Sari direct la conținut

VIDEO AUDIO Catalin Tolontan: Cotidianul sau chiar si Gandul nu se pot bate cu investitiile de la Adevarul, Jurnalul si Evenimentul

HotNews.ro

Catalin Tolontan, redactorul sef al Gazetei Sporturilor, a discutat miercuri cu cititorii HotNews.ro despre viitorul presei si publicitatii in Romania, despre parerile sale politice si despre schimburile de replici cu Mircea Badea. El este de parere ca, in presa scrisa, anul 2009 ar putea fi al cotidianului Adevarul.

Catalin Tolontan este unul din cei mai cunoscuti jurnalisti de presa sportiva din Romania, redactor-sef al Gazetei Sporturilor. A dus acest titlu in pozitia de lider pe segmentul de sport si este cunoscut pentru luarile de pozitie independente, intr-un grup media in care exista nume si asset-uri despre care s-a spus adesea ca reprezinta interesele patronilor, familia Voiculescu.

Inregistrarea interviului ce a urmat intalnirii online

Descarca interviul in format MP3

Fragmente din raspunsurile date de Catalin Tolontan

  • De ce a castigat „Gazeta Sporturilor” batalia cu „PRO Sport”, chiar si dupa acesta a revenit de la Ringier la Adrian Sarbu

„Cred ca cei din Pro au fost prea siguri ca ne vor depasi. Ca sa o citez pe Anca Budinschi, directorul ProTV, care nu are treaba cu proiectul, dar am vazut recent o declaratie a ei in ZF: „Spiritul nu se poate replica”. Se referea la spiritul Pro desigur, dar mai exista si alte spirite :-)”

  • Partidul Conservator, girat politic chiar de fondatorul grupului media din care face parte „Gazeta Sporturilor”, Dan Voiculescu

„Personaje grotesti de la PC? Senatorul Marinescu, Piedone sau Codrin Stefanescu, cel care a vrut sa elibereze Bucurestiul cu tancul in campania pentru Primarie si care protesta impotriva experimentului fizic european. Dar exista si altfel de personaje, gen Codrut Seres. Nu discut chestiunea dpdv juridic, e treaba instantei, dar nu inteleg cum un om care, iesit din sedinta de guvern, ii spune bulgarului Stancev ca a inaintat hotarirea dorita de compania bulgarului, dar ca i-a fost rusine (exista stenograma), asadar cum un asemenea om mai are curajul sa ramina pe scena politica?”

  • Antena 3 ca platforma a stangii

„Pe A3, de pilda, exista gruparea unor oameni de stinga, uneori cu un discurs aprioric nihilist si impotriva oricarei forme de succes in Romania. Eu asta cred. Ca PC e o fictiune, el reprezentind doar platforma media care a permis resuscitarea PSD in dezbaterea publica. Ceea ce, politic vorbind, e logic.”

  • Despre meciurile de Liga I, ca business reusit – sau ratat – al consortiului RCS-Antena

„Nu cunosc modelul de business. Am inteles ca o parte din bani sint asumati ca cheltuieli de marketing de catre RCS. Dar repet, nu stiu exact (…).”

  • Despre Mircea Badea, care l-a criticat in repetate randuri

„Este savuros la tv, are o energie in care se regaseste romanul, mai ales cel care e anti sistem. Ma amuz deseori cind ma ataca. Are charisma, munceste enorm, nu pot sa nu vad asta, chiar daca avem opinii diferite in multe chestiuni si, oricit m-ar injura, o sa am propriile opinii in continuare. Cit despre atitudinea mea din grup, nu ma mai stirni! Aici, Dan Voiculescu este campion. A spus in fata celorlalti manageri: „Asa se fac afacerile, ca la gsp!”. Moment in care i-am zis: „Multumesc, ne-ati ingropat definitiv!”. (…) Diferentele de opinie dintre mine si Mircea Badea sint reale, nu jucate. Nu cred ca vreunul dintre noi e genul de om care poate improviza asa ceva. Cit despre conflict, nu i-am raspuns niciodata, nici in ziar si nici pe blog. Daca e conflict, e unilateral. Repet: cand o sa am ceva de spus despre Intact o sa spun, chiar daca asta i se pare oricum lui.”

  • Piata cotidienelor in 2009:

„Daca Evenimentul sau Jurnalul nu fac ceva spactaculos, e posibil ca in 2009 sa asistam la schimbarea liderului in categoria quality. 2009 va fi anul asaltului decisiv al Adevarului. Am inregistrat, cu atentie, declaratiile facute de sefii Evenimentului care au spus ca se vor intoarce la fundamentul profesiei. Era indirect o neglijare a merketingului sau asa mi s-a parut mie. Cit despre Jurnalul, eu nu cred ca Tuca stie sa piarda. (…) Cotidianul sau chiar si Gandul trebuie sa-si formuleze o noua categorie de super premium. Nu fac pe desteptul, pur si simplu asa mi se pare ca ar avea o sansa pentru ca nu se pot bate cu investitiile de la Adevarul, Jurnalul si Evenimentul.”

  • Detestatele (de unii) emoticoane din editia tiparita a „Gazetei Sporturilor”

„Da, stiu, (…) au stirnit ironii in breasla. Dupa cum au stirnit ironii wiki articolele, scrise impreuna cu cititorii. Sint inovatii ale noastre. Credem ca ne adresam unui public care are alte gusturi decit eram obisnuiti. Si vrem sa mergem acolo unde merg obisnuintele lor de consum. Uite, de pilda, eu scriu saptaminal pentru Orange, o rubrica pe telefonul mobil unde folosesc abrevieri specifice, de genul pt k, me 2, rubrica de succes. Lumea se schimba.”

  • Criza in media: „Nu cred ca va fi atit de accentuata pentru lideri in media. (…) Masinile isi vor reduce bugetele. Poate chiar la jumatate. FMCG-urile vor ramine insa pe baricada. (…) Din tv se va taia cel mai putin, iar on-line-ul va creste in continuare. Dar nu cred ca on-line-ul va fi favorizat [ca vehicul mai ieftin, care ar putea lua din bugetele destinate altor segmente].”
  • BRAT va folosi echipe proprii pentru monitorizarea tirajelor, iar asta va produce surprize

„Nu ma refer la nici unul dintre titlurile amintite [Cotidianul, Gandul, Adevarul, Jurnalul, Evenimentul]: abia astept ca BRAT sa-si internalizeze auditul pentru ca atunci s-ar putea sa asistam la surprize. Toata lumea vorbeste despre titluri pe care nu le vezi la taraba, dar care raporteaza mult. Exista limite ale auditului si la BRAT ne preocupa asta. Fake-urile trebuie sa dispara!”

  • Despre rebate, practica prin care agentiile primesc de la publisheri o suma din bugetul alocat de advertiseri

„Lucrurile sint complicate. Voi [HotNews.ro], la net, sinteti intr-adevar mai afectati pentru ca aici se da cel mai mare rebate, care ajunge si la 15%. El exista peste tot in Europa, dar este transparent fata de clienti. Pe de alta parte, revin, e ilogic ca clientii sa dea 2% unei agentii la un volum de, sa zicem, 3 milioane de euro. Asta inseamna 60K euro pe an pentru operare, strategie, media planuri. E putin! Si apoi sa ceara si tot rebate-ul inapoi. Nu sint avocatul agentiilor, desi le pretuiesc munca, uneori ma enerveaza pentru ca discuta despre absurditati gen deflatie pe 2009, ca si cum vreunul dintre clientii lor si-ar scadea preturile din magazine, dar, repet, cred ca problema reala e la clienti care s-au obisnuit sa cumpere munca buna si ieftina de la agentii si audienta buna si ieftina de la ziare, pe net sau de la televiziuni!”

Citeste aici toate intrebarile si raspunsurile din discutia online

Fragmente video din timpul interviului

Criza nu va afecta foarte tare Gazeta Sporturilor, care este lider de piata. Totusi, Catalin Tolontan nu crede in afirmatia consultantilor straini ai grupului Intact, ca acesta va depasi Media Pro ca venituri.

Catalin Tolontan vede presa in primul rand ca un business, fara mare accent pe rolul ei formativ sau interesul public. Totusi, in business trebuie sa respecti reguli de felul separarii continutului editorial de publicitate.

IAB trebuie sa aduca creatiile publicitare de pe internet la standarde, in sensul ca printre altele bannerele nu trebuie sa deranjeze utilizatorul. Va dura insa o vreme pana ce bunele practici se vor impune.

In Biroul Roman de Audit al Tirajelor se discuta despre internalizarea auditului. Acesta va fi realizat chiar de BRAT, si nu de subcontractori, iar noile rezultate ar putea provoca surprize in piata.

Situatia catorva din cotidienele existente in 2008 nu era roza nici inaintea crizei. Cate din ele vor disparea in 2009?

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro