Business Report: Cati bani au facut greii din comertul romanesc – Top 2014; "Bombele" din asigurari, dezamorsate cu banii clientilor; Cata benzina au vandut rusii de la Gazprom in Romania anul trecut
Cati bani au facut greii din comertul romanesc – Top 2014. Kaufland, liderul comertul romanesc, a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 7,9 miliarde de lei, in crestere cu 10% fata de anul anterior, in timp ce profitul a crescut la peste 409,7 milioane de lei (5%), potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finante. Kaufland a inchis 2014 cu peste 100 de hipermarketuri, fiind primul operator de magazine d emari dimensiuni care a trecut acest prag. Urmeaza retailerul francez Carrefour, care a raportat pentru 2014 o cifra de afaceri de 4,56 de miliarde de lei, cu 6,35% peste nivelul anului anterior si un profit net de 119,2 milioane de lei, cu 17,3% mai putin decat cu un an in urma. In Romania, Grupul Carrefour numara 178 de magazine dintre care 28 hipermarketuri Carrefour, scrieEconomica.net.
„Bombele” din asigurari, dezamorsate cu banii clientilor. Un set de propuneri legislative deschide posibilitatea ca Autoritatea de Supraveghere Financiara, impreuna cu Guvernul, sa aiba acces nelimitat la un fond de peste 217 milioane de euro, bani stransi din cotizatiile firmelor de asigurare cu scopul explicit de a despagubi asiguratii in cazul unul faliment. Transformarea Fondului de Garantare a Asiguratilor intr-un organism independent, similar Fondului de Garantare a Depozitelor, infiintarea unui vehicul financiar pe modelul bancii-punte si limitarea sumelor ce urmeaza a fi primite de creditori in cazul falimentului unui asigurator, la 450.000 de lei, sunt demersurile prin care Autoritatea de Supraveghere Financiara incearca sa salveze companiile de asigurari aflate in dificultate. Pretul pe care piata si asiguratii il vor plati in cazul in care cele trei propuneri devin litera de lege (infiintarea vehiculului financiar a fost deja aprobata prin ordonanta de urgenta) este atat de mare insa, incat nu justifica indarjirea ASF si a Guvernului de a evita, indiferent de costuri, caderea companiilor aflate in dificultate, dupa cum arata specialistii consultati deCapital.
Ar putea fi stinse datoriile catre banci „dand in plata” case ipotecate? Intrebarea din titlul acestui comentariu agita spiritele in spatiul public. Principalii protagonisti sunt un grup de 156 de parlamentari, plus sustinatorii lor, care si-au legat numele de un proiect de lege pe care presa l-a botezat „Dai casa bancii si scapi de datorii”. Sa detaliem. Cineva are un credit ipotecar garantat cu o casa. Daca criza a devalorizat casa, ducand-o sub nivelul sumei datorate, debitorul – in cazul in care proiectul ar deveni lege – isi va putea lichida in totalitate obligatiile fata de banca „dand in plata”… casa. Fara ca banca sa se poata opune. Ar fi insa de adaugat ca propunerea legislativa are atasata si o expunere de motive, in care este mentionata, ca baza juridica, „Directiva Europeana 2014/17/UE”. Numai ca invocata Directiva spune altceva decat au inteles autorii proiectului de lege. Si anume, Directiva prevede ca statele membre nu pot impiedica partile dintr-un contract, daca ele convin, sa considere „darea in plata” a garantiei suficienta pentru a stinge creditul. Pe cand, in documentul aflat in dezbatere la noi, statul obliga banca sa accepte o astfel de procedura, informeazaBursa.ro.
Cusuta cu ata alba, cererea de insolventa a Rompetrol a fost respinsa de Tribunal. Prinsi de scandalul politic al ultimilor zile ne-a scapat din atentie solicitarea de intrare in insolventa a Rompetrol SA. Decisi sa nu dea nici un ban la statul roman pana nu isi vad atinse obiectivele, kazahii de la KazMunayGas, proprietarii Rompetrol, isi joaca partida cu statul roman pana la capat. Si, spre deosebire de guvern, care nu are absolut nici o solutie concreta in privinta Rompetrol, kazahii stiu ce au de facut. S-a lansat ideea ca cererea de insolventa provine dintr-un conflict mai vechi al Rompetrol cu o creanta din Libia, care a cazut in carca celor de la KazMunaiGas tocmai acuma, cand piata petrolului este in declin. Si, in ultima instanta, de ce ar plati KMG o creanta de vreo 58 de milioane de dolari, anterioara preluarii Rompetrol, cand ei nu si-au platit nici obligatiile asumate prin contractul de privatizare si care se ridica la de zece ori valoarea creantei amintite? Integral peEnergy-Center.ro.
Business in Bucuresti. Sezonul estival prabuseste profitul pub-urilor din Centrul Vechi. Chiar daca vara scoate bucurestenii la terase, afacerile din Centrul Vechi scad simtitor. Lumea pleaca in concedii, turismul este nesemnificativ pentru castigul localurilor. realitateabucuresti.ro a discutat cu cativa patroni. Mugur Mihaiescu, cunoscut pentru rolul „Garcea” din „Vacanta mare”, proprietar al St. Patrick Irish Pub si partener The Tube, ambele in Centrul Vechi, se plange de incasari slabe pe timp de vara. Reducerea numarului de clienti la club este, totusi, compensata de cei de la terasa. „Vara nu mai vin oameni in Centrul Vechi ca in sezonul rece. Clubul merge mai bine iarna, terasa, vara. Centrul Vechi este unic. Este superb. Incasarile sunt egale, pentru ca ce pierd la interior, castig la exterior. Ma astept la aceleasi rezultate ca anul trecut, nu am de unde sa cresc mai mult, am aceleasi capacitati, aceleasi cheltuieli. Trebuie sa finalizam ce s-a inceput, sa se consolideze cladirile, sa se dea in folosinta. In cinci ani, Centrul Vechi o sa ajunga la capacitate maxima”, a relatat Mihaiescu pentrurealitateabucuresti.ro.
Dacia Lastun 900 – Cum isi imagineaza francezii un KWID produs la Mioveni. In urma cu cateva saptamani, Renault a prezentat noul KWID, un model de segment A care va fi comercializat la nivel global. La scurt timp dupa debut, oficialii francezi au declarat ca noul KWID nu va fi produs si sub sigla Dacia. Ei bine, nu suntem 100% convinsi ca lucrurile vor sta chiar asa, dar pana la proba finala, vom da cezarului ce-i al cezarului. Intre timp, Khalil B, membru Virtuel-Car a publicat pe pagina cu acelasi nume doua imagini cu un posibil KWID realizat sub sigla Dacia. Francezul l-a botezat Lastun 900, denumire care face trimitere catre celebrul model Dacia 500 produs la inceputul anilor ’90. Cel mai probabil, numarul 900 face referire la unitatea 0.9 TCe, motor care ar putea sta lejer sub capota acestui model, informeazaAuto-Bild.ro.
Cata benzina au vandut rusii de la Gazprom in Romania anul trecut. Afacerile rusilor de la Gazprom in Romania au crescut in 2014, insa compania nu a atins pragul de rentabilitate, asa cum declarau oficialii companiei anul trecut. NIS Petrol, filiala din Romania a companiei sarbe NIS, si controlata de Gazprom, a avut anul trecut o cifra de afaceri de 32,6 milioane de euro, in crestere fata de afacerile inregistrate in 2013, de 18,7 milioane de euro. Ileana Sorina Baltatu, directorul general adjunct al NIS Petrol Romania declara ca 2014 este anul in care compania va atinge pragul de rentabiliate. Anul trecut, societatea a inregistrat o pierdere neta de aproape 13 milioane de euro, si numara 47 de angajati. Recent, NIS a anuntat ca vrea sa detina o retea de 250 de benzinarii sub brandul Gazprom in Romania, Serbia, Bulgaria si Bosnia pana la sfarsitul acestui an. Compania-mama din Serbia a raportat o pierdere consolidata de 39 de milioane de euro in primul trimestru din acest an si opera cate 35 de benzinarii in Bulgaria si Bosnia, dar si 18 statii in Romania. Cota de piata a NIS in Romania este de 0,7%, potrivit aceluiasi anunt, scrieEconomica.net.