Sari direct la conținut

Despre impozitul forfetar

Economia pe intelesul tuturor

Am scris destul despre impozitul forfetar pe acest blog. Este o masura prociclica: cand economia cade (si economia Romaniei cade) statul vine sa creasca povara fiscala. Sa nu uitam: Guvernul ne face acum o favoare prin mentinerea temporara a TVA si a cotei unice la nivelele actuale. Sa nu fim surprinsi de o eventuala crestere de taxe majore pentru persoanele fizice, daca declinul economiei va fi mult mai mare decat cel bugetat.

Era util daca cresterile de taxe veneau din 2006, dupa ce trendul de crestere din 2005 se confirma. Dar pentru ca situatia bugetului o permitea, autoritatile au inchis ochii. Acum, cand nu sunt bani, presiunea fiscala creste. Guvernul a ales in prima faza masuri fiscale cu impact social redus (strict ca numar de persoane fizice afectate). Cresterea TVA si a cotei unice ar avea un impact mult mai extins si probabil consecinte sociale mai dure.

Ce inseamna noul sistem de impozitare

Consider ca cele mai importante puncte sunt urmatoarele:

  • impozitul va fi de 0,5% din venituri sau 16% din profit sau 6.500 RON/an, care e mai mare. Se aplica la tot ce inseamna servicii (IT, contabili, consultanta), imobiliare, leasing, comert, restaurante.
  • Daca exista masini “pe firma”, iar firma nu se ocupa cu taximetrie, leasing, dealer sau activitati conexe nu se mai deduce nimic, nici la impozit pe profit nici la TVA. Se aplica la toate masinile, inclusiv la cele luate in leasing financiar, pentru ratele ramase de la 1 mai 2009 incolo. Tot ce inseamna consumabile/alte servicii/benzina legate de masina au deductibilitate limitata sau 0.
  • Statul nu mai permite de facto deductibilitatea fiscala a reevaluarilor contabile.

Ce este incorect

Nu voi spune daca masurile sunt bune sau rele. Ma voi limita la a spune ce nu e corect.

Tehnic, impozitul pe profit se inlocuiește cu un impozit pe venit, de 0,5% (sau 16% x 3%) exact pe timp de criza, cand firmele au pierderi. Este o decapitalizare a sectorului privat in favoarea bugetului public. Masura este incorecta, pentru ca s-au taxat profiturile dar nu se accepta la deducere pierderile.

Nu este corect ca statul sa taxeze profiturile in timpurile de crestere si sa nu accepte deducerea pierderilor. Lovite vor fi firmele cinstite, care si-au platit impozitul pe profit, dar vad ca acum sunt “obligate” prin lege sa aiba profit.

Nu este corect ca statul sa impoziteze veniturile la preturi curente, mari din cauza inflatiei, dar sa nu permita la deducere cheltuielile la valoarea actuala ci la valoarea istorica, nemajorata cu inflatia. Acest furt de valoare este cel care in anii 1990-2003 a distrus increderea economiei in leu.

Citeste restul articolului si comenteaza pe Economia pe intelesul tuturor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro