Ministerul Finantelor a respins toate ofertele bancilor pentru titlurile de stat
Ministerul Finantelor Publice (MFP) a respins, joi, toate ofertele bancilor pentru emisiunea de obligatiuni de stat de tip benchmark cu maturitate la 25 iulie 2013, considerand inacceptabil nivelul randamentelor, potrivit datelor BNR. Valoarea anuntata a licitatiei era de 300 milioane lei, iar bancile au depus cereri de cumparare de peste 557,18 milioane de lei.
Aceasta este o redeschidere a emisiunii din 22 martie 2010.
In primul trimestru din 2010, MFP a atras 12,7 miliarde de lei, peste nivelul de 10-12 miliarde de lei estimat initial, iar in cel de-al doilea trimestru autoritatile au atras 8,06 miliarde de lei, desi si-au propus sa stranga 11-13 miliarde de lei.
Totodata, in luna martie, Romania a plasat pe piata externa un miliard de euro, prin obligatiuni cu maturitate la cinci ani.
Autoritatile romane si-au propus initial o tinta de deficit bugetar de 5,9% din PIB pentru finalul acestui an, insa dupa ultima misiune a FMI in Romania aceasta tinta a fost majorata la 6,8% din PIB.
Ce sunt titlurile de stat?
Titlurile de stat reprezinta obligatiuni care atesta datoria publica si reprezinta imprumuturi ale statului in moneda nationala ori in valuta, pe termen scurt, mediu si lung. Exista doua categorii de titluri de stat: pe termen scurt si pe termen lung sau mediu de tip benchmark. Titlurile de stat pe termen scurt sunt certificate de trezorerie cu discount, cu scadenta pana la 1 an. Certificatele de trezorerie cu discount sunt titluri de stat fara cupon de dobanda, care se cumpara de investitor la un pret mai mic decat valoare nominala, urmand ca la scadenta sa incaseze valoarea nominala.
Titlurile de stat pe termen mediu sau lung sunt obligatiuni de stat cu o scadenta de peste 1 an, vandute la valoarea nominala, cu discount sau prima si prin care Statul plateste anual o dobanda, conform conditiilor din prospectul de emisiune.
In cazul titlurilor de tip benchmark, valoarea nominala a seriei de titluri emise si aflate in circulatie poate fi majorata ulterior de catre emitent prin redeschideri ulterioare, in conditiile mentinerii caracteristicilor initiale ale emisiunii.