Am primit din greșeală o factură prin SPV. Ce ar trebui să fac? Răspunsurile oferite de două angajate ANAF
Două angajate ale Fiscului au oferit răspunsuri la întrebările antreprenorilor legate de e-Factura în cadrul unui recent webinar. Unii dintre ei își doresc un ghid mai cuprinzător pentru că sunt foarte multe situații cu care se întâlnesc, lucru pe care l-au cerut și în cazul întâlnirii online cu reprezentantele ANAF.
1. Dacă am în sistem facturi emise în perioada 1 ianuarie – 30 iunie, dar care nu au fost înregistrate până la 1 iulie, pentru înregistrarea acestora sunt necesare XML și sigiliul Ministerului de Finanțe?
ANAF: Dacă sunt facturi emise în perioada 1 ianuarie – 30 iunie, aceasta peste perioada în care nu se sancționează emiterea facturilor, dar ele trebuiau trimise prin sistem.
2. Am o factură emisă pe 31 iulie cu bunuri intrate în gestiune pe 4 august. Cum se înregistrează factura în luna iulie?
ANAF: Înregistrați factura ca bunuri de sosit, factură emisă înainte de intrarea în gestiunea bunurilor respective.
3. Am avut furnizori care ne-au spus că factura a fost validată în sistemul e-factura și de ce noi nu o putem accepta în condițiile în care nu conținea toate elementele obligatorii conform Codului fiscal?
ANAF: Dacă aveți o obiecție legată de această factură, trimiteți un mesaj în acest sens, iar furnizorul trebuie să își ia măsurile necesare.
4. În cazul în care refuzăm o factură emisă din greșeală către societatea noastră și trimitem mesaj în SPV către furnizor, iar acesta nu o stornează, ce putem face? Neînregistrarea în contabilitate a facturii respective este justificată?
ANAF: Dacă este emisă din greșeală către societatea dvs., înseamnă că nu este pe datele de indentificare ale societății dvs. Atunci nu aveți de ce să o înregistrați în contabilitate.
5. Pentru fundații și asociații, obligativitatea transmiterii facturilor în e-Factura intră în vigoare începând cu 2025. Corect?
ANAF: Da!
6. Dacă totuși facturile au fost transmise în SPV, cum tratați această situație? Furnizorii, dacă sunt înscriși în SPV și transmit factura din sistemul propriu, sunt obligați să o transmită și pe email, iar destinatarul este înscris în SPV?
ANAF: Asociațiile și fundațiile nu sunt obligate până la 1 iulie 2025, dar în perioada 1 iulie 2024 – 30 iunie 2025 pot transmite și se pot înregistra în registrul e-Factura Opțional. Furnizorii de bunuri nu sunt obligați să transmită facturile în sistemul e-factura pentru aceste asociații, decât în cazul în care asociația este înregistrată opțional în Registru.
7. Am primit facturi în SPV care nu au la cod 380 și când le descarc apare pagina albă. Este eroare de la furnizor?
ANAF: Probabil a fost încărcată cu codul 381, pentru că acelea nu pot fi vizualizate. Recomandarea este ca furnizorul să vă emită factura pe codul 380.
8. Factura către un client non-UE pentru serviciile logistice de tip manipulare și încărcare/descărcare, prestate asupra unor bunuri aflate în zona liberă și în tranzit vamal extern. De exemplu, vin pe cale maritimă din China și ulterior sunt transportate pe cale rutieră către Ucraina. Trebuie transmisă prin RO e-Factura?
ANAF: Prin sistemul RO e-Factura se transmit facturile care au locul prestării pe teritoriul României. Dacă locul prestării nu este în România, atunci factura nu va fi transmisă prin e-Factura.
9. O societate comercială plătitoare de TVA a transmis facturile în SPV. Printr-o eroare a rămas selectat la informații suplimentare „taxare inversă”. Ce ar trebui făcut în acest caz?
ANAF: Înțelegem că facturile au fost emise corect din ce precizați. Faptul că a fost selectat la informații suplimentare taxare inversă, ați putea fi puși în situația de a emite o factură de corecție și a emite factura corectă ca să nu mai apară menționea „taxare inversă”.
10. Facturile ulterioare de discount se declară în e-Factura?
ANAF: Facturile de discount nu se declară în sistemul e-Factura.
11. Facturile de decontare trebuie transmise în sistemul e-Factura?
ANAF: Facturile de decontare nu reprezintă contravaloarea unor livrări de bunuri sau prestări de servicii și atunci nu ar trebui transmise prin sistemul e-Factura.
12. Dacă o factură a fost transmisă în e-Factura cu codul 380, iar ulterior se fac modificări asupra facturii și se reîncarcă cu codul 384, este suficient?
ANAF: Se face o stornare pe 380 și depunere corectă pe 384. Nu folosiți codul 381.
13. În cazul în care avem o factură primită fizic dar nu este încărcată în SPV de furnizor, cum se procedează? Se poate înregistra cheltuiala în contabilitate? Poate fi deductibilă?
ANAF: Dacă după 1 iulie 2024 nu este trimisă în sistem de către furnizor, nu puteți deduce cheltuiala din factura respectivă.
Vezi și:
Cum procedez dacă am primit facturi dublate în SPV? 14 răspunsuri oferite de ANAF
E obligatoriu să înregistrezi toate facturile primite în SPV? / 5 întrebări și răspunsuri de la ANAF