Business report: Jumatate din calea ferata, taiata la fier vechi. Dispare sau nu dispare 40% din calea ferata?; Ce vrea Guvernul sa obtina in negocierile FMI; Cele mai reclamate firme de asigurare din Romania in 2014
Jumatate din calea ferata, taiata la fier vechi. Dispare sau nu dispare 40% din calea ferata? O propunere aberanta, la prima vedere, s-a aflat zilele trecute pe masa Guvernului. Luni, 26 mai, ministrul transporturilor, Dan Sova primeste „spre semnare” un document redactat de catre AECOM despre care i se spune ca „este normal in cadrul pregatirilor Master Planului de Transport”, spun surse din industria feroviara. Asa a ajuns pe masa Guvernului, in sedinta din 28 mai, cand s-a discutat „intr-o prima lectura”, Memorandumul care cuprinde masuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al Romaniei. Documentul are si o propunere care a starnit un mare scandal printre reprezentantii industriei feroviare: „concentrarea pe o retea feroviara mai restransa” sau, cu alte cuvinte, reteaua nationala de cale ferata sa se reduca la aproximativ 6.200 km (n.r. – 10.000 km de linie desfasurata, fata de 20.000 km cati sunt in prezent), potrivit Capital.
Delegatia FMI incepe luni o noua misiune in Romania. Ce vrea Guvernul sa obtina in negocierile cu finantatorii internationali. Reprezentantii finantatorilor internationali, care incep luni o noua misiune in Romania, trebuie convinsi de Guvern sa accepte reducerea CAS si renuntarea la concedierile din CFR Marfa, in conditiile in care FMI cere accelerarea reformelor. Mult-asteptata vizita a delegatiei FMI in Romania incepe luni si se va incheia pe 16 iunie, reprezentantii finantatorilor internationali urmand sa poarte negocieri cu Guvernul, principalele ministere, patronatele, sindicatele si celelalte organizatii relevante pentru mersul economiei, scrie Adevarul.
Cele mai reclamate firme de asigurare din Romania in 2014. Dupa primele patru luni ale acestui an, la varful clasamentului reclamatiilor nu este nicio mare surpriza, primele doua locuri fiind ocupate de Euroins si Astra Asigurari, adica societatile care vand cel mai mult RCA in Romania. O figura negativa pare insa sa faca City Insurance, care are deja aproape tot atatea petitii inregistrate, cat a avut in tot anul 2013. Dupa primele patru luni din anul 2014, cele mai importante zece companii de asigurare din Romania aveau, cumulat, aproape 9.900 de reclamatii de la clienti, potrivit unei analize Economica.net.
Fotografia unei economii pe care n-o cunoasteti (2) : A doua sansa pentru o economie fugita de-acasa intr-o piata neconcurentiala. Noi ne aflam in situatia omului care are, slava Domnului!, un sopron in care sa se adaposteasca pana isi contruieste o casa. Acest sopron ne e asigurat de investitiile straine care, in actuala conjunctura, lasa aici, inainte de a-si retrage profiturile acolo unde le e locul, niste salarele (e diminutivul de la salarii) si niste tehnologie si niste know-how. De aici incolo tine de noi daca vom avea o convergeta „decenta” in 15-20 de ani – cu o piata interna adevarata, cu bani de dezvoltare (nu doar de supravietuire!) sau daca vom fi, peste tot atata timp, Sicilia Europei, scrie cursdeguvernare.ro
Ce capcane iti intind bancile daca ai venituri din drepturi de autor. Persoanele care incaseaza venituri din drepturi de autor au sanse mai mici sa obtina credite de nevoi personale atat de mari pe cat si-ar dori, comparativ cu cei care au contracte de munca. De la inceputul anului, tot mai multe banci au lansat noi produse de creditare. Numai ca, in ciuda dobanzilor promotionale, exista o categorie de clienti care intampina dificultati in a accesa sumele de care au nevoie. Este vorba de romanii care lucreaza in baza unor contracte pe drepturi de autor. Integral in EVZ.
Taxa pe A1 si A2, mai devreme decat ne asteptam. Soferii vor fi obligati sa achite taxa pe autostrazile Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Constanta chiar daca nu vor incepe lucrarile la cei 48 de kilometri care vor lega cele doua autostrazi. Nici in aceasta vara, nici in viitorul sezon estival nu se va decongestiona traficul de la podul Fetesti-Cernavoda de pe Autostrada Soarelui. Dar din 2016 soferii vor fi obligati sa achite taxa si pentru circulatia pe autostrada. Taxa se va aplica si pe autostrada Bucuresti-Pitesti, iar nivelul de taxare va trebui discutat si negociat chiar din acest an, daca se va selecta constructorul centurii de sud a Capitalei, aflam din Capital.
Fotografia unei economii pe care n-o cunoasteti: A doua sansa pentru o economie fugita de-acasa intr-o piata neconcurentiala. Sa dam pentru cateva minute mai incet sonorul acestei zarve politice si sa privim ce se ascunde in spatele cifrelor atat de invocate cand e vorba de evaluarea conjuncturala a economiei – fiecare din perspectiva care-l avantajeaza – de catre beligeranti. In episodul trecut aratam cum lipsa investitiilor publice are nu doar consecinte economice, ci ajunge sa destabilizeze statul. Astazi ne aplecam asupra unei fete a economiei pe care toata lumea are impulsul sa o ignore. Vom explica la urma miza acestei tentatii. Cert este insa ca aceasta fata e cel mai usor de fardat, iar ridurile ei se vor vedea hat.., peste niste ani, cand alta generatie de politicieni va fi la putere. Un comentariu Curs de guvernare.
Din culisele exportului de energie electrica si ce inseamna dezechilibrul de sistem. Romania exporta energie electrica prin intermediul unor comercianti de energie. Potrivit legislatiei in vigoare, producatorii de energie nu pot face export decat prin intermediari (comercianti-traderi), iar daca luam in considerare preturile lor de productie, nici nu au cum sa iasa in castig. Exista insa o exceptie, respectiv energia produsa din surse regenerabile, care intra in sistemul energetic romanesc, dar poate fi trecuta peste granita exclusiv de catre traderii de energie dar tot printr-un fel de cos. Traderii de energie electrica sunt catalogati in actuala conjunctura ca fiind „noii baieti destepti din energie”. Cu siguranta ca nu poti sa fi prost ca sa exporti energie din Romania in Serbia, Ungaria, Bulgaria sau Ucraina, daca nu esti si destept. Intrebarea noastra este pana unde merge desteptaciunea si pana unde merge prostia statului roman? O analiza EnergyCenter.
Atentie la productivitatea totala: Situatia si perspectivele. Eurostat urmareste, printre indicatorii ce prezic capacitatea unei economii de a prospera, si productivitatea totala a factorilor de productie. Romania a inregistrat evolutii diametral opuse dupa anul 2005 in privinta contributiei pe care au adus-o capitalul si munca la rezultatele economice si amestecate in ce priveste productivitatea totala a factorilor de productie. Rezultatul ne indica situatia in care ne aflam si perspectivele pentru viitor. Continuarea pe Curs de guvernare.