Sari direct la conținut

Dacia 1300 a iesit definitiv din productie

Jurnalul National

Ieri a iesit de pe banda de montaj Dacia 1300 cu numarul 1.959.730. Ultima.

Povestea de trei decenii si jumatate a “masinii romanului“, Dacia 1300, a luat sfarsit in cadrul unei festivitati organizate de constructorul argesean la fabrica din apropierea Pitestiului, cand au fost produse ultima berlina si ultimul break din istoria acestui model.

Ce a insemnat Dacia 1300 pentru romani? 35 de ani de productie a unei masini derivate din Renault 12, un automobil care s-a identificat de-a lungul timpului cu poporul roman si a fost un exponent al identitatii noastre.

Ieri, dupa mai bine de trei decenii de existenta, a iesit de pe linia de asamblare a fabricii de la Colibasi ultimul exemplar din aceasta gama, produsa, impreuna cu derivatele sale, in 1.959.730 de exemplare.

TRISTETE. La festivitatea organizata cu ocazia acestui eveniment au fost prezenti toti membrii conducerii Dacia Renault, de la presedintele FranIois Fourmont si vicepresedintele Constantin Stroe, pana la prefectul judetului Arges si primarul Pitestiului.

Starea generala in randul acestora a fost mai mult una de tristete, momentul fiind un prilej de amintiri frumoase din timpul celor 35 de ani de productie a modelului care s-a confundat cu imaginea romanilor.

Multi dintre cei care au lucrat inca din prima zi la fabricarea berlinei romanesti au fost invitati de constructorul argesean pentru a comemora clipa in care Dacia 1300 a predat stafeta noului model conceput integral de Renault, Logan.

MOTIVE. Asa cum au declarat si oficialii grupului, incetarea producerii vechiului model era inevitabila, avand in vedere faptul ca era o masina invechita atat din punct de vedere al designului, cat si al performantelor.

In plus, prin eliminarea Berlinei de pe liniile de productie se va mari capacitatea de asamblare a lui Logan, de la 125 de exemplare pe zi in acest moment, la peste 250 zilnic pana la sfarsitul anului. Asta, in conditiile in care, la nivelul anului 2010, Renault intentioneaza sa vanda 700.000 de modele Logan, pe an.

In alta ordine de idei, utilitarele derivate din modelul clasic “1300“, cunoscute popular sub numele de “Papuc“, vor fi produse in continuare pana in anul 2007, cand vor fi inlocuite cu furgonurile Logan. De asemenea, Dacia va produce piesele de schimb pentru vechea masina in urmatorii 8 ani, asa cum o cer normele internationale din domeniu.

Astfel, ieri, s-a incheiat ciclul celui mai longeviv model produs sub licenta lui Renault 12, urmat in acest top de cel din Turcia si Argentina, cu 30, respectiv 23 de ani.

Interviu – “Cu un ochi rad, iar cu altul plang!“

Jurnalul National: Domnule Stroe, ce sentimente va incearca in aceasta zi?

Constantin Stroe: Sincer sa fiu, sunt putin derutat. Pe de o parte, ma bucur ca Dacia porneste de acum incolo pe un drum international, dar, in acelasi timp, sunt nefericit cand vad ca masina in care am investit atata timp si sentimente isi incheie viata industriala. Pot spune ca plang cu un ochi, iar cu celalalt rad.

Cum a fost pentru dumneavoastra sa produceti aceasta masina timp de 35 de ani?

Cum au trecut anii! A fost o perioada frumoasa, in care am realizat unul dintre cele mai longevive modele din lume. Desi noi nu ne-am dorit aceasta longevitate, ci am fost constransi sa o aplicam, nu regret. In toti acesti ani am scos tot ce se putea de la acest model care s-a produs in aproape doua milioane de exemplare.

Care-i cea mai frumoasa amintire legata de Dacia 1300?

Imi amintesc faptul ca in 1969 s-au produs primele loturi ale Berlinei. Trei zile si trei nopti am muncit sa producem primele 50 de exemplare, fiindca venea defilarea de 23 august, iar cate 25 de masini erau prevazute la paradele din Bucuresti si Pitesti.

S-a terminat cu masina romanului. Ce urmeaza?

Logan va fi masina europeanului si se va demonstra in timp ca aceasta afirmatie nu este in zadar.

APROAPE 2 MILIOANE DE EXEMPLARE

Pe 20 august 1969, la exact un an de la producerea Daciei 1100, prima masina romaneasca aparea la Colibasi, modelul 1300 (sub licenta lui Renault 12) care avea sa faca istorie timp de 35 de ani si care a fost produsa in aproape doua milioane de exemplare.

A fost un autovehicul care a marcat mai multe generatii de romani, putini fiind cei care n-au avut niciodata ocazia sa puna piciorul in “vechea Dacie“. De-a lungul timpului, aceasta a cunoscut mai multe versiuni (foto) restilizate ca aspect si motorizare, printre care Break (1973-2004), Sport (1981-1992), respectiv 1320 (1987-1990) si 1325 Liberta (1991-1996).

De asemenea, acestora li s-au adaugat modelele utilitare “Papuc“, cu doua sau cu cinci locuri.

AMINTIRI CU BERLINA

Unul dintre oamenii care au prins celebrul model 1300 inca din prima zi de productie a fost Valerica Danaila, adjunct in cadrul sectiei de caroserii de la uzina Dacia inca din 1968. Acesta are in prezent 64 de ani, urmand sa se pensioneze la un an dupa ce a construit ultima Berlina pe care o considera, precum multi altii, “copilul“ sau.

“Eu am venit la fabrica in 1968, cand halele erau inca goale. Atunci am invatat si noi sa construim masini. Acum, totul s-a sfarsit, dar Logan va duce viata Daciei mai departe“, a declarat emotionat Danaila, care a dat un autograf pe ultima Berlina din istoria Dacia.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro