Business Report: Prognoze sumbre pentru acest an agricol. Romania, pe primul loc la pierderi in topul statelor UE; Tinta pentru investitiile in cercetare – misiune imposibila: Romania aloca – stat + privat – pentru R&D cel mai mic procent din PIB; Romania, rotita in motorul inecat al unei Europe incoltite economic si politic
Prognoze sumbre pentru acest an agricol. Romania, pe primul loc la pierderi in topul statelor UE Raportat la anul agricol trecut, Romania redevine statul european cu cea mai mare scadere a productiei de cereale dintre marii producatori europeni, dupa ce in ultimele luni prognozele se aratau mai favorabile, indica ultimul raport al Comisie Europene. Conform prognozei finalizata la finele lunii septembrie, productia de cereale a Romaniei va scadea cu 25,8% fata de anul trecut, mai mult chiar decat estimau specialistii CE in luna aprilie. Si atunci Romania era in topul celor mai mari perdanti, dar declinul era estimat la 14,7%. Pierderi importante vor raporta, spune raportul CE, si ungurii (minus 16,6%), polonezii (minus 11,8%) si italienii (minus 11,3%), in timp ce Germania si Franta ar putea inregistra un declin de 5,2% si respectiv 1,5%, anunta Economica.net.
Guvernul a ratat din „interes” o sursa importanta de venituri la buget: redeventele pentru resursele minerale? In timp ce autoritatile tac malc in problema modificarii redeventelor pentru resursele minerale, companiile petroliere prezente pe piata din Romania au inceput sa fie din ce in ce mai vehemente in problema taxarii pentru perimetrele pe care le exploateaza. Nici macar nu se mai pune in discutie o crestere a nivelului redeventelor, ci, dimpotriva, a reducerii lor, daca vrem ca aceasta industrie buna platitoare la bugetul statului sa mai poata functiona. Momentul ales de catre respectivele companii este unul cat se poate de prielnic pentru ele si cat se poate de neprielnic pentru statul roman. Daca judecam insa dupa indolenta cu care guvernul a tratat aceasta problema, nu trebuie sa ne mire ca valorificarea unor resurse ce apartin poporului roman a ajuns sa fie doar apanajul celor ce stiu specula, scrie EnergyCenter.
Daca o tin tot asa, in 50 de ani, trenurile CFR Calatori nici nu vor mai pleca din statie Cu trenuri si locomotive vechi de zeci de ani, aflate la limita sigurantei de circulatie, care merg cu 45 de kilometri la ora, CFR Calatori se zbate pentru supravietuire. Cum s-a ajuns in aceasta situatie? In ultimii 16 ani, din cele peste 6.400 de vagoane ale CFR Calatori, 4.200 au fost taiate la fier vechi, iar societatea de reparat locomotive si automotoare, care detine subunitati in toata tara, a intrat in insolventa. Trenurile ramase ating formidabila viteza de 45 km pe ora si majoritatea sunt formate dintr-un vagon sau doua, anunta Capital.
Tinta pentru investitiile in cercetare – misiune imposibila: Romania aloca – stat + privat – pentru R&D cel mai mic procent din PIB In cercetarea din Romania se investesc anul acesta 1,7 miliarde de lei (0,4% din PIB), o suma mult prea indepartata de tinta fixata pentru anul 2020, cand statul si mediul privat ar urma sa aloce fiecare echivalentul a 1% din PIB pentru acest domeniu. Pentru anul 2015, acestui domeniul esential pentru cresterea competitivitatii i s-au alocat doar 1,7 miliarde de lei, adica mai putin de 0,4% din Produsul Intern Brut, de 701 miliarde lei. Daca s-ar fi atins tinta pentru 2020, ar fi insemnat ca cercetarii i s-ar fi alocat de cel putin 4 ori mai mult -necesarul de 7 miliarde de la stat si de la companii. Din suma alocata in 2015, Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica (ANCS) a primit aproximativ 80%, Academia Romana cu institutele ei (unde se face doar cercetare fundamentala) beneficiaza de circa 10%, iar restul de 10% se aloca sectorial, scrie Curs de Guvernare.
Autoritatile competente si dedicate interesului national nu au nevoie de FMI A mai trecut un acord cu Fondul Monetar International, iar autoritatile noastre s-au grabit sa declare ca vor fi reluate negocierile pentru incheierea unui nou acord de tip preventiv. Acesta ar fi „benefic pentru Romania”, dupa cum a declarat recent guvernatorul Bancii Nationale, deoarece „asigura o finantare mai avantajoasa pe pietele externe, stimuleaza procesele de reforma si coeziunea mixului de politici interne”. In afara costurilor mai reduse ale finantarii externe, niciunul dintre celelalte „avantaje” nu s-a materializat. Ceea ce s-a stimulat a fost doar cresterea accelerata a datoriei publice, care a depasit cu mult ritmul de crestere al Produsului Intern Brut (vezi graficul 1), informeaza Bursa.ro.
Romania, rotita in motorul inecat al unei Europe incoltite economic si politic Prabusirea pretului petrolului si deprecierea euro au venit ca o gura de aer proaspat anul acesta pentru eurozona, alaturi de cererea solida din Statele Unite si Marea Britanie. Incetinirea cresterii economice globale, inclusiv semneleler de supraincalzire venite din China, intuneca insa perspectivele Europei pe termen mediu, iar UE pare incoltita economic si politic, cu tot mai putin spatiu de manevra: criza imigrantilor si refugiatilor, tema care a tinut capul de afis in ultima vreme, se suprapune peste conflictul care arde mocnit in Ucraina, razboiul din Siria si haosul din Orientul Mijlociu, si inevitabila revenire a „Grexitului” in centrul atentiei odata ce statele europene vor fi nevoite sa aprobe, din nou, transe de finantare pentru Grecia, anunta Economica.net.
Franta aplica o masura interesanta in urma scandalului Dieselgate. Teste de emisii pentru mai multe modele cu proprietarii la volan Autoritatile din Franta vin cu un test de emisii ceva mai special. Conform website-ului Caradisiac, incepand de astazi, 1 octombrie, pe circuitul Montlhery, mai multi proprietari vor veni alaturi de masinile pe care le detin pentru realizarea testului cu pricina. Autoturismele au fost alese in mod aleatoriu si dupa cum deja ati intuit, vobrim de o serie de teste de emisii in conditii reale de trafic. Toate vehiculele implicate in proces vor fi echipate cu sisteme portabile pentru masurarea emisiilor. In urma acestui test, francezii vor sa afle diferente dintre testele de laborator si cele de pe strada, scrie Auto-Bild.ro.