Romania, singura tara din UE care a implementat deja noile norme TV europene
Romania este singura tara din Uniunea Europeana care a implementat complet noile norme europene cu privire la mijloacele audiovizuale, care au intrat in vigoare la 19 decembrie 2007, a anuntat, joi, Comisia Europeana. Este vorba de directiva UE a serviciilor media audiovizuale, care a adaptat vechile norme europene privind serviciile de televiziune traditionale la era digitala si noua generatie de servicii TV si care trebuie implementata la nivel comunitar pana in decembrie 2009.
La mijlocul termenului de doi ani acordat statelor membre pentru punerea in aplicare a noilor norme TV europene si a serviciilor TV, cum ar fi cele de video la cerere si de televiziune mobila, doar Romania a implementat deja complet directiva serviciilor media audiovizuale in legislatia nationala.
La 25 noiembrie, Romania a adoptat o noua ordonanta de urgenta pentru modificarea Legii audiovizualului din 2002 pentru a pune in practica schimbarile aduse de noua directiva UE. Conform informatiilor Comisiei Europene, Romania a utilizat toate optiunile privind liberalizarea oferite de directiva, inclusiv plasarea de produse, Comisia urmand sa verifice daca aceste modificari implementeaza complet directiva UE din 2007, de indata ce acestea ii vor fi notificate oficial.
Intr-un comunicat comun transmis, vineri, de catre Consiliul National al Audiovizualului (CNA) si Asociatia Romana de Comunicatii Audiovizuale (ARCA), cele doua autoritati spun ca pozitia fruntasa ocupata de Romania in clasament se datoreaza colaborarii intre CNA si Ministerul Cultelor pentru elaborarea ordonantei, precum si consultarilor cu societatea civila, si cu reprezentantii televiziunilor si ai ARCA, Parlamentul fiind indemnat sa aprobe ordonanta.
„Asteptam ca Parlamentul, care are acum rolul de a dezbate ordonanta de urgenta adoptata de guvern, in vigoare din 6 decembrie, sa promoveze valorile pe care Comisia Europeana le-a asociat actului legislativ realizat in premiera europeana de Romania si care ar putea constitui un reper in procesul de transpunere a Directivei de catre celelalte tari membre ale Uniunii”, se arata in comunicat.
Stadiul armonizarii legislative in restul tarilor UE
Celelalte 26 de state membre ale UE, precum si statele membre ale Spatiului Economic European (Islanda, Norvegia si Liechtenstein) si tarile candidate (Croatia, Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei si Turcia) sunt inca in plin proces de implementare a noilor norme.
Progresul este lent in multe state membre: unele guverne nu au organizat inca consultari publice cu privire la modul in care normele UE vor functiona in tara lor (Danemarca, Germania, Italia, Slovenia, Slovacia si Spania). In unele state membre, proiectele noilor norme sunt gata pentru procedurile parlamentare care vor demara inca de la inceputul anului viitor (Belgia, Republica Ceha, Finlanda, Irlanda, Letonia, Tarile de Jos si Portugalia).
Luxemburg a afirmat ca a implementat deja o parte din noile norme, mai ales pe cele cu privire la publicitate. Austria va face acelasi lucru in ianuarie. In Franta, un proiect de lege a fost inaintat Adunarii Nationale luna trecuta. Legea revizuita ar putea fi adoptata de ambele camere ale Parlamentului francez la inceputul anului viitor. Proiectul de lege francez acorda autoritatii independente de reglementare (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel) puterea de a reglementa plasarea de produse.
Noile norme europene faciliteaza accesul producatorilor si al furnizorilor de programe TV la finantarea din noi forme de publicitate audiovizuala, cum ar fi publicitatea pe ecran partajat (split screen) sau plasarea de produse, care sunt permise in toate programele, cu exceptia stirilor, a filmelor documentare si a programelor pentru copii. De asemenea, posturile de televiziune pot intrerupe programele mai usor datorita suprimarii normei care impunea o perioada de douazeci de minute intre pauzele publicitare.