Sari direct la conținut

Ce faci dacă furnizorul a facturat greșit? Răspunsurile oferite ANAF la multe întrebări din recentul webinar pe e-Factura

HotNews.ro
e-Factura, obligatorie de la 1 ianuarie 2024, Foto: Hotnews / Florin Barbuta
e-Factura, obligatorie de la 1 ianuarie 2024, Foto: Hotnews / Florin Barbuta

Sunt în continuare multe probleme care au nevoie de rezolvare. De exemplu, lipsește momentan o procedură ANAF referitoare la cei care nu transmit facturile, clienții fiind afectați direct. La webinarul recent pe tema e-Factura, două angajate ale Fiscului au venit cu unele răspunsuri la întrebările contribuabililor.

1.Cum se aplică penalitățile dacă nu se respectă termenul de 5 zile sau nu se transmit?

ANAF: Dacă se transmit cu întârziere facturile, sunteți sancționați cu amendă între 5.000 – 10.000 lei la mari contribuabili, 2500 – 5.000 lei la mijlocii și 1.000 – 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice și fizice.

Dacă nu se transmit deloc, sunteți sancționat cu 15% din valoarea facturii.

Ce faci dacă nu primești factura în e-Factura / Recomandarea Ministerului de Finanțe

2. Cum este anunțat furnizorul că o factură este refuzată de client?

ANAF: Clientul trimite un mesaj prin sistemul e-Factura. În dreptul facturii respective o să găsiți „Facturi primite”. În dreptul ei aveți „Descarcă XML”, „Descarcă PDF” și „Trimite mesaj”. Când se va merge pe secțiunea „Trimite mesaj”, se va trimite mesaj furnizorului că se refuză factura respectivă.

3. Cum procedăm dacă furnizorul facturează greșit și nu modifică în timp util deși îl atenționăm?

ANAF: Dumneavoastră nu aveți decât posibilitatea de a trimite un mesaj legat de obiecția pe care o aveți la factura respectivă. O altă posibilitate nu aveți. Furnzitorul trebuie să își ia toate măsurile și să factureze corect.

4. Factura e trimisă pe 30 iulie și este încărcată pe 8 august. Cum este corect să fie încărcată în contabilitate?

ANAF: Facturile încărcate în sistem sunt disponibile beneficiarului pentru descărcare la data când ele apar în sistemul e-Factura. Deci clientul o vede în sistem pe 8 august. În această situație, înregistrarea în contabilitate va fi făcută în luna august.

5. Trebuie listate facturile din SPV sau doar salvate în arhivă electronică?

ANAF: Listarea o faceți pentru dumneavoastră, probabil în scopuri contabile. Legislația precizează că se salvează toate facturile primite prin SPV și se arhivează.

6. Dacă furnizorul este o persoană fizică care are cod de TVA, mai trebuie transmisă factura?

ANAF: La acest moment, din punct de vedere tehnic nu este posibil, dar trebuie transmisă.

7. În cazul în care contribuabilul nu emite factura, cum poate notifica destinatarul neemiterea acesteia? În legislație este prevăzută notificarea în procedura ANAF.

ANAF: Da, se va veni cu Ordin privind procedura de notificare a contribuabilului pentru netransmiterea la timp a facturilor prin SPV.

8. Cu privire la relația B2B, dacă clientul spune că este persoană juridică, dar îmi trimite un CUI invalid sa e radiat, cum procedăm cu emiterea facturii prin sistemul e-Factura? O putem considera B2C, având în vedere că acesta nu s-a indentificat cu date valide?

ANAF: Aici este obligația dvs. să-i verificați datele pe Ministerul de Finanțe, să vedeți dacă sunt valide și, eventual, să luați legătura cu el. Nu este considerată relație B2C. Este B2B!

9. Avem situații în care clienții își completează datele într-o platformă. La momentul completării, datele sunt valide, dar ulterior CUI-ul este radiat și la momentul emiterii facturii, datele introduse de el în platformă nu mai sunt valide. Uneori nu reușim să dăm de persoanele respective. Cum procedăm?

ANAF: Păi, dacă CUI-ul este radiat, înseamnă că nu mai aveți cui să trimiteți factura. Asta ține și de modalitatea dumneavoastră de lucru, unde între momentul în care verificați datele și cel în care transmiteți factura.

Din același webinar, vezi și: E obligatoriu să înregistrezi toate facturile primite în SPV? / 5 întrebări și răspunsuri de la ANAF

INTERVIURILE HotNews.ro