Asaltul lui Dan Sova asupra managementului privat din companiile de la Transporturi. Ce nume controversate au fost puse in locul managerilor demisi
Dan Sova a declansat o ofensiva impotriva conducerilor corporative de la companiile de stat aflate in subordinea sa. In mai putin de o saptamana, Sova a schimbat consiliile de administratie de la Compania de Aeroporturi si de la CFR Marfa, iar acum o luna a dat afara jumatate din administratorii de la Tarom. In locul administratorilor demisi au fost puse mai multe nume controversate: unii cu dosare penale in trecut, unii in conducerea mai multor companii de stat, iar altii cu un picior la stat si cu un picior la companiile private din acelasi domeniu. Vezi in text cine sunt oamenii controversati pusi de Sova la conducerea companiilor din Transporturi.
- Surse apropiate discutiilor dintre guvern si delegatia FMI-BM-CE au declarat pentru HotNews.ro ca Dan Sova le-a transmis reprezentantilor troicii ca vrea sa scoata companiile controlate de Ministerul Transporturilor de sub incidenta guvernantei corporative.
Dan Sova a demis miercuri, 4 iunie, conducerea corporativa de la CFR Marfa prin revocarea Consiliului de Administratie fara explicatie, la cateva zile dupa ce procedat in acelasi fel, ba chiar cu mai mare tam-tam si la Compania Nationala de Aeroporturi Bucuresti. Cu o luna in urma, acelasi Sova schimba si jumatate din CA-ul de la Tarom.
Presedintele demis al CA CFR Marfa, Liviu Radu a declarat pentru HotNews.ro ca demiterea s-a facut fara o explicatie credibila. „S-au prevalat de un articol de lege pentru a ne demite”, spune Radu.
In 2013, CFR Marfa si-a redus puternic pierderile. Potrivit unui raport al Ministerului Transporturilor realizat in mai 2014, CFR Marfa si-a redus arieratele fata de 2012 cu 1.411.435 mii lei.
Potrivit Ministerului Transporturilor, CFR Marfa a inregistrat in 2013 o pierdere bruta de 163.511.000 lei fata de 405.086.569 in 2012 (raport anual).
Noii membrii in CA: Un apropiat a lui Gruia Stoica, un fost ofiter DGA si oameni de prin alte institutii de stat
George Buruiana
Foto: club-feroviar.ro
– George Buruiana este singurul care a ramas in functie in CA al CFR Marfa, prezent si in Consiliul de Administratie al CFR SA. Buruiana, numit recent si consilier al lui Sova, a mai fost sef al CFR Marfa intre anii 1998 si 2001.
Ulterior, Buruiana a lucrat timp de zece ani in privat la companii controlate de Cristian Burci si Gruia Stoica.
„George Buruiana punea bazele companiei de transport feroviar de marfa Sevtrans Invest (ce apartinea grupului International Railway System (IRS), controlat de Cristian Burci). El a condus compania Servtrans Invest pana in 2011, cand aceasta a intrat in insolventa si ulterior a fost vanduta grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, anchetat in prezent pentru trafic de influenta. In perioada 2012-2014, Buruiana a fost presedintele Asociatiei Transportatorilor Feroviari”, scrie ZF.
– Vasile Rodin-Calomfirescu vine la conducerea CFR Marfa din pozitia de ofiter al Directiei Generale Anticoruptie (DGA)
– Elena Viorica Merticariu (consilier personal la cabinetul secretarului de stat, conform celei mai recente declaratii de avere de pe site-ul institutiei) este o fosta membra a Comisiei Nationale de Acreditare a Spitalelor si membra a comisiei de privatizare a Companiei Nationale Administratia Canalelor Navigabile SA Constanta.
Mircea Florin Biban
Foto: afer.ro
– Mircea Florin Biban (inspector sef la Inspectoratul de Siguranta Feroviara Cluj in cadrul Autoritatii de Siguranta Feroviara Romana)
– Dan Toader (consilier la Ministerul Transporturilor, potrivit ultimei declaratii de avere de pe site-ul institutiei)
– Dan Jianu
Alina Paraiala
Foto: Agerpres
– Alina Paraiala (director de cabinet al ministrului Transporturilor, membru si in Consiliul de Administratie al CFR SA)
„Aciuata in Guvern inca de prin 2011, initial la cabinetul sefului Agentiei pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, pe atunci clujeanul pedelist Cristian Haiduc, preluata apoi de conservatoarea Maria Grapini, fotomodelul Alina Paraiala a poposit si in cabinetul pesedistului Dan Sova. Iar apelativul de fotomodel nu este unul de complezenta, pentru designul prezentat de focoasa bruneta din Cluj Napoca, ci chiar una din fostele sale indeletniciri, dupa cum se poate vedea si in fotografiile alaturate”, scrie replicaonline.ro.
Conducerea CNAB, o alta schimbare brutala a managementului privat
In urma cu o saptamana, Dan Sova demitea brutal si intreaga conducere corporativa de la Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB), in frunte cu presedintele CA-ului Radu Merica si directorul general Liviu Radu, care este si presedintele CA-ului demis in urma cu doua zile de la CFR Marfa.
Radu Merica, presedintele Consiliului de Administratie demis, compara actiunea intempestiva a lui Dan Sova cu nationalizarile comuniste din anii 50: „O demonstratie de forta demna de nationalizarile comuniste de anii 50 cand ocupai o companie privata cu politia, cu Securitatea”.
Profitul CNAB pe 2013, de trei ori mai mare decat cel bugetat
Asemanator CFR Marfa, rezultatele CNAB pe anul trecut au fost mai bune decat in anul precedent.
Potrivit ultimelor cifre raportate, CNAB a inregistrat in 2013 un profit 78.003.701 lei, de peste trei ori mai mare decat cel bugetat. De asemenea, in primele trei luni ale acestui an, s-a inregistrat o crestere a veniturilor de 7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cu un profit brut de 21,5 milioane lei, mai mare de 2,7 ori fata de trimestrul I al lui 2013.
Noul director general a mai fost sef la CNAB si a fost anchetat de DNA in trecut pentru ce a facut in mandatul sau
Sorinel Ciobanu
Foto: AGERPRES
In locul CA-ului demis, Sova a numit noi membrii, o parte din ei cu trecut controversat si despre care portalul independent specializat pe stiri din aviatia Newsair.ro scria ca sunt „personaje reprobabile care au fost varate pe usa din dos si in CA-ul de la TAROM”.
Astfel, la conducerea companiei a fost numit Sorinel Ciobanu pe postul de director general. Ciobanu a mai condus intrecut compania si a fost cercetat de DNA si judecat pentru fapte de coruptie tocmai din perioada in care conducea CNAB.
Justitia l-a achitat definitiv pe Ciobanu chiar in urma cu putin timp, pe 25 mai.
Noul sef al CA este si membru in CA Tarom si este director de operatiuni la o firma aeriana privata, apropiata de Dinu Patriciu
In noul Consiliu de Administratie apar nume controversate care au fost pusi in functie de conducere si la alte companii de stat:
– Dan Andrei – numit si presedintele Consiliului de Administratie de la CNAB.
Pe langa noua sa functie de la conducerea CNAB, Dan Andrei a fost pus membru CA si la TAROM in urma cu o luna. Andrei este un fost pilot militar in perioada comunista si a facut parte din echipajul prezidential a lui Nicolae Ceausescu. Dupa Revolutie, Andrei a mai lucrat la Tarom si Carpatair.
In prezent, Dan Andrei este vicepresedinte la o firma privata de consultanta in domeniul aerian si director de operatiuni la EuroJet, compania aeriana despre care se spune ca este a lui Dinu Patriciu. Vezi aici CV-ul sau pe site-ul companiei Euro Aviation Consulting Team
Unul din noii membrii CA, fost sef la Conducerea Autoritatii Aeronautice Civile pana in urma cu cateva luni
Catalin Radu
Foto: Agerpres
– Gheorghe Catalin Radu – seful Directiei Aviatiei Civile din Ministerul Transporturilor, a detinut si functia de Presedinte al Consiliului Autoritatii Aeronautice Civile.
Acesta a fost numit in 2013, conform OUG 109, insa in februarie 2014, Ministerul Transporturilor a depus o plangere la DNA legata de ilegalitatile gasite in urma efectuarii unui audit de catre Corpul de Control al Ministerului. In urma acelui control, Gheorghe Catalin Radu a parasit Consiliul de Administratie de la AAC.
Acum, Gheorghe Catalin Radu este numit in conducerea unei alte companii de stat.
Presedintele CA Tarom, fost sef peste Privatizari, a ajuns acum si membru in CA la Aeroporturi
Gabriel Dumitrascu
Foto: Agerpres
– Gabriel Dumitrascu – membru in CNAB, desi este si presedintele CA-ului de la TAROM, cel mai mare client al CNAB.
Dumitrascu a fost sef al Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), sef al Departamentului pentru Energie din Ministerul Economiei si administrator special al Hidroelectrica.
– Dragos Brezeanu (fost director adjunct al Directiei Antifrauda din ANAF)
Iulius Dan Plaveti
Foto: Hotnews
– Iulius Dan Plaveti (fostul presedinte al ANRE)
– Adrian Toma (liderul unuia dintre sindicatele din CNAB)
Asalt si asupra conducerii Tarom
Schimbarile brutale in conducerile CFR Marfa si CNAB au venit la mai putin de o luna dupa ce Sova a schibmat si componenta Consiliului de Administratie de la TAROM, membrii considerati a fi apropiati de PNL au fost scosi si au fost introdusi altii agreati de PSD.
Potrivit Newsair.ro, in CA-ul modificat in mai de catre Transporturi, singurii care au rezistat au fost Dante Stein (consilier si apropiat al premierului Victor Ponta), care era si presedintele CA, si Razvan Filipescu, sef al Autoritatii Nationale pentru Turism.
In noul CA au fost numiti cinci noi membri, dupa cum urmeaza mai jos:
– Gabriel Dumitrascu – ales si presedintele Consiliului de Administratie, in prezent membru si in noul CA de la CNAB (detalii mai sus)
– Dan Andrei – fostul pilot militar din perioada comunista, seful noului Consiliu de Administratie de la CNAB (detalii mai sus).
Dan Andrei
Foto: eac-team.com
Mai merita amintit inca o data ca Dan Andrei este in prezent vicepresedintele unei companii private de consultanta in domeniul aerian si director de operatiuni la operatorul aerian privat Eurojet, companie apropiata de Dinu Patriciu.
Despre Dan Andrei, newsair.ro scrie ca „a avut legaturi stranse cu mai toate guvernarile si a rezistat prin foarte multe institutii banoase”.
De altfel, in 2006, Academia Catavencu publica o investigatie detaliata despre grupurile de interese din zona aviatiei civile din Romania:
„O alta capusa adusa de Francu [n.r. Aliodor Francu] in sistem este Dan Andrei, pana acum o luna director general al Aviatiei Civile din Ministerul Transporturilor. Dan Andrei este pensionar, iesit pe o lege speciala care nu-i permitea aceasta functie. La ce s-au gandit ei, motociclenii: nu-l numim, il delegam. Asa ca, din 2004 si pana acum, Dan Andrei a fost doar un inlocuitor provizoriu. (…)
Este cunoscut in presa ca traseist politic notoriu, pe axa cronologica CDR, PD, PSD si PNL, apoi implicat in Tigareta II, demis in fine de Basescu, pe cand era director la Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR), cu fiica si ginerele bagati la Romatsa ca operatori de zbor, intr-un izbitor conflict de interese.
Am aflat noi de unde i se trage lui atata bine: domnia sa a facut parte din Directia V a DSS, de securitate si garda, un fel de SPP actual. Andrei nu este o exceptie. Majoritatea oamenilor din aviatie, mai ales cei care au varsta corespunzatoare si vin din aviatia militara, au facut parte din Directia IV de contrainformatii militare„.
Iulian Matache
Foto: Agerpres
– Iulian Matache – „omul lui Marian Oprisan de la Vrancea, fost secretar de stat in Ministerul Dezvoltarii si apoi in cel al Transporturilor”, potrivit Newsair.ro
– Radu Mihai Fleanta – fost pilot militar intre 1999-2007 si pilot la TAROM din 2007, care culmea, pana de curand, s-a judecat cu compania pentru niste drepturi salariale in dosarul 3715/93/2013 aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti.
Toma Cimpeanu
Foto: AGERPRES
– Toma-Dorin Cimpeanu – „s-a remarcat ca sef al controversatului si mult-prea scumpului proiect e-Romania, a fost apoi sef al ASSI (agentia care gestiona sistemele de guvernare electronica SEAP-SEN), sef al Societatii Nationale de Radiocomunicatii, director operatiuni la Institutul de Management si Dezvoltare Durabila, vicepresedinte Centrul National Romania Digitala si, in final, secretar de stat in Ministerul Societatii Informationale”, potrivit sursei amintite mai sus.
Miza la Tarom: Eliminarea lui Christian Heinzmann, managerul privat sub mandatul caruia Tarom a inceput sa inregistreze rezultate bune
Christian Heinzmann, managerul privat de la Tarom
Foto: AGERPRES
Miza la Tarom, odata cu schimbarea CA-ului, va fi eliminarea din joc a managerului privat, belgianul Christian Heinzmann, au precizat pentru HotNews.ro surse avizate din sistem.
Heinzmann este unul din putinii manageri privatic are au reusit sa suprvietuiasca in fruntea vreunei companii din subordinea Ministerului Transporturilor.
Sub mandatul lui Heinzmann, Tarom a reusit sa reduca din pierderi si sa incheie in premiera mai multe luni cu profit. In 2013, Tarom a reusit sa isi limiteze puternic pierderile pe care le inregistra in anii anteriori: a incheiat anul cu pierderi de 130 de milioane de lei, cu mai bine de 100 de milioane de lei mai putin decat in 2012.
La Tarom va urma o perioada cheie in care compania va trebui sa schimbe flota de avioane, iar vanzarea actualelor aeronave din flota ar reprezenta inca o miza financiara.
Scaunul lui Heinzmann la sefia Tarom s-a clatinat si in urma cu un an cand, pe fondul presiunilor depuse de fostul Consiliu de Administratie condus de bancherul Dan Pascariu, managerul belgian a fost fortat sa semneze un act prin care isi scurta durata mandatului de la patru ani la unul pana in noiembrie 2013. Inainte de acel moment totusi, fostul Ministru de la Transporturi, Ramona Manescu a demis intreg CA-ul si a dispus pastrarea lui Heinzmann la carma Tarom pentru intreg mandatul de patru ani.