Sari direct la conținut

Plecat pentru un an de liceu în SUA, Ștefan a stat la o familie de mexicani, și-a învățat colegii hora și a dat de profesorul ideal. „Ne preda ca să rămânem cu ceva în cap”

HotNews.ro
Plecat pentru un an de liceu în SUA, Ștefan a stat la o familie de mexicani, și-a învățat colegii hora și a dat de profesorul ideal. „Ne preda ca să rămânem cu ceva în cap”

Ștefan și-a petrecut toată clasa a XI-a în SUA și i s-a părut „wow”. Are 18 ani și e din Câmpina. A ajuns acolo prin programul FLEX (sponsorizat de guvernul american), despre care a aflat de la o cunoștință. Deși a fost respins prima dată în clasa a IX-a, a fost acceptat din a doua încercare, scrie site-ul de educație Școala 9.

Pentru Ștefan, cele mai mari provocări înainte de plecarea în America au fost perioada de așteptare și partea birocratică. Odată ajuns în California, a fost repartizat la două familii gazdă, fiind informat că prima familie va fi temporară, urmând să fie transferat la alta după două luni.

În prima familie gazdă în care a fost repartizat, Ștefan locuia alături de alte cinci persoane: un alt elev de schimb, cei doi copii ai familiei și părinții. Dinamica era foarte intensă, povestește tânărul, iar pentru a-și putea face planuri, trebuia să anunțe părinții cu cel puțin o săptămână în avans. Considerându-se o fire independentă, unul dintre impedimentele majore pentru el a fost faptul că depindea de familia gazdă sau de prieteni pentru a se deplasa în diverse locuri.

Transferul către a doua familie, care a durat patru luni în loc de două, a fost o schimbare majoră. Aceasta era o familie mexicană și, spre deosebire de prima, aici Ștefan era „singur la părinți”. Și atmosfera a fost ceva mai relaxată. Și-au petrecut timpul împreună, au călătorit frecvent și au mâncat adesea în oraș.

Și-a învățat colegii să danseze hora

În ceea ce privește integrarea în sistemul de învățământ american, Ștefan nu a avut probleme. A observat diferențe mari la acest capitol între SUA și România. Pentru el, sistemul nostru de învățământ este pur academic, în timp ce în SUA atenția este concentrată pe nevoile elevilor.

Pe lângă activitățile școlare de la Hanford West High School, Ștefan făcea și multe lucruri pe lângă: „Aveam șapte ore de curs pe zi. Alegeam la începutul semestrului ce cursuri voiam să fac. În afara de partea academică făceam foarte multe sporturi și foarte mult voluntariat. În perioada asta, eu am fost mascota liceului, eram un Husky. Am inclus și prezentări și activități românești în cadrul liceului meu, pe unii profesori i-am învățat hora”.

În România, Ștefan este elev la mate-info, însă în State a fost mult mai axat pe materiile umaniste, cum ar fi psihologia, istoria și geografia. S-a atașat de profesorii lui, mai ales de profesoara de geografie care la final i-a oferit o scrisoare de recomandare.

 „Profesoara pentru care aș fi rămas să fac liceul acolo ar putea fi numită profa de geografie a lumii. Modul ei de predare era super, ne preda ca să rămânem cu ceva în cap. I-am cerut o scrisoare de recomandare și a stat să-mi asculte povestea, tocmai ca să nu îmi facă o descriere generică. Personal mi s-a părut wow că a stat să mă cunoască pe bune înainte de a-mi da acea scrisoare”, a povestit Ștefan.

În perioada petrecută acolo, tânărul a legat foarte multe prietenii și a strâns multe amintiri. Una dintre cele mai plăcute a fost când a câștigat prin intermediul voluntariatului o excursie de patru zile la New York.

Ziua majoratului său s-a întâmplat în perioada excursiei, unde cei care erau cu el i-au cântat „La mulți ani” de 18 ori în „cele mai random locații” – spune el.

Continuarea, pe Școala 9.

INTERVIURILE HotNews.ro