Studiu: Ce imagine au despre sine utilizatorii romani de retele sociale
Retelele sociale folosite in Romania au avantaje diferite pentru promovarea brandurilor, potrivit concluziilor unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown, prezentat vineri in cadrul evenimentului Webstock. Studiul calitativ, fara valoare statistica, a luat in considerare imaginea pe care utilizatorii de Twitter, Facebook si Hi5 o au despre sine si utilizatorii celorlalte platforme sociale.
Studiul a fost realizat in trei faze – colectarea de pareri ale utilizatorilor diferitelor retele sociale prin intermediul unui blog; opiniile unor specialisti in social media; respectiv focus grupuri la care au participat utilizatori ai fiecareia dintre cele trei retele. Studiul a urmarit sa afle perceptiile, motivatiile si nevoile celor care folosesc indeosebi una dintre aceste retele si cum ar putea folosi brandurile aceste informatii. Grupul-tinta a fost format din utilizatori – femei si barbati – cu varste cuprinse intre 18-30 ani.
Concluziile studiului:
- Daca identitatea unui brand se bazeaza pe statut si inovatie, brandul ar fi bine sa fie promovat pe Twitter
- Daca identitatea unui brand se bazeaza pe ideea de protectie, apartenenta, grija fata de ceilalti, ar fi bine ca acel brand sa fie promovat pe Facebook
- Daca identitatea unui brand se bazeaza pe sexualitate, rasfat personal, popularitate, atunci Hi5 ar fi cea mai adecvata retea pentru promovare in social media
Ce spun utilizatorii fiecareia dintre cele trei platforme
Utilizatorii de Twitter:
- Ce cred expertii despre acestia: sunt lideri de opinie, care adopta devreme noi platforme, care au bloguri si sunt interesati de networking
- Ce cred ei despre sine si despre Twitter: pe Twitter este individul mereu conectat si la curent cu ultima informatie; informatia este motivul pentru care folosesc aceasta retea; Twitter este un instrument bun pentru rezolvarea problemelor, pentru informare rapida si pentru promovarea propriilor opinii si idei
- Ce cred cei care folosesc preponderent Facebook despre utilizatorii de Twitter: lideri de opinie, modele aspirationale, un pic prea concentrati asupra propriei persoane
- Cei care folosesc preponderent Hi5 nu au, in general, idee ce se intampla pe Twitter
Utilizatorii de Facebook:
- Ce cred expertii despre acestia: sunt educati, oameni rezonabili; cititori de bloguri, interesati de apartenenta la comunitati si de a impartasi propriile experiente
- Ce cred ei despre sine si despre Facebook: contul pe Facebook este zona mea privata, pe care o controlez si unde impartasesc interese comune cu altii; ofera momente de relaxare; este un instrument pentru managementul imaginii de sine, pentru divertisment virtual si pentru promovarea unei cauze bune;
- Ce cred cei care folosesc preponderent Twitter despre utilizatorii de Facebook: sunt oameni „ok”, dar concentrati mai degraba pe socializare si pe divertisment
- Ce cred cei care folosesc preponderent Hi5 despre utilizatorii de Facebook: pe Facebook gasesti modele aspirationale, reteaua este pentru oameni mai rafinati, este mai elitista; sunt oarecum rigizi
Utilizatorii de Hi5:
- Ce cred expertii despre acestia: Hi5 este „OTV-ul” online, canal cu audienta mare, dar de care toata lumea se fereste
- Ce cred ei despre sine si despre Hi5: la focus grupuri au participat mai ales utilizatori „nostalgici” – vad reteaua precum New York, un loc unde mizeria si stralucirea sunt impreuna, dar unde fiecare are locul lui; pentru utilizatorii mai vechi, este o rutina; pentru cei mai noi – un instrument pentru promovarea propriei imagini, prin care cauta distractie si atentie
- Ce cred cei care folosesc preponderent Twitter despre utilizatorii de Hi5: „nu sunt ok”, sunt indecenti si superficiali
- Ce cred cei care folosesc preponderent Facebook despre utilizatorii de Hi5: nu-i resping, dar spun ca sunt oameni superficiali si preocupati mai ales de propria persoana