Care a fost rolul real al online-ului in revolta din Chisinau? Raspunsuri de la Fusu, Manafu si Darie
Twitter, Facebook, Flickr, messengerul si SMS-urile au dat titlul de „revolutie online” evenimentelor din ultimele zile de la Chisinau. Rolul principal al acestor platforme, intrate si ele in atentia procurorilor si autoritatilor comuniste, a fost, insa, mai degraba sa faca ceea ce media traditionale nu mai erau in stare, anume sa informeze, decat un rol mobilizator, au afirmat, pentru HotNews.ro, trei jucatori cunoscuti din mediul online: Cristian Manafu, Calin Fusu si Tudor Darie.
Pe scurt:
- Cristian Manafu: Nu s-ar putea mobiliza atatia oameni printr-un mediu atat de nou. Toate aceste mici instrumente – Twitter, Facebook, bloguri, Yahoo Messenger probabil, au sustinut impreuna ceea ce mass-media traditionale nu mai sustineau.
- Tudor Darie: Nu a fost vorba doar de mobilizare prin Twitter sau messenger, au fost si foarte multe SMS-uri trimise. Ulterior, informatia s-a transmis foarte rapid de la om la om.
- Calin Fusu: Saptamana trecuta, inainte de alegeri, Ionela Ciuhrii, manager Neogen pentru Moldova, care opereaza reteaua sociala Faces.md, a fost chemata la procuratura.
- Calin Fusu: Important este, in cazul Twitter, ca permite comunicarea cu romanii, ceea ce, la un moment dat, ar putea fi chiar periculos.
Twitter in Moldova: Putini utilizatori, multa sustinere din Romania
Cristian Manafu, blogger, organizator de evenimente si observator atent al noilor platforme de comunicare, apreciaza ca, daca in Romania exista, conform propriilor evaluari, aproximativ 3.500 de utilizatori ai platformei de microblogging Twitter, numarul utilizatorilor din Moldova s-ar ridica „probabil pe la 500, maxim, maxim 1.000”. In aceste conditii, referindu-se la zecile de mii de participanti la protestele de la Chisinau, Manafu a afirmat pentru HotNews.ro ca „nu s-ar putea mobiliza atatia oameni printr-un mediu atat de nou”.
Amploarea fenomenului pe Twitter – unde „Moldova”, „Chisinau” sau „pman” (Piata Marii Adunari Nationale) au ajuns, marti, printre cele mai populare subiecte – sugereaza ca utilizatorii de Twitter din Moldova „au primit foarte multa sustinere din Romania. Probabil majoritatea mesajelor pe Twitter au venit chiar din Romania” si din alte tari, potrivit lui Manafu.
Managerul Faces.md, chemat la procuratura. Telefoane bruiate si internet blocat
Cum au evoluat lucrurile a povestit, pentru HotNews.ro, Tudor Darie, directorul New Media Group, care detine portalul de stiri Unimedia.md. „Nu a fost vorba doar de mobilizare prin Twitter sau messenger, au fost si foarte multe SMS-uri trimise. Ulterior, informatia s-a transmis foarte rapid de la om la om. La flashmob-ul cu lumanarile (adunare spontana organizata luni, dupa anuntarea victoriei comunistilor in alegeri – n.r.) se preconiza ca vor veni 100-200 de persoane. Dar s-au adunat 10.000 de oameni”.
- Tudor Darie: „In prima zi, protestatarii au manifestat calm. Apoi s-au adunat tot mai multi, vreo 30.000 de oameni – lumea s-a anuntat reciproc prin toate mijloacele – si pe Twitter, si prin stiri postate de noi si de alte siteuri. Marti, in scurt timp, toate siteurile au fost foarte accesate, toate serverele au cazut, iar ieri dupa-amiaza autoritatile au blocat tot internetul cateva ore, asa incat sa nu poata fi mobilizata lumea prin internet. Au fost bruiate si serviciile de telefonie mobila in zona centrala din Chisinau”. In tot acest timp, presa oficiala saluta stabilitatea si condamna huliganismul.
Insa tentativele autoritatilor de a limita comunicarea pe internet nu au inceput marti. Calin Fusu, fondatorul si actionarul principal al Neogen, care detine in Republica Moldova platforma de social networking Faces.md, spune ca saptamana trecuta, inainte de alegeri, Ionela Ciuhrii, manager Neogen pentru Moldova, a fost chemata la procuratura. Si aceasta, in conditiile in care pe Faces.md, unde tinerii vorbesc „mai mult despre sex”, dupa cum spune Fusu, exista mai multe cluburi (grupuri de discutii) pe teme politice si electorale, iar mesajele intre membri s-au inmultit.
„La inceput, am avut tendinta sa stergem” tot ce avea legatura cu politicul, dar acum „stergem mesajele extrem de violente, lasam mesajele de genul Hai in piata”, spune Calin Fusu. Pe Faces.md, retea cu aproximativ 240.000 de utilizatori inregistrati, sunt prezente in continuare mai multe cluburi anticomuniste sau cluburi ale liberalilor si liberal democratilor, partide de opozitie, cele mai active avand pana la 400 de membri.
„Tinerii din Chisinau ies in strada cu orice prilej potrivit, chiar daca pica netul”
Potrivit lui Fusu, exista deosebiri clare intre felul cum este folosita o retea sociala precum Faces.md si cel in care este utilizat Twitter, in Moldova.
- Calin Fusu: „Pe Faces.md sunt numai utilizatori din Moldova si exista trei mecanisme de transmitere a mesajelor legate de proteste – mesaje directe, cluburi pe tema aceasta, comentarii la profile. Noi incercam sa nu lasam sa se ajunga la extreme, sa controlam limbajul. Pe de alta parte, „pe Twitter in Moldova sunt putini utilizatori, cateva sute poate, dar sunt activi foarte multi oameni din afara Moldovei, multi scriu in engleza, injura CNN ca nu transmite nimic despre Moldova. Comunicarea cu romanii se face pe Twitter, ceea ce, la un moment dat, ar putea fi chiar periculos, pentru ca aceasta legatura cu Romania poate fi acuzata de conducerea comunista”.
„Fiind multi din Romania, plus expunerea internationala, rezultatul consta in foarte multe posturi pe tema protestelor din Moldova, inclusiv posturi ale utilizatorilor din Romania, din SUA”, spune Fusu. El apreciaza insa ca „Internetul este folosit mai curand pentru informare in lagatura cu ceea ce se intampla, atunci cand media traditionale nu mai reusesc acest lucru, decat pentru mobilizare”.
„Foarte interesant, lucrurile de acolo sunt diferite de ceea ce s-a intamplat in trecut in Romania – tinerii din Moldova nu au neaparat obiective politice, ei protesteaza din cauza diferentelor de generatie, impotriva batranilor care i-au votat pe comunisti, fiind foarte tineri protesteaza pentru ca e interesant sa protestezi. Tinerii din Chisinau ies in strada cu orice prilej potrivit, chiar daca pica netul”, afirma Calin Fusu.
Pareri similare are si Cristian Manafu, potrivit caruia pe Twitter, Facebook si alte astfel de platforme utilizatorii moldoveni sunt „mai degraba influentatori, decat oameni de actiune. Ce e mai important este ca toate aceste mici instrumente – Twitter, Facebook, bloguri, Yahoo Messenger probabil, au sustinut impreuna ceea ce mass-media traditionale nu mai sustineau, online-ul a devenit singurul canal de comunicare. De aceea a crescut interesul. Twitter a adus 10 oameni in strada, dar a contat word of mouth-ul.”
- Cristian Manafu: „Media, in general iubesc tot ce se intampla in jurul acestor noi canale, cu atat mai mult cu cat situatia are un substrat politic acum. De aceea si New York Times face referire la Facebook, bloguri etc. cand scrie despre Moldova, la fel si Foreign Policy. Acestea subliniaza ca mass-media nu mai conteaza in astfel de situatii, ca omul de rand e sursa”.