Sari direct la conținut

Autostrada „Unirii”: Șase oferte de la firme din Turcia și România pentru construcția primului tronson din Autostrada A8

HotNews.ro
Autostrada Unirii - Sectoarele Targu Mures - Miercurea Nirajului si Leghin - Targu Neamt, Foto: Hotnews
Autostrada Unirii - Sectoarele Targu Mures - Miercurea Nirajului si Leghin - Targu Neamt, Foto: Hotnews

Șase oferte au fost depuse pentru proiectarea și execuția Secțiunii 3 a din Autostrada A8 , tronsonul Leghin-Târgu Neamț fiind practic primul tronson care va intra în construcție propriu-zisă a deja celebrei Autostrăzi a Unirii care va lega Moldova de Transilvania.

Ofertele depuse pentru proiectarea și execuția Autostrăzii A8, sectorul Leghin-Târgu Neamț (30 km):

1. Asocierea Danlin XXL SRL – Intertranscom Impex SRL (România);

2. Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL (România);

3. Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS (Turcia);

4. Mapa Insaat VE Ticaret Anonim Sirketi (Turcia);

5. Nurol Insaat VE Ticaret AS (Turcia);

6. Tekfen İnşaat VE Tesisat AŞ (Turcia).

„Câștigătorul contractului va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru construcția celor 29,91 de km ai acestei secțiuni”, anunță șeful de la Autostrăzi, Cristian Pistol.

Contractul, care teoretic este finanțat prin PNRR, are o valoare estimată de circa 2 miliarde de lei.

Aici merită precizat însă că lucrările prin PNRR vor trebui finalizate complet în 2026, altfel nu vor beneficia de finanțarea alocată.

Primele două tronsoane ale autostrăzii „Unirii” A8 Tg. Mureș – Iași – Ungheni au fost scoase la licitație încă de la finalul anului trecut. Cele două tronsoane sunt:

  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I: Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătură la Autostrada A3 – 24,4 km (inclusiv drumul de legătură în lungime de 2,4 km)
  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea III: Leghin – Târgu Neamț – 29,91 km.

UMB construiește deja 250 km din Autostrada „Moldovei” A7, inclusiv viitorul nod rutier cu A8 de la sud de Pașcani

Compania românească UMB (împreună cu celelalte entități din grup – SA&PE și Tehnostrade) construiește în acest moment toate cele 10 tronsoane din Moldova cuprinse în PNRR pentru Autostrada „Moldovei” A7 – vorbim de circa 250 de kilometri de la Buzău și până la Pașcani.

Pe tronsonul de la Bacău la Pașcani UMB va construi și viitorul nod rutier cu A8, un nod de tip „turbion”, cu bretele de mare viteză pe toate relații de trafic.

Firmele din Turcia care au depus oferte și care deja construiesc autostrăzi în România

Dintre companiile care au depus oferte pentru A8, două deja construiesc autostrăzi în România.

Nurol Insaat VE Ticaret AS (Turcia) construiește în prezent un tronson din autostrada Transilvania și are toate șansele să-l termine în următoarele luni. Nurol lucrează la tronsonul de circa 13,5km de la Nușfalău la Suplacu de Barcău.

Mapa Insaat VE Ticaret a semnat în februarie 2022 contractul de circa 860 de milioane de lei pentru tronsonul montan cel mai greu de pe A1 Sibiu – Pitești, circa 31 de km de la Boița la Tigveni pe Valea Oltului. În prezent constructorul e în perioada de proiectare. (18 luni proiectare, 50 luni execuție)

Cursă contra-cronometru ca capetele A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț să fie gata înainte de termenul limită pentru proiectele PNRR

Autostrada „Unirii” A8 are aproape 320 km de la Târgu Mureș (intersecția cu A3) și până la Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova. Tronsoanele de la Târgu Mureș și până la Miercurea Nirajului (cca 25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț și până la Moțca/DN2 (circa 30 km) sunt prinse pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.

În condițiile actuale, cu licitații ce încă nu s-au finalizat, cu un termen de 30 de luni (6 luni proiectare + 24 de luni execuție), șansele ca cele două tronsoane să fie complet gata până la termenul limită sunt mici și depind enorm de derularea contractelor și rezolvarea rapidă a eventualelor probleme și blocaje de pe parcurs.

Pentru restul tronsonului – sectoarele montane de la Miercurea Nirajului la Leghin – recent abia a fost emis acordul de mediu, dar nici până acum nu a fost finalizat însă și Studiul de Fezabilitate. Pentru bucata Moțca/DN2 – Iași – Ungheni, abia anul acesta s-a trecut la realizarea în teren a studiilor, după ce proiectul a stat blocat mai bine de un an la etapa de selectare a traseului

CITEȘTE ȘI:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro