Sari direct la conținut

BAC 2013 Subiectele la examenele de Matematica si de Istorie. Vezi ce probleme au avut de rezolvat absolventii de liceu

La examenul de Matematica si la cel de Istorie care s-au desfasurat astazi in cadrul Bacalaureatului 2013 a fost extrasa varianta de subiecte numarul 2. Subiectele pe care absolventii de liceu le au de rezolvat sunt structurate pe 3 mari cerinte, fiecare cu mai multe sub-puncte. Fiecare subiect este notat cu 30 de puncte, iar 10 puncte se acorda din oficiu. La Istorie, ultimul subiect le-a cerut absolventilor sa realizeze un eseu de doua pagini despre „formarea statului roman modern si evolutia acestuia in secolul al XIX-lea”. Vezi mai jos subiectele de la examenul de Istorie si de la examenul de Matematica – specializarea Matematica – Informatica si specializarea Stiintele Naturii – BAC 2013.

​​Absolventii de liceu au sustinut miercuri proba obligatorie a profilului la Bacalaureat 2013. Elevii de la real, tehnologic, militar si pedagogic au dat examen la Matematica, in timp ce absolventii de la uman si de la filiera vocationala au sustinut examenul la Istorie. Premiera pe care o aduce BAC-ul 2013 o reprezinta faptul ca elevii de la liceele Tehnologice, cu cele mai slabe rezultate la sesiunile de bacalaureat, au subiecte diferite de ale celorlalti elevi la Matematica. Desi decizia a fost luata de anul trecut, ea nu a fost comunicata public decat in urma cu o luna, odata cu sesiunea speciala a bacalaureatului pentru olimpici.

Subiectele la Matematica – specializarea Matematica-informatica

Subiectele la Matematica – specializarea Stiintele naturii

UPDATE ora 17:00 Subiectele la Matematica – profilul Tehnologic

Subiectele la Matematica pe Filiere – Mate-info

– filiera teoretica, profilul real, specializarea matematica-informatica

– filiera vocationala, profilul militar, specializarea matematica-informatica

Subiectele la Matematica pe Filiere – Stiintele-naturii

– filiera teoretica, profilul real, specializarea stiintele naturii

Subiectele la Matematica pe Filiere – Tehnologic

– filiera tehnologica: profilul servicii, toate calificarile profesionale; profilul resurse, toate calificarile profesionale; profilul tehnic, toate calificarile profesionale

Subiectele la Matematica pe Filiere – Pedagogic

– filiera vocationala, profilul pedagogic, specializarea invatator-educatoare

Subiectele de la Istorie

Istorie

Varianta 2

* Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

* Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Cititi, cu atentie, sursele de mai jos:

A. „Romania a fost cel mai activ aliat al Uniunii Sovietice in timpul crizei ungare [din 1956]. […] Gheorghiu-Dej […] a vizitat Budapesta dupa invazia sovietica, iar in comunicatul […] oficial si-a exprimat parerea ca actiunea sovietica <>. Guvernul roman s-a facut ecoul propagandei sovietice, denuntand <> [ungara] ca opera a <> provocati de <>. Fortelor sovietice li s-au oferit baze suplimentare pe pamant romanesc, drumurile au fost largite, iar traficul feroviar intrerupt pentru a permite transporturile militare. Satisfactia sovietica fata de rolul Romaniei in timpul lunilor octombrie si noiembrie 1956 a fost in avantajul tarii, doi ani mai tarziu, cand Hrusciov a hotarat sa retraga trupele sovietice. […] Pozitia strategica a Romaniei, flancata de alte state membre ale Tratatului de la Varsovia, a facut ca propunerea de retragere a trupelor sa nu nelinisteasca Uniunea Sovietica din punct de vedere al securitatii, orice temeri in legatura cu Romania ca aliat demn de incredere fiind risipite de actiunile acesteia din timpul revolutiei ungare. Din acelasi motiv, masura de precautie de a mentine un numar mare de trupe sovietice in Ungaria dupa revolutie, i-a permis lui Hrusciov sa compenseze partial orice reducere generala de trupe sovietice in zona. […] Pentru a compensa retragerea sovietica si pentru a micsora temerile sovietice ca aceasta ar putea sa afecteze sprijinul regimului din Romania, [Gheorghe Gheorghiu-] Dej a aprobat introducerea imediata a unor masuri de securitate interna stringente pentru a mentine controlul Partidului.”

(M.Barbulescu, D.Deletant, K.Hitchins, S.Papacostea, P.Teodor, Istoria Romaniei)

B. „Pe 21 august 1968, Armata Rosie si armatele auxiliare ale Tratatului de la Varsovia invadeaza Cehoslovacia si ocupa Praga fara sa intampine vreo rezistenta armata, populatia respectand consemnele date de partid. […] Dar, chiar daca operatiunea militara este o reusita, ea se soldeaza rapid pe plan politic si psihologic cu un esec usturator. Sovieticii credeau ca vor putea reedita la Praga scenariul pe care il folosisera cu succes la Budapesta, in 1956, si ca-i vor determina pe neostalinistii partidului sa apeleze la ajutorul <> pentru reinstaurarea <>. […] Evenimentele din vara lui 1968, i-au pus in multe privinte pe picior gresit pe conducatorii sovietici si pe aliatii lor conservatori si neostalinisti din democratiile populare din Europa de Est. Intr-adevar, coeziunea blocului socialist chiar daca a fost restabilita inca o data […] prin interventia blindatelor, a dat semne ingrijoratoare de subrezire. […] Romania nu a participat la <> promotorilor <> si a condamnat initiativa aliatilor sai.”

(S. Berstein, P. Milza, Istoria Europei)

Pornind de la aceste surse, raspundeti la urmatoarele cerinte:

1. Numiti liderul politic roman precizat in sursa A. 2 puncte

2. Precizati secolul la care se refera sursa B. 2 puncte

3. Numiti din sursa A, respectiv din sursa B, cate un spatiu istoric in care au loc evenimente ce duc la interventii armate. 6 puncte

4. Scrieti, pe foaia de examen, litera corespunzatoare sursei care sustine ca Romania adopta, in relatiile internationale, o atitudine diferita fata de aceea a Tratatului de la Varsovia. 3 puncte

5. Scrieti, pe foaia de examen, doua informatii aflate intr-o relatie cauza-efect, selectate din sursa A. 7 puncte

6. Prezentati doua practici politice utilizate in Romania, in perioada national-comunismului. 6 puncte

7. Mentionati o caracteristica a disidentei anticomuniste din Romania. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Cititi, cu atentie, sursa de mai jos:

„Progresele expansiunii turcesti […] au sporit presiunea otomana la Dunare si au creat o amenintare directa pentru independenta Tarii Romanesti. In confruntarea militara care se anunta, Vlad [Tepes] s-a decis sa preia initiativa.

Declansarea razboiului antiotoman a fost precedata de o ampla actiune politica destinata sa asigure consolidarea autoritatii domnesti, prin limitarea fortei politice si militare a marii boierimi, prin crearea unei puternice armate si prin sprijinirea negustorilor localnici. […] Conflictul dintre domn si marea boierime […] a imbracat forme violente, domnul suprimand o mare parte a adversarilor sai. […]

In 1459, Vlad a refuzat plata tributului, iar in iarna anului 1461-1462 a atacat si nimicit garnizoanele otomane de pe ambele maluri ale Dunarii, de la Zimnicea pana la gurile fluviului. Riposta otomana s-a manifestat prin organizarea unei expeditii conduse de insusi sultanul Mahomed al II-lea, aflat […] in fruntea celor mai puternice ostiri de la cucerirea Constantinopolului. Vlad a aplicat tactica clasica a domnitorilor romani: retragerea, pustiirea teritoriului care urma sa fie strabatut de inamic si lupta de hartuiala. Astfel, in noaptea de 16 iunie 1462, Vlad a savarsit un atac nocturn asupra taberei sultanului […]. Ocuparea capitalei – orasul Targoviste – abandonata de domn, nu a adus decizia politica si militara asteptata de sultan, astfel ca in iunie a inceput retragerea armatei otomane, care sub loviturile fortelor romanesti a intrat in debandada.

Victoria lui Vlad Tepes nu putea fi definitiva atat timp cat efortului militar romanesc nu i se asociau fortele coalizate ale statelor crestine.”

(A. Otetea, Istoria poporului roman)

Pornind de la aceasta sursa, raspundeti la urmatoarele cerinte:

1. Numiti capitala statului romanesc, precizata in sursa data. 2 puncte

2. Precizati, pe baza sursei date, o informatie referitoare la cauzele organizarii expeditiei otomane in spatiul romanesc. 2 puncte

3. Mentionati statul medieval romanesc si domnitorul acestuia, la care se refera sursa data. 6 puncte

4. Mentionati, din sursa data, doua informatii referitoare la masurile adoptate pe plan intern prin care domnitorul si-a consolidat autoritatea politica. 6 puncte

5. Formulati, pe baza sursei date, un punct de vedere referitor la consecintele declansarii expeditiei otomane din anul 1462, sustinandu-l cu doua informatii selectate din sursa. 10 puncte

6. Argumentati, printr-un fapt istoric relevant, afirmatia conform careia diplomatia promovata de un conducator politic din spatiul romanesc se incadreaza in relatiile internationale din secolele al XIV-lea – al XVI-lea. (Se puncteaza pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia.) 4 puncte

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Elaborati, in aproximativ doua pagini, un eseu despre formarea statului roman modern si evolutia acestuia in secolul al XIX-lea, avand in vedere:

– mentionarea a doua fapte istorice desfasurate in secolul al XIX-lea, care au dus la formarea statului roman;

– prezentarea unui fapt istoric, din politica interna, prin care s-a consolidat statul roman modern in a doua jumatate a secolului al XIX-lea;

– precizarea unei cauze a implicarii Romaniei in „criza orientala” din a doua jumatate a secolului al XIX-lea;

– mentionarea a doua actiuni prin care Romania participa la „criza orientala” din a doua jumatate a secolului al XIX-lea;

– formularea unui punct de vedere referitor la consecintele actiunilor intreprinse de Romania in „criza orientala” din a doua jumatate a secolului al XIX-lea pentru evolutia statului modern si sustinerea acestuia printr-un argument istoric.

Nota! Se puncteaza si utilizarea limbajului istoric adecvat, structurarea prezentarii, evidentierea relatiei cauza-efect, sustinerea unui punct de vedere cu argumente istorice (pertinenta argumentarii elaborate prin utilizarea unui fapt istoric relevant, respectiv a conectorilor care exprima cauzalitatea si concluzia), respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice si incadrarea eseului in limita de spatiu precizata.”

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro