Sari direct la conținut

ANRE s-a trezit abia cu o zi înainte de finalul anului / Recomandă consumatorilor de energie să încheie contracte pe piața liberă pentru a nu plăti facturi mai mari din ianuarie

HotNews.ro
Cresteri preturi energie, Foto: Asociatia Energia Inteligenta
Cresteri preturi energie, Foto: Asociatia Energia Inteligenta

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) face cu o zi înainte de finalul anului ceea ce ar fi trebuit să înceapă cu mai mult timp înainte. Anunță printr-un comunicat de presă că peste o zi, piața energiei se liberalizează complet, iar consumatorii casnici ar trebui să încheie contracte în regim concurențial, dacă nu vor să plătească facturi mai mari din ianuarie. ANRE transmite această recomandare după trei zile de la izbucnirea scandalului privind facturile la energie.

ANRE informează, abia acum, că cei care nu încheie contracte și rămân în regim de serviciu universal vor plăti facturi mai mari. Acești consumatori ar fi trebuit să știe din timp că piața se liberalizează și că nu este avantajos pentru ei să rămână la furnizorii de ultimă instanță, cei care prestează serviciul universal.

Ce spune ANRE: „În urma analizei ofertelor concurențiale puse la dispoziția clienților casnici de către furnizori prin intermediul comparatorului se constată că diferența între media primelor 10 oferte care nu conțin componenta fixă (lei/zi), ordonate după valoarea facturii la un consum mediu lunar de 100 kwh, aplicabile în anul 2021 și media prețului din ofertele de serviciu universal este mai mică cu cca 6,7 lei (0,06 lei/KWH).

Astfel ANRE recomandă clienților casnici să aleagă ofertele concurențiale, toți clienții casnici având dreptul să își schimbe furnizorul de energie electrică în luna ianuarie, precum și pe tot parcursul anului 2021, cu respectarea condițiilor contractuale, în termen de maxim 21 de zile de la data solicitării”.

ANRE mai spune că „pentru a da posibilitatea clienților casnici care nu și-au exercitat dreptul de eligibilitate prin încheierea unor contracte concurențiale, a impus obligații suplimentare furnizorilor de ultimă instanță de a transmite clienților casnici informări care să cuprindă odată cu oferta pentru serviciul universal și cel puțin o ofertă concurențială, atât în cursul lunii decembrie 2020 cât și în luna ianuarie 2021”.

Însă acest lucru este incorect față de consumatori. Furnizorii au început să trimită către clienți oferte pentru servicii universale, punând abia pe ultimul loc varianta încheierii unui contract în regim concurențial.

În loc să fie obligați să trimită clienților oferte concurențiale și odată cu acestea și prețurile pentru serviciul universal, furnizorii fac invers: trimit oferte pentru serviciul universal, adică preț mare, și odată cu acestea oferte pe piața liberă, la prețuri concurențiale.

Probabil, mulți clienți casnici au primit deja aceste oferte. Cum arată? Sunt scoase în față și puse pe primul loc prețurile pentru servicii universale, îți lasă chiar și opțiunea de a alege alt furnizor de ultimă instanță pentru servicii universale. Abia la urmă amintesc de ofertele concurențiale.

Furnizorii de ultimă instanță ar trebui să fie o excepție, nu regulă. Adică, să primești energie de la un furnizor de ultimă instanță doar în situații excepționale, de exemplu atunci când furnizorul tău intră brusc în faliment și tu nu ai apucat să te muți la altă companie. De aceea și prețul pentru serviciul universal poate fi mai mare, însă acesta nu ar trebui acceptat pe o perioadă prea mare. Adică mai mare de o lună, de exemplu.

ANRE mai spune în comunicat că furnizorii de energie electrică au obligația

să achiziționeze energie electrică, astfel încât să asigure acoperirea consumului clienț\u001Filor lor, cu prioritate pentru clienții beneficiari ai serviciului universal din portofoliul propriu;

la cererea scrisă a unui client final, să comunice în scris, într-un interval de cel mult 15 zile lucrătoare, o ofertă privind condițiile echitabile de furnizare a energiei electrice, care conține, obligatoriu, prețul de furnizare, termenii de plată și data-limită de încheiere a contractului de furnizare și nu trebuie să utilizeze practici comerciale incorecte sau înșelătoare în relația cu clientul final, nerespectarea acestor obligații fiind sancționată conform legii cu amendă între 5-10% din cifra de afaceri anuală.

ANRE susține că își manifestă toată disponibilitatea de a colabora cu Guvernul României în vederea creării mecanismului de susținere financiară a consumatorului vulnerabil.

Pentru mai multe amănunte, citește și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro