Sari direct la conținut

OTV a fost amendat cu 10.000 de lei pentru dezinformare pe tema aditivilor alimentari

HotNews.ro

Postul OTV a primit, marti, o amenda de 10.000 de lei pentru mai multe editii ale emisiuni „Dan Diaconescu direct”, in care s-a vorbit despre aditivii alimentari pe care companiile ii folosesc in diverse produse si efectele acestora asupra sanatatii, cu focus pe brandurile Unilever si Nestle. Membrii Consiliului au decis ca postul a incalcat legislatia privind informarea corecta, dreptul la propria imagine si asigurarea unui al doilea punct de vedere.

CNA a analizat in sedinta de marti editiile din 5, 6, 8 si 12 octombrie ale emisiunii „Dan Diaconescu direct”, precum si reclamatiile exprimate de reprezentantii companiilor Unilever Romania si Nestle Romania si ai Federatiei Patronale Romane din Industria Alimentara – Romalimenta, prezenti la dezbateri.

Concluzia care s-au desprins in urma dezbaterilor arata ca postul OTV incrimineaza o serie de aditivi alimentari folositi de companiile mentionate, fara precizarea ca este vorba de substante chimice perfect legale, autorizate de Uniunea Europeana, inducand nejustificat panica in randul populatiei.

„Aditivii alimentari folositi in Romania sunt folositi in toata Uniunea Europeana. (…)Orice firma poate fi bagata in faliment pentru ca cineva de la un post acuza niste aditivi perfect legali”, a spus Sorin Minea, presedintele Romalimenta.

Silviu Alupei, ziaristul OTV care a realizat ancheta despre aditivii alimentari si care a fost invitat in emisiunea moderata de Dan Diaconescu, a precizat ca „in aceste emisiuni am citat informatii stiintifice ale Institutului de Sanatate Publica” si ca „nu am spus o secunda ca sunt ilegali”. Alupei a explicat, totodata, ca a solicitat prezenta in studio sau o explicatie in scris din partea celor doua companii, dar a fost refuzat.

Iata, pe scurt, ce sustin reclamantii:

Unilever Romania:

  • „Moderatorul si inivatatul acestuia (n.r.Silviu Alupei) au prezentat publicului o situatie care este de natura sa provoace panica si ingrijorare cu privire la calitatea unor produse alimentare aflate pe piata”.
  • „Astfel acestia au indus telespectatorilor ideea ca aditivii alimentari utilizati la fabricarea anumitor produse alimentare (printre care Knorr si Delikat produse de compania Unilever) sunt daunatori pentru sanatate, publicul fiind manipulat prin prezentarea de informatii necertificate de organe specializate ale statului, care sa se pronunte cu privire la aditivii alimentari adusi in discutie si siguranta acestora pentru consumatori”.

Nestle Romania:

  • „Informatiile supuse atentiei publicului au fost prezentate distorsionat, neincadrandu-se in categoria de informatii obiective si corecte, ce prezinta fapte si evenimente ce favorizeaza libera formare a opiniilor”.
  • „Silviu Alupei afirma in debutul emisiunii din 6 octombrie 2009 ca va vorbi despre produse ‘foarte incarcate cu chimicale, foarte incarcate cu E-uri’, creand astfel in opinia consumatorior impresia ca produsele Nestle contin substante chimice daunatoare sanatatii umane”.

Romalimenta (Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara):

  • „Consideram acuzatiile dl. Alupei ca fiind extrem de grave deoarece incrimineaza producatorii de alimente care respecta legislatia nationala si europeana (in speta Unilever si Nestle); acuza autoritatile nationale de „mafie”, deoarece implementeaza legislatia europeana; promoveaza mentiuni de reducere a riscului de imbolnavire, mentiuni care nu sunt inscrise pe lista comunitara a mentiunilor permise”.

Ce spun membrii CNA:

  • Rasvan Popescu, presedintele CNA: „Dumneavoastra ii acuzati pe cei care respecta legea? Mergeti catre cei care le-au legalizat”.
  • Gelu Trandafir: „Mi se pare ciudat sa concentrezi 2-3 companii si sa lansezi un atac asupra lor. Daca este un demers perfect justificat, se pune problema de ce le accepta CE, Ministerul Sanatatii, etc?
  • Mihai Malaimare: „Singura solutie este in instanta”.
  • Narcisa Iorga: „Demersul jurnalistic poate fi laudabil, dar atata vreme cat folositi numele une marci, puteti fi acuzati ca faceti anti-reclama”.
  • Christian Mititelu: „Nu cred ca poti sa faci o serie de emisiuni fara sa rostesti numele unei companii, pentru ca ar fi complet neinteresanta”.

Doru Iuga, directorul de programe al televiziunii lui Dan diaconescu, a promis la CNA ca „din aceasta seara nu o sa mai dam nume de branduri”.

In fine, CNA a decis ca postul OTV a incalcat legislatia privind informarea corecta, dreptul la propria imagine si asigurarea unui al doilea punct de vedere. La acestea se adauga si faptul ca moderatorul Dan Diaconescu trage concluzii diferite de cele ale jurnalistului care a realizat ancheta.

Pe 1 iulie 2009, postul OTV a mai primit o amenda de 30.000 de lei pentru mai multe editii ale emisiunii „Dan Diaconescu Direct” in care s-a vorbit despre berea Red’s si continutul ei nociv, incalcand astfel reglementarile privind dreptul la propria imagine si informarea obiectiva a publicului. La acea vreme, moderatorul Dan Diaconescu si invitatii sai au vorbit despre riscul de imbolnavire cu cancer la care se expun consumatorii de bere Red’s, din pricina E-urilor pe care aceasta ii contine, indemnandu-i chiar pe telespectatori sa investigheze la doctor o eventuala faza incipienta a bolii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro