Nivelul scazut de educatie al mamei poate determina esecul unui elev la Bacalaureat – studiu al Facultatii de Psihologie din Cluj
Nivelul scazut de educatie al mamei, problemele atentionale si o gandire de tipul „trebuie si nu concep altfel” se numara printre cei mai importanti factori care determina esecul unui elev la Bacalaureat. Rezultatele fac parte dintr-un studiu realizat in cadrul unei teze de masterat la Facultatea de Psihologie a Universitatii Babes-Bolyai din Cluj, scrie Agerpres. „Cei care nu au reusit la Bacalaureat au un nivel de optimism mai scazut si un nivel mai crescut de cognitie irationala”, a declarat Daniel David, seful Catedrei de Psihologie Clinica si Psihoterapie a UBB.
Studiul a fost realizat de Adela Marincas ca teza de masterat si a fost coordonat de lectorul Oana David, la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei a Universitatii Babes-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, relateaza Agerpres.
Ideea a pornit de la ratele scazute de promovare a Bacalaureatului in ultimii ani. Analiza a fost realizata pe doua grupe egale de cate 30 de tineri, dintre care unii au promovat Bacalaureatul, iar ceilalti l-au picat, potrivit sursei citate. Au fost luati in calcul indicatori precum varsta, sexul, etnia, situatia socio-economica, dar si optimismul si educatia parintilor.
Daniel David, directorul fondator al Departamentului de Psihologie Clinica si Psihoterapie din cadrul Universitatii Babes-Bolyai, a declarat pentru Agerpres ca „cei care nu au reusit la Bacalaureat au un nivel de optimism mai scazut, un nivel mai crescut de cognitie irationala, mamele au un nivel de educatie mai scazut, au probleme atentionale si cand isi fixeaza scopul, sunt mai mult interesati de a fi apreciati de ceilalti. Daca combinam toti acesti factori, cei mai puternici par sa fie doi – educatia mamei si cognitiile irationale. Cei doi factori combinati pot prezice aproape o treime din rezultatele la Bacalaureat. Sigur, restul de doua treimi depinde si de cat de bine te-ai pregatit„.
David a sustinut ca educatia scazuta a mamei duce la cognitii irationale, care la randul lor conduc la rezultate scazute la Bacalaureat. Este foarte probabil ca modelul comportamental al mamei sa lase amprente mai puternice asupra copiilor decat cel al tatalui, deoarece mamele sunt cele care petrec mai mult timp cu copiii, este de parere Daniel David.
Potrivit acestuia, cognitiile irationale principale sunt „tendinta de a gandi in termeni de trebuie absolutist si de generalizare excesiva, catastrofarea, intoleranta la frustare si evaluarea globala” (Sursa).
Lectorul Oana David, cea care a coordonat teza de masterat, a declarat ca „daca mamele au o educatie scazuta, copiii vor invata o serie de atitudini rigide in fata obstacolelor si asta se coreleaza cu esecurile. De exemplu – ‘imi doresc foarte mult sa am succes si fac tot ce tine de mine pentru’ asta versus ‘trebuie, trebuie si nu concep altfel’. O formulare din aceasta rigida ne duce la supramotivatie si daca nu avem instrumentele necesare ca sa facem fata, atunci asta adauga la stresul pe care il avem si nu o sa reusim sa facem fata. Cei flexibili au fost cei care au reusit, iar flexibil inseamna sa te adaptezi la situatie„, scrie Agerpres.
Citeste si: