Brexit: Paradoxul Sunderland – De ce a votat masiv pentru iesirea din UE orasul in care se gaseste cea mai mare uzina auto din Regatul Unit
Sunderland este un oras de 180.000 de locuitori din nord-estul Angliei, un oras cunoscut pentru echipa sa de fotbal, pentru uriasa fabrica Nissan si, mai nou, pentru faptul ca 61% dintre locuitori au votat pentru Brexit. Votul din Sunderland a uluit multa lume, inclusv pe sefii Nissan, mai ales ca in ultimele luni se facuse o campanie puternmica pentru ramanerea in UE, fiindca altfel ar fi pus in pericol viitorul locurilor de munca. De ce Sunderland a votat pentru Brexit si ce lucruri au contat puteti citi in articol.
La Sunderland in 1986 Nissan a deschis o uzina care, desi a avut si perioade grele cu concedieri, a ajuns sa produca anual jumatate de milion de masini, fiind cea mai mare uzina auto din UK si una dintre cele mai mari din Europa. La Sunderland se produc modele precum Qashqai si Note, masina electrica Nissan Leaf si modele ale marcii premium Infiniti. Uzina are 6.700 de angaja–ti si constructorul auto japonez sustine alte 32.000 de locuri de munca in Regat prin furnizorii de componente si reteaua de dealeri. Compania a investit peste patru miliarde de euro pana acum.
Sefii Nissan, inclusiv CEO-ul aliantei Renault-Nissan, Carlos Ghosn, au spus inca de acum cateva luni ca prefera ca Marea Britanie sa ramana in UE pentru ca doar in Uniune exista tratatele comerciale ce fac extrem de simplu exportul, taxele fiind eliminate. Uzina trimite anual in tarile UE 250.000 de masini
In Sunderland sunt 80 de companii cu capital strain cu un total de peste 26.000 de angajati. Sefii acestor companii au explicat angajatilor ca ramanerea in UE ar fi clar mai favorabila fiindca nu se stie ce fel tratate comerciale va semna Regatul Unit dupa ce va iesi din UE si nici daca se va mentine libera circulatie a persoanelor.
Daca marile tari europene nu vor fi de acord sa semneze cu Regatul Unit tratate de liber-schimb si daca nu vor include Regatul in piata comuna, exporturile tuturor companiilor britanice vor fi mai scumpe, din cauza taxelor.
Dar locuitorii din Sunderland si din regiune au votat covarsitor in favoarea iesirii din UE. De ce? Exista mai multe explicatii, una tinand de gestul de protest fata de politicienii aflati la putere. In plus, desi regiunea are industrie, incomparatie cu alte zone din UK, multe uzine s-au inchis in zona si cei de varsta a doua si a treia spun ca nu a ramas mai nimic dintr-o industrie infloritoare.
Regiunea are somaj mare si se afla printre cele defavorizate, iar guvernul este considerat vinovat pentru asta. Prin votul de joi oamenii si-au exprimat nemultumirea fata de situatie.
Au fost destui si cei care considera ca Marea Britanie trebuie sa redevina independenta, nu sa fie condusa de Franta si de Germania, intr-o Uniune Europeana plina de birocrati, spun cei din tabara „Leave”.
Cu o teorie interesanta vine Diane James, europarlamentar de la partidul populist Ukip. Ea spune ca multi au fost deranjati de faptul ca Nissan le-a trimis scrisori in care le recomanda sa voteze anti-Brexit, iar acest lucru i-ar fi deranjat pe multi. Diane James mai sustine ca Nissan se numara printre companiile pe care chiar premierul (demisionar) James Cameron le-ar fi rugat sa trimita angajatilor scrisori anti-Brexit.
Apoi trebuie mentionat faptul ca nu avem cum sti daca per total angajatii Nissan nu au votat majoritar anti-Brexit si diferenta a fost facuta de restul locuitorilor.
Un angajat al Nissan, citat de Financial Times, spune ca dupa ce lucrurile se vor mai clarifica, guvernul va trebui sa intervina financiar pentru a opri plecarea Nissan.
Si in orasele ce gazduiesc alte doua mari uzine auto din Anglia s-a votat pro-Brexit. La Solihull, unde se gaseste uzina Jaguar-Land Rover, 56% au votat pro-Brexit, iar la Derby, unde se gaseste fabrica Toyota, 57% au votat „Leave”.
Evident ca pe termen mediu nu se va schimba nimic la marile uzine auto britanice. Totul depinde de cand se va produce iesirea din UE si ce acorduri comerciale vor exista atunci, insa opinia generala este ca daca vreo uzina auto se va inchide, acest lucru nu se va intampla mai repede de sapte-zece ani.
Anul trecut in Regatul Unit s-au produs 1,7 milioane automobile, iar veniturile totale ale industriei auto au fost de 71 miliarde lire.
Surse: Sunderland Echo, Financial Times, Automotive News