intr-o cursa contracronometru sa nu piarda fondurile europene.
Practic, autostrada fiind una finantabila prin Fondul de Coeziune, trebuie sa fie finalizata pana pe 31 decembrie 2015, momentul limita pana la care Romania poate accesa fondurile europene nerambursabile din exercitiul financiar 2007-2013 (pe regula N+2). In caz contrar, Romania va trebui sa suporte din buzunarul propriu costul autostrazii. In aceeasi situatie se afla mai multe proiecte, facand ca in total Romania sa riste nu mai putin de 1,7 miliarde de euro deja angajati in proiecte.
Oficial, daca ne uitam la termenele contractuale, autostrada Timisoara – Lugoj Lot 2 va fi gata in 10 iulie 2016, adica mult dupa momentul limita.
Chiar si asa, lucrarile avansate din teren pot da sperante reale ca intreg tronsonul sa fie gata pana la finele anului 2015, iar banii europeni sa fie absorbiti in totalitate pe acest proiect.
Totusi, in cazul in care lotul nu poate fi terminat pana la finele anului in curs, autoritatile pot spera sa obtina de la Comisia Europeana acceptarea autostrazii ca proiect „fazat”, adica impartit pe faze tehnice, finantabile fiecare din alt exercitiu financiar european. asemanator, Comiasia Europeana a acceptat „fazarea” autostrazii Sebes – Turda intre exercitiile financiare 2007-2013 si 2014-2020.
–
PRIMELE PROCEDURI
14 DECEMBRIE 2010
LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)
3 APRILIE 2012
INCEPEREA
LUCRARILOR (pt. primele loturi)
10 IANUARIE 2014
–
MOMENTE CHEIE:
14 decembrie 2010 – CNADNR scoate la licitatie, printre altele, si autostracda Timisoara – Lugoj (lotul 1 si lotul 2)
3 martie 2011 – Sunt deschise ofertele primite la licitatie.
12 aprilie 2011 – CNADNR stabileste castigatorul pentru Lotul 2 -> Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA – Cossi Costruzioni SpA, valoare ofertă câştigătoare 445,641,308.45 lei
31 mai 2011 – CNSC admite contestatia firmei franceze Colas si dispune reluarea procedurilor si o noua evaluare a ofertelor.
16 iunie 2011 – CNADNR desemneaza din nou acelasi castigator. Colas si Tehnologica Radion depun din nou contestatii.
20 iulie 2011 – CNSC desfiinteaza din nou decizia CNADNR, admite contestatia Tehnologica Radion si dispune iarasi reluarea evaluarii ofertelor.
13 februarie 2012 – CNADNR decide, dupa toata sarabanda contestatiilor ba la CNSC, ba la CAB, sa anuleze intreaga licitatie pe motiv ca „au fost depuse numai oferte inacceptabile si/sau neconforme”. Decizia CNADNR este din nou contestata in instanta, insa de data aceasta contestatiile sunt respinse iar licitatia ramane anulata definitiv.
3 aprilie 2012 – Licitatia a fost relansata
22 august 2012 – CNADNR anunta ca a primit 10 oferte pentru acest contract
21 ianuarie 2013 – CNADNR desemneaza castigator asocierea UMB – Tehnostrade, desi oferta era clasata pe locul doi. Firma romaneasca Selina depunde contestatie.
12 februarie 2013 – CNSC admite contestatia depusa de Selina, anuleaza atribuirea contractului si dispune reevaluarea ofertelor primite. Decizia CNSC a fost atacata la Curtea de Apel Bucuresti si de UMB si de CNADNR
11 aprilie 2013 – Curtea de Apel Bucuresti respinge contestatiile UMB si CNADNR. Oficial si definitiv, procedura va fi reluata si eofertele vor fi reevaluate.
9 septembrie 2013 – CNADNR desemneaza, din nou, asocierea condusa de Tirrena Scavi drept constructorul lotului 2 din Timisoara – Lugoj. Selina contesta la randul ei decizia.
11 octombrie 2013 – CNSC respinge contestatia companiei Selina, dar decizia este atacata la Curtea de Apel Bucuresti
23 noiembrie 2013 – CAB a respins definitiv contestatia depusa de Selina. Castigator definitiv ramane asocierea condusa de Tirrena Scavi
7 decembrie 2013 – este atribuit oficial contractul catre Tirrena Scavi
10 ianuarie 2014 – Ordinul de incepere a lucrarilor
19 martie 2014 – CNADNR comunica la solicitarea HotNews.ro ca „În funcție de evoluția lucrărilor se va putea determina posibilitatea finalizării secțiunii cuprinse între km 73+600 și km 79+625”. Cu alte cuvinte, este luata in calcul deschiderea partiala a autostrazii din capatul de la Sanovita (unde se termina bursc autostrada Lugoj-Deva, Lot1) si pana la nodul din dreptul localitatii Topolovatu Mare.
6 august 2014 – VIDEO: Se vad primele lucrari de amploare de-a lungul traseului.
28 august 2014 – Primele straturi de asfalt au fost asternute pornind de la autostrada care se termina brusc la Sanovita (Lugoj-Deva, lot 1). Pe santier sunt semne de lucru intens.
10 octombrie 2014 – Imagini surprinse din avion arata avansul lucrarilor la A1 Timisoara – Lugoj Lot 2:
27 octombrie 2014 – Noi imagini de pe santier. Vezi pe forum.peundemerg.ro noile imagini
5 noiembrie 2014 – Fotografii noi de pe sentierul autostrazii au fost publicate de catre forumistii comunitatii peundemerg.ro
6 ianuarie 2015 – CNADNR transmite, intr-un raspuns adresat zf.ro, ca ia in calcul deschiderea anticipata a traficului pe tot tronsonul pana la finele anului 2015.
6 februarie 2015 – CNADNR intr-un raspuns la solicitarea HotNews.ro: Contractul „Proiectare şi Execuţie Autostrada Timişoara – Lugoj, Lot 2” are ca termen contractual de finalizare luna iulie 2016, dar, având în vedere stadiul avansat al lucrărilor pentru acest tronson (circa 63%), se estimează că acestea pot fi finalizate până la sfârşitul anului 2015.
20 februarie 2015 – CNADNR a comunicat la solicitarea HotNews.ro ca stadiul lucrarilor este in continuare 63,00%
26 februarie 2015 – OpiniaTimisoarei.ro publica un amplu fotoreportaj cu lucrarile pe A1 Timisoara – Lugoj, Lot 2.
Potrivit reporterilor OpiniaTimisoarei.ro, lucrarile au avansat destul de mult, ajungand la un stadiu fizic de aproape 65% si, daca vor continua in acelasi ritm, pana la sfarsitul anului se va putea circula pe acest tronson, desi termenul contractual de finalizare este iulie 2016. Din cei 25 de km ai autostrazii, 11 km au fost adusi deja la stadiul de binder, primul strat de beton asfaltic.
In ceea ce priveste mult vehiculata deschidere anticipata a tronsonului de la Topolovat la Sanovita, care ar putea face legatura cu autostrada Lugoj – Deva si ar pune in valoare segmentul de 10 km care sta nefolosit, sursele noastre spun ca este putin probabila: „Este o portiune problematica, unde inca nu s-au mutat utilitatile de catre companii, exista si un sit arheologic care a fost descoperit pe locul unde se construieste nodul Topolovat si, in plus, mai existau exproprieri nerealizate. Chiar daca s-ar accelera, depinde de mutarea utilitatilor, care poate sa dureze pana la vara. Nu s-ar castiga cine stie ce timp. Constructorul ar prefera sa dea drumul la tot lotul deodata”.
19 martie 2015 – Imagini video inregistrate din avion au fost publicate de utilizatorii forumului peundemerg.ro:
Filmarea a fost realizata de InterFly la comanda forumului peundemerg.ro cu sustinerea Expert Forum.
25 mai 2015 – Tronsonul de autostrada va fi deschis pana la finalul anului 2015, potrivit informatiilor transmise de CNADNR la solicitarea HotNews.ro:
Stadiul lucrarilor: 70,93%
15 iunie 2015 – Noi imagini din avion
Filmarea incepe deasupra autostrazii Lugoj – Deva lot 1, inaugurata in 2013, iar la secunda 00:17 se observa nodul rutier cu A6 (centura Lugoj) din dreptul localitatii Balint. Urmeaza apoi cei 10 km de autostrada de la Balint la Sanovita, finalizati in 2013, dar nedeschisi circulatiei pentru ca tronsonul se termina in camp, fara vreo solutie de a descarca traficul (03:25). Tot de aici incepe Lotul 2 din A1 Timisoara – Lugoj.
La minutul 5:19 se pot observa lucrarile la nodul rutier de la Topolovatu, iar la 11:07 se vede nodul de la Izvin si continuarea spre Timisoara pe autostrada deschisa in urma cu cativa ani.
Filmarea realizata de catre Inter-Fly la comanda Asociatiei Pro Infrastructura
23 iunie 2015 – Autostrada Timisoara – Lugoj va fi una dintre cele „fazate” pe urmatorul ciclu financiar. Din noul buget european proiectul va mai lua inca 13,7 milioane de euro. Detalii aici.
28 iulie 2015 – Stadiul lucrarilor si stadiul financiar: 80,39% / Stadiu financiar: 50,17%
Potrivit CNADNR la soclicitarea HotNews.ro, Autostrada Timișoara – Lugoj, lot 2 (întreg lotul) – 25,6 km – este planificata a fi deschisa traficului pana la finele anului 2015.
12 octombrie 2015 – Progresul fizic al lucrarilor pe cei 25,6 km din autostrada A1 Timisoara – Lugoj, Lot 2 se apropie de 90%, iar autoritatile spera la conditii meteo favorabile pentru a putea deschide circulatia pe intreg tronsonul pana la finele anului, se arata intr-un raspuns oficial transmis HotNews.ro. Surse apropiate situatiei spun, insa, ca mai realist este scenariul in care doar 6 km din noul tronson de autostrada sa fie inaugurati pana la finalul anului astfel incat sa poata fi deschisa circulatia si pe cei 10 km din tronsonul urmator, Lugoj – Deva Lot 1, finalizati inca din 2013, dar nedeschisi nici pana astazi.
Cat priveste neintelegerile CNADNR cu Tirrena Scavi pe marginea platilor, autoritatile sustin ca acestea au fost rezolvate, iar stadiul fizic la finele lunii septembrie era de circa 86%.
24 octombrie 2015 – Narris Neaga, seful CNADNR: Autostrada va fi gata anul acesta. Sursa
23 decembrie 2015 – Cei 25,6 km au fost deschisi circulatiei, cu 7 luni inainte de termenul contractual de finalizare. La pachet, a fost deschisa circulatia si pe cei 10 km din Lotul 1 al autostrazii Lugoj – Deva, finalizati inca din 2013, dar care nu ăuteau fi parcursi nefiind realizata o descarcare a traficului in zona Sanovita
–