Carnatii bio de Bucovina – de la Printul Charles la epoca Internetului
„Gustati mai intai si apoi vorbim: un carnacior, un muschiulet sau niste pastrama. La noi asa se face”. Este sfatul cu care Ion Baciu, bucovineanul care a pus bazele afacerii „La Baciu – Produse traditionale din Bucovina”, isi primeste clientii in batatura de cand se stie. Batatura bucovineana a ajuns din Fundu Moldovei mai intai in Floreasca bucuresteana, apoi a trecut pe la britanici, pentru ca acum sa „cucereasca” Internetul.
Afacerea lui Ion Baciu a primit cele mai multe voturi online in cadrul concursului “Sprijina afacerile romanesti, organizat de HotNews.ro si Banca Transilvania.
Ion Baciu / Foto: HotNews.ro |
Mancarea este una dintre putinele productii care se poate lauda cu meritul de a fi 100% naturala, cum ar spune familia Baciu, “de la ata cu care sunt stranse ridichile si pana la carnea din orice produs din carmangeria de la Campulung Moldovenesc”. Nu multi constata cu surpriza ca se pot face crenvursti sau salam 100% din carne, fara niciun fel de adaos. Unele produse sau cele care nu sunt afumate (in special, pentru copii) sunt mai scumpe sau trebuie consumate in cateva zile, insa totul este natural, “crescut de noi, fara niciun fel de chimicale”.
De la carmangeria de familie la afacere extinsa
Totul a inceput de la un telefon primit din Capitala. „Am auzit de dincolo: Veniti in Bucuresti! Asa se face ca am adus traditia bucovineana in Capitala”. Mirosul de sunculita afumata, carnatul traditional de Bucovina, muschiuletul semicrud de vitel si cate si mai cate i-au purtat apoi pe bucuresteni de la magazinul deschis de Ion Baciu in Capitala pana in Campulung Moldovesc, acolo unde se prepara toate produsele. „Noi ne sfatuim clientii sa cumpere putin, ca se strica. Nu folosim conservanti, asa ca n-are rost sa cumperi cinci kilograme de carnati, mai bine ia unul si mai vii si saptamana viitoare, ca asa e carnea naturala”, spune Ion Baciu.
Povestea din Marea Britanie incepe in 2008, cand familia a fost invitata la o ferma agreata de Printul Charles, ca sa-i invete pe micii producatori britanici sa prepare carnea afumata. “Am improvizat pe loc o afumatoare, ca ei n-au asa ceva, si le-am aratat oamenilor cum se face treaba la noi. Numai ca a aparut o problema: lemnul de fag este cel mai bun pentru afumare, iar ei n-aveau. Am gasit pana la urma un localnic care avea un dulap vechi din fag, l-a taiat si ni l-a dat noua, rugandu-ne sa-i dam si lui din ce facem noi acolo. Si ne-a zis ca a facut cea mai buna afacere pe anul acela”, povesteste Baciu.
Nici ciorba acra de miel, cu ardei iute si smantana facut ca in Fundu Moldovei de sotia lui Ion Baciu nu i-a lasat indiferenti pe britanici. “N-au mai mancat ei asa ceva niciodata, de la supele lor dulci si pana la ciorba mea de miel e drum lung”, marturiseste Viorica Baciu.
Ion Baciu si fiica sa Foto: HotNews.ro |
In 1997, primul abator cu iz “habsburgic”
Traditia incepe de la fratele bunicului, specialist mare in produse din carne. Ce facea Mos Toader in “laboratorul” din curte nu putea ramane intre patru pereti. Asa ca nepotii au furat mestesugul si l-au dus mai departe. Familia Baciu si-a deschis in 1997 primul abator “cu iz habsburgic”, dupa cum poveste si acum capul familiei – o carmangerie pusa la punct intr-o unitate construita in timpul Imparatului Franz Iosef, in anul 1815. Inspirate de vremuri de demult, retetele au tinut si ele pasul cu timpul: muschi crud uscat, costita hatuita, chisca traditionala, carnat cu busuioc si multe alte produse din carne a caror reteta a fost “furata” de la taranii din Bucovina.
Secretele gastronomice au devenit in scurt timp neicapatoare pentru carmangerie, asa ca in doar un an familia Baciu a deschis primul magazin, la Campulung Moldovenesc. In 2007, un bucurestean le-a trecut pragul. A mancat tot ce i-a poftit inima, “pentru ca la noi fiecare client mananca inainte sa cumpere, sa stie ce ia acasa”, s-a intors in Capitala, a “pritocit” gandurile si gusturile si le-a dat telefon: “Veniti in Bucuresti, ca trebuie sa va cunoasca lumea”.
Din 2007 incepe aventura mancarurilor traditionale bucovinene in Capitala si a familiei Baciu in “protipendada” bucurestilor. “Am fost invitati de-atunci la aproape toate targurile de produse traditionale, de la Muzeul Taranului Roman, in Piata Amzei, la Muzeul Satului, apoi in Marea Britanie, Bruxelles, Tel Aviv si Roma”, povesteste fiica cea mare a lui Ion Baciu. A plecat la facultate, a facut studii in Franta, dupa care tot aproape de mica afacere familiala s-a intors. Si e uimita de fiecare data cand afla ca magazinul din Bucuresti a mai fost calcat de cate-o personalitate. “Sunt oameni pe care noi nu-i cunoastem, care vin si cumpara de la noi si abia apoi aflam ca sunt mari pe aici”, marturiseste Delia.
In Bucuresti, magazinul nu functioneaza decat sambata si duminica. Explicatia e simpla: “noi nu producem la nivel industrial, ca nu avem cum. Nu folosim conservanti, carnea e de la animalele crescatorilor din Bucovina sau din curtea familiei, condimentele sunt toate din gradina – de asta sunt si asa mici rosiile – iar cozonacii, zacusca, dulceata de afine le luam de la Manastirea Moldovita”, continua Ion Baciu. Si apoi, nici nu poti avea controlul asupra unei cantitati mari de produse. “Noi facem totul, familia noastra face mancarea si noua clientii ne spun daca vor mai sarat sau sa le facem carnea fara a o trece prin afumatoare”, sustine Viorica Baciu. Si nu putine sunt datile in care bucurestenii se duc in Bucovina, special sa vada „afumatoarea” familiei Baciu si sa se convinga ca totul e facut in curte.
Castigatorii concursului „Sprijina afacerile romanesti” Foto: HotNews.ro |
Din produsele lui Ion Baciu a gustat si doctorul lui Barack Obama. “Este roman si a venit la Campulung Moldovenesc cu o delegatie. Le-am facut tuturor o prezentare a produselor si au ramas uimiti”, isi aminteste el.
“Si apoi, noi nu avem doctori chimisti. Mai nou, toate carmangeriile se lauda cu numarul de doctori chimisti, care prefac prafurile in carne. Noi avem macelari, ei sunt importanti”, incheie Baciu. Cat despre PR si marketing, “o data ce-ai intrat la noi in batatura, ai gustat o bucatica de carne si-ai baut un vinisor, nu-ti mai trebuie nimic”.
Ion Baciu a primit vineri Premiul Publicului la concursul organizat de HotNews.ro si Banca Transilvania – „Sprijina afacerile romanesti!” Bucovineanul a atras atentia publicului cu afacerea „La Baciu – Produse traditionale din Bucovina”. Marele Premiu al concursului a fost acordat, in urma votului juriului, afacerii „Poarta-ma mami!”