Pretul benzinei si raportul ANAF
Dupa o lunga perioada de asteptare, se pare ca raportul ANAF privitor la evolutia pretului benzinei se afla pe masa guvernului, iar concluzia generala este ca, in 2010, cresterea pretului cu 20% nu se justifica.
Printre concluziile mentionate in raport si citate de Mediafax sunt si urmatoarele doua:
1. In ceea ce priveste evolutia cotatiilor de bursa pentru titei s-a constatat ca, la inceputul anului 2010, cotatia a fost de 80 dolari pe baril, pentru ca la 15 decembrie 2010 petrolul sa fie tranzactionat la circa 90 dolari. Fata de aceste date nu se justifica cresterea de circa 20% a pretului la pompa.
2. In ceea ce priveste evolutia raportului de schimb dolar/leu se arata ca la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13 ianuarie 2011 de 3,2350, rezultand “o crestere nesemnificativa, de natura sa nu justifice cresterea de circa 20% a pretului la pompa”.
Acum, sa facem cateva calcule pentru a vedea cat de “nesemnificativ” a fost impactul cresterii pretului petrolului. La un pret de 80 de dolari/baril si un curs de 2,9 lei/dolar, barilul de petrol costa 232 lei. La un pret de 90 de dolari si un curs de 3,235, barilul costa 291 lei, respectiv cu 25% mai mult.
Pentru ANAF majorarea de 25% este nesemnificativa, insa daca luam in considerare faptul ca pretul petrolului reprezinta aproximativ o treime din pretul final al benzinei rezulta ca majorarea de 25% determina o majorare cu 8,25% a pretului benzinei la pompa (25%*0.33=8,25%). Este neseminificativ procentul de 8,25%?
Mai departe, accizele au o pondere de ~30% in pretul final de vanzare, iar cresterea cu 3% a accizelor determina o crestere cu 1% a pretului. In plus, cresterea TVA la 24% a determinat cresterea pretului cu 4,2%.
Per total, avem influenta de 8,25% datorata evolutiei pretului petrolului, si 5,2% cresterea taxelor. Cu alte cuvinte, un calcul simplu ne arata ca 13-14% din cresterea de 20% inregistrata anul trecut poate fi cu usurinta justificata. Iar asta inseamna 70% din crestere. Discutam despre evolutia pretului benzinei intre ianuarie 2010 si ianuarie 2011.
De asemenea, ANAF mai spune ca “fata de anii anteriori, nivelul principalelor categorii de cheltuieli a ramas relativ constant sau a cunoscut cresteri nesemnificative”. Chiar asa stau lucrurile? Anul trecut, salariile in mediul privat au crescut cu minim 4-5%, iar orice crestere a salariilor determina o crestere a costurilor. De asemenea, costurile cu aprovizionarea benzinariilor au crescut din moment ce pretul carburantului a crescut. Si lista ar putea continua.
Ideea este ca, cel putin in materialul prezentat de Mediafax, ANAF abuzeaza de formulari de genul “cresterea de 20% nu se justifica”, fara sa se mentioneze insa nimic despre nivelul justificat al cresterii.
Daca 20% este prea mult, cat % era justificat? Prin modul de prezentare al informatiilor se intelege ca intreaga crestere de 20% este nejustificata, aceasta concluzie fiind evident nesustenabila.
Pe de alta parte, daca un procent de x% din cresterea pretului benzinei nu se justifica, iar companiile petroliere inregistreaza scaderi semnificative ale profiturilor sau chiar pierderi, inseamna ca acestea au gasit modalitati de a ascunde castigul, prin asta intelegand si exportarea castigurilor in alte tari.
A nu se intelege ca sunt de partea companiilor petroliere – incerc doar sa pun cifrele pe masa si sa le interpretez. Iar concluziile raportului respectiv sunt foarte vagi – nu se spune nimic despre nivelul justificat al cresterii, si nici despre masurile pe care ANAF le va lua.
Sper ca ceea ce a prezentat miercuri Mediafax nu a fost decat o ciorna sau o interpretare defectuoasa a raportului, si nu varianta sa finala.
Citeste si comenteaza pe blogul lui Cristian Orgonas.