Arbitrul telecom este restructurat in ANCOM, printr-o noua ordonanta de urgenta
Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (ANC) se va restructura, isi va schimba denumirea, devenind ANCOM, iar unele atributii vor fi preluate de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale. Noua autoritate va fi trecuta sub controlul Parlamentului, insa conducerea va fi nominalizata prin decret prezidential, la propunerea Guvernului, conform notei de fundamentare a variantei preliminare a ordonantei de urgenta prin care autoritatea e restructurata, nota obtinuta de Hotnews.ro.
Informatia pe scurt:
– Autoritatea Nationala pentru Comunicatii se desfiinteaza, in schimb se infiinteaza ANCOM – Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii.
– ANCOM este pusa sub controlul ambelor camere ale Parlamentului, insa conducerea va fi nominalizata prin decret prezidential, la propunerea Guvernului.
– Atributiile din domeniul tehnologiei informatiei vor fi preluate de Ministerul Comunicatiilor, unde se vor infiinta doua directii generale in acest scop.
– Ordonanta ar trebui adoptata miercuri in sedinta de guvern, iar joi ar putea sa apara in Monitorul Oficial
ANC devine ANCOM
ANCOM se infiinteaza ca institutie publica cu personalitate juridica sub controlul Parlamentului si se finanteaza integral din venituri proprii, prin reorganizarea Autoritatii Nationale pentru Comunicatii (ANC) care se desfiinteaza. Organizarea si functionarea autoritatii de reglementare nou infiintate sub control parlamentar reprezinta o solutie legislativa in deplina concordanta cu cerintele comunitare in domeniul comunicatiilor electronice, precizeaza nota de fundamentare.
Pusa sub control parlamentar, insa cu conducere numita prin decret prezidential
In discutiile cu oficialitatile europene s-a agreat ca formula care ofera cele mai importante garantii de independenta si stabilitate, coordonarea de catre Parlamentul Romaniei, prin nominalizarea conducerii in baza unui decret prezidential, la propunerea Guvernului, pe modelul de functionare al Consiliului Concurentei, institutie considerata a avea atributii similare si a carei functionare este vazuta drept un exemplu de buna practica la Bruxelles.
Atributii care sunt transferate la minister
Avand in vedere necesitatea crearii unui cadru institutional unitar de reglementare in domeniul tehnologiei informatiei, pentru asigurarea premiselor necesare trecerii la societatea informationala, precum si necesitatea eficientizarii activitatii ANCOM si canalizarii eforturilor pe realizarea obligatiilor stabilite prin cadrul de reglementare unic pe domeniul comunicatiilor electronice la nivel european s-a considerat oportun degrevarea ANCOM de atributiile pe tehnologia informatiei si preluarea acestora de catre MinisteruI Comunicatiilor si Societatii Informationale, pentru (…) o mai buna coordonare in eforturile de trecere la societatea informationala.
Pentru indeplinirea cu succes a atributiilor preluate si in acelasi timp pentru realizarea obiectivelor in domeniul societatii informationale, este necesara existenta in cadrul MCSI de personal specializat. In urma evaluarii activitatii ce urmeaza a fi desfasurata pentru indeplinirea atributiilor si realizarea obiectivelor prevazute mai sus, s-a constatat necesitatea infiintarii a doua directii generale, Directia Generala pentru Strategii de Dezvoltare si Crestere a Competitivitatii in Domeniul Societatii Informationale si Directia Generala pentru Servicii Electronice, prin suplimentarea numarului de functii publice din cadrul MCSI, cu 60 de persoane.
Atributii
Rolul ANCOM va fi definit, in principal, prin urmatoarele atributii:
a) ANCOM va prelua, ca principale functii cele de punere in aplicare a politicii in domeniul comunicatiilor, de reglementare si de elaborare de norme tehnice, precum si functia de arbitru si organ de decizie in solutionarea litigiilor dintre furnizorii de retele si de servicii in domeniul comunicatiilor electronice, al serviciilor postale si al serviciilor societatii informationale, in scopul asigurarii liberei concurente si al protectiei intereselor utilizatorilor pe pietele acestor servicii.
b) ANCOM administreaza si gestioneaza resursele limitate din domeniul comunicatiilor electronice, incluzand, dar fara a se limita la spectrul de frecvente radio, resursele de numerotatie si alte resurse tehnice asociate.
c) ANCOM controleaza indeplinirea cerintelor esentiale privind compatibilitatea electromagnetica, a obligatiilor privind utilizarea eficienta a spectrului de frecvente radio cu utilizare neguvernamentala, controleaza indeplinirea obligatiilor privind utilizarea resurselor de numerotatie si resurselor tehnice asociate, realizeaza controlul pietei echipamentelor radio si echipamentelor terminale de telecomunicatii.
d) ANCOM monitorizeaza benzile de frecvente radio cu utilizare neguvernamentala.
Toate activele mobile si imobile ale ANC, desfiintata in temeiul proiectului de Ordonanta de urgenta, precum si personalul acestora vor fi preluate in cadrul noii institutii.
Schimbari necesare pentru a rezolva problemele cu UE
„Avand in vedere actiunile demarate la nivelul Comisiei Europene, in vederea asigurarii stabilitatii si independentei autoritatii de reglementare din domeniul comunicatiilor electronice, principii reclamate desigur si de necesitatea aslgurarii unel impartialitati in luarea declzillor de reglementare de catre autontate), consideram ca singura modalitate de a pune capat procedurilor de lncalcare a dreptului comunitar o reprezinta adoptarea, in regim de urgenta, a unui act normativ care sa aseze pe noi principii statutul, organizarea si functionarea autoritatii de reglementare in domeniu. Urgenta adoptarii actului normativ este pe deplin justificata si prin raportare la prevederile art. 115 alin. (4 din Constitutia Romaniei, republicata.
O lunga istorie de probleme cu UE
Comisia Europeana a lansat la finalul lui ianuarie impotriva Romaniei procedura privind incalcarea dreptului comunitar (infringement), considerand ca deciziile din 2008 de demitere a sefului autoritatii de reglementare telecom (ANRCTI) si ulterior, in ciuda unei hotarari judecatoresti care suspenda aceasta decizie, de restructurare si redenumire a institutiei, reprezinta o grava nerespectare a independentei autoritatii. Comisia considera crucial evitarea unei noi restructurari pripite a autoritatii, situatie care s-a mai repetat si in 2006, inainte de aderarea la Uniunea Europeana.
„Pentru noi, problema nu este legata de o persoana anume, ci de faptul ca trebuie sa se identifice solutii stabile pe termen lung, prin care sa se garanteze independenta persoanei care conduce autoritatea de reglementare, indiferent care ar fi aceasta”, spunea atunci Viviane Reding, comisarul european pentru telecomunicatii.
Romania a primit doua scrisori de urgenta de la Bruxelles in 2008 din cauza demiterii pentru a doua oara in trei ani a unui sef al acestei institutii si a restructurarii complete a autoritatii prin Ordonanta de Urgenta.
Inainte ca autoritatea sa se numeasca ANC si sa fie condusa de Liviu Nistoran, arbitrul telecom s-a numit ANRCTI, condusa de Dan Georgescu. Acesta a fost demis, in mod neasteptat, in luna august 2008 de catre premierul Tariceanu, iar pe 18 septembrie 2008, la o zi dupa ce justitia a dat castig de cauza fostului sef ANRCTI, Guvernul a dat o ordonanta de urgenta de infiintare a unei alte autoritati de reglementare a sectorului telecom, prin restructurarea ANRCTI. Noua autoritate (ANC), infiintata prin restructurarea ANRCTI, care s-a desfiintat, si a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica – ICI Bucuresti, aflat in coordonarea Ministerului Comunicatiilor (MCTI), se afla tot in subordinea Guvernului.