Avioane de lupta pe criterii politice
„Vreau sa spun clar, pe linga chestiunile tehnice, pe linga chestiunile financiare, de pret, ca sigur exista si elemente de ordin politic care vor trebui luate in calcul“, a declarat, pentru NewsIn, Melescanu.
Potrivit ministrului, MAp a stabilit deja cerintele pentru avionul multirol pe care urmeaza sa-l achizitioneze si care va intra in serviciu incepind din 2010-2011.
Ministrul a mai spus ca, din punctul de vedere al cerintelor operationale pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de lupta, sint trei producatori selectati: Gripen, Eurofighter si F16-Lockheed Martin.
„Asteptam sa primim niste oferte scrise care sa cuprinda costul aparatelor de zbor, costul armamentului, costul pregatirii pilotilor, costul intretinerii lor pe o perioada de 20-30 ani, cit vor fi in serviciu, inclusiv contractele de mentenanta, pentru a ne face o idee a competitiei, in primul rind din punct de vedere financiar“, a explicat Melescanu.
In ceea ce priveste oferta SUA privind avioanele F16, agentia NewsIn relateaza ca ministrul considera ca acest tip de avion „a facut dovada calitatilor sale si se produce de destul de mult timp“, dar este mai degraba un avion de trecere spre o noua generatie.
Melescanu a precizat ca a discutat cu reprezentantii guvernului SUA despre avionul F16, iar acestia „si-au manifestat disponibilitatea de a cauta anumite solutii, inclusiv pe plan financiar“. Romania doreste sa cumpere cele mai performante avioane la cele mai mici preturi, a conchis Melescanu.
Surse informate ne-au declarat ca cea mai logica ar fi achizitionarea de avioane americane, din moment ce pe teritoriul tarii noastre sint stationate contingente americane cu care incercam sa ne compatibilizam.
Declaratiile ministrului Apararii au stirnit deja ecouri si ingrijorari. „Afirmatiile ministrului ridica foarte multe suspiciuni“, declara Cristian Diaconescu, presedintele Comisiei de aparare din Senat.
Acesta ne-a declarat ieri, in exclusivitate, ca a primit la comisie, pe perioada verii, mai multe sesizari din partea unor firme implicate in acest proces de achizitie.
„Voi cere Biroului Permanent al Camerei sa aprobe constituirea unei comisii de ancheta. Asta se va intimpla imediat cum incepe sesiunea din toamna, urmind ca, dupa aprobarea ei de catre plenul Senatului, sa demaram procedura de audieri la comisie“, a declarat Diaconescu.
Fostul ministru al Apararii Ioan Mircea Pascu considera insa ca este inevitabil criteriul politic. El spune ca Melescanu s-a referit probabil la faptul ca o tara NATO, asa cum este Romania, nu poate cumpara un avion produs in Rusia, care sa nu fie compatibil cu standardele NATO.
„Se refera, poate, la ce tara din cadrul Aliantei va primi aceasta comanda, avind in vedere ca avioane performante produc si americanii, si francezii, si suedezii… Criteriul politic e imposibil sa nu fie luat in calcul fie ca-l respecti, fie ca nu“, spune Pascu.
El a amintit cazul fregatelor achizitionate in timpul mandatului sau de ministru, cind decizia a fost mai usor de luat, pentru ca nu a existat o alternativa la oferta britanicilor. A fost o oferta a olandezilor, care a disparut intre timp, si alta, care a venit mai tirziu, cind deja erau puse la punct detaliile cu englezii.
In ceea ce priveste avionul F16 si performantele sale, Pascu spune ca Armata ar dori sa aiba ultimul tip de avion, de exemplu F22, dar din pacate nu are posibilitati financiare, mai ales ca e nevoie de 48 de astfel de aparate de zbor nou-noute.
Un articol de Simona Maties, Raul Balogh