Cat de eficient este Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, institutia pe care premierul Ponta vrea s-o desfiinteze: 98,1% din deciziile emise in 2012 au ramas definitive si irevocabile
In anul 2012, 98,1% din deciziile emise de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) au ramas definitive si irevocabile si doar 12,97% din totalul deciziilor au fost atacate de catre companii in instanta – asa arata cifrele seci ce arata eficienta institutiei pe care premierul Victor Ponta a declarat ca vrea sa o desfiinteze si s-o inlocuiasca cu un complet de judecata de la Tribunal. Mai mult, preprezentantii CNSC au declarat pentru HotNews.ro ca, desi termenul legal de solutionare a unei contestatii este de 20 de zile, „practica a demonstrat insa ca termenul mediu este de numai 13 zile”. In plus, au dat exemplul unei contestatii rezolvate in „numai 3 zile lucratoare”, aceeasi contestatie care l-a determinat pe premierul Victor Ponta sa propuna inca de la inceputul anului desfiintarea CNSC pe motiv ca intarzie sau blocheaza procedurile.
Potrivit raportului anual al CNSC remis HotNews.ro, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a pronuntat in 2012 decizii in cadrul unor licitatii cu o valoare estimata de 13,8 miliarde euro, iar dintre acestea 98,1% din decizii au ramas definitive si irevocabile.
In raport se arata ca in anul 2012 operatorii economici au formulat 5.997 contestatii. In cazul acestora, CNSC a emis anul trecut 5.782 decizii, dintre care 1.014 au fost decizii de suspendare a procedurii de atribuire pana la solutionarea pe fond a contestatiilor (in maximum 20 de zile), iar 4.768 au vizat fondul contestatiilor.
Din 6.000 de contestatii, doar 1.600 au fost admise
Potrivit raportului, dintre cele 4.768 de decizii privind fondul contestatiilor, in cazul a 1.585 decizii, Consiliul a dispus admiterea contestatiilor, iar prin 3.183 decizii s-a dispus respingerea acestora. Asta a inseamna ca 66,7% dintre deciziile luate privind fondul contestatiilor au fost respinse.
Din cele 1.585 decizii admise de CNSC si care au vizat fondul contestatiilor, in 1.404 decizii s-a dispus remedierea procedurilor de atribuire, in vreme ce doar 181 decizii au dus la anularea procedurii de atribuire.
Din totalul de 5.782 decizii emise, numai 750 (12,97%) au fost atacate cu plangere la Curtile de Apel si ca, in comparatie cu 2011, numarul plangerilor formulate a scazut cu 1,70%, respectiv cu 18,21 % fata de 2010.
documente
(4 Apr 2013) DOC, 65KB
Urmare a plangerilor formulate la Curtile de Apel, numai 71 decizii emise de CNSC au fost casate/ desfiintate in tot de catre instante (1,23% din totalul deciziilor emise) si doar 39 au fost modificate in parte (0,67%).
Astfel, potrivit raportului, CNSC arata ca 5.672 decizii emise in 2012 (98,10% din totalul deciziilor emise) au ramas definitive si irevocabile, iar acest lucru mentine „gradul de credibilitate si incredere foarte ridicat” al acestei institutii.
In 2012 au fost admise contestatii pe proceduri cu valoarea totala de 4 miliarde de euro
In ceea ce priveste sumele de bani din joc, raportul arata ca CNSC a pronuntat decizii in cadrul unor proceduri de achizitie publica avand o valoare totala estimata de 61,8 miliarde lei (echivalent a 13,8 miliarde euro, la un curs mediu anual comunicat de BNR de 4,456 lei/euro).
CNSC a pronuntat decizii de admitere a contestatiilor formulate de operatorii economici a depasit 18 miliarde lei (echivalent a 4 miliarde euro, 29,12% din valoarea totala estimata a procedurilor in care CNSC s-a pronuntat).
Potrivit raportului, din cele 5.997 contestatii, 38,27% au vizat proceduri de atribuire a contractelor de achizitie publica finantate din fonduri europene, iar 61,73% au fost formulate in cadrul unor proceduri de atribuire a contractelor de achizitie publica finantate din fonduri publice interne.
Inentiile Guvernului: Desfiintarea CNSC, infiintarea unei sectii specializate de judecatori la Tribunalul Bucuresti
Premierul Victor Ponta, precum si fostul ministru al Justitiei Mona Pivniceru, au declarat cu mai multe ocazii in acest an ca CNSC va fii desfiintat pentru a face loc unei sectii de magistrati specializate in solutionarea contestatiilor in cadrul Tribunalului Bucuresti.
„Eu sunt foarte deranjat de activitatea CNSC”, care „s-a dorit un organism care sa judece rapid niste contestati pentru a putea da drumul la licitatii”, a spus primul ministru, intr-un interviu acordat cotidianului Adevarul.
In opinia sa, prin infiintarea acestei structuri, „am mai pus inca un mecanism de blocaj”, astfel incat persoanele nemultumite nu pot merge direct in instanta, iar la „CNSC exista intotdeauna cineva care il ajuta pe cel de pe locul 4 su 5, si dupa mergi la instanta”.
„Nu mai bine luam toti banii – ei au cam o suta de angajati, facem o sectie speciala la Tribunalul Bucuresti de judecatori, la care oricine e nemultumit, judecatorul judeca intr-un termen rezonabil, o saptamana doua, si judeca doar contestatii”, a spus Victor Ponta, apreciind ca in acest fel „scoatem un inel din lant”.
In 2011, 98,85% din deciziile CNSC au ramas definitive si irevocabile
Pornind de la aceste declaratii. HotNews.ro a solicitat CNSC-ului, la finele lunii martie, informatii privind eficienta institutiei, precum si timpul mediu de solutionare a contestatiilor, acesta din urma fiind unul dintre reprosurile premierului Ponta la adresa Consiliului.
Atsfel, potrivit reprezentantilor CNSC, si in anul 2011 Consiliul a dat dovada de eficienta: „Din totalul de 6.000 de decizii emise de completele de solutioᅡnare a contestatiilor din cadrul C.N.S.C. un numar de 763 (12,72%) decizii au fost atacate cu plangere la Curtile de Apel, iar in urma plangerilor formulate, numai 69 decizii emise de C.N.S.C. au fost casate/desfiintate in tot de instanᅡte (1,15% din totalul deciziilor emise de Consiliu) si doar 40 au fost remediate/modificate in parte (0,66% din totalul deciziilor emise de institutie )”.
„Practic, pe parcursul anului 2011 un numar de 5.931 de decizii emise de Consiliu (98,85% din totalul deciziilor emise pe parcursul anului 2011) au ramas definitive si irevocabile in forma emisa de institutia noastra”, au precizat reprezentantii CNSC pentru HotNews.ro.
CNSC pentru HotNews.ro: „O solutionare se rezolva in medie in 13 zile, fata de 20 de zile termenul legal„
Mai mult, acestia au aratat ca timpul mediu de solutionare a contestatiilor este pe la jumatatea termenului legal si au dat exemplul unei contestatii solutionate in timp record, aceeasi contestatie care l-a determinat pe Victor Ponta, in ianuarie, sa sugereze pentru prima data desfiintarea CNSC.
„Consiliul are obligatia de a solutiona pe fond contestatia in termen de 20 de zile de la data primirii dosarului achizitiei publice de la autoᅡritatea contractanta (…) Practica a demonstrat insa ca termenul meddiu de solutionare a unei contestatii este de numai 13 zile”, au precizat pentru HotNews.ro reprezentantii CNSC.
O contestatie la concesiunea autostrazii Comarnic – Brasov l-a suparat pe premier. CNSC: Contestatia a fost rezolvata in 3 zile lucratoare
„Pentru a va face o idee referitoare la termenul in care C.N.S.C. solutioneaza o contestatie, va exemplificam cazul proceduri de atribuire, prin „dialog competitiv”, a contractului de concesionare de lucrari” a autostrazii Comarnic-Brasov (…) „Desi in acest caz mult mediatizat C.N.S.C. a fost acuzat de faptul ca a blocat respectiva procedura, Consiliul a emis Decizia prin care a solutionat contestatia formulata de catre unul dintre operatorii economici participant la respectiva procedura de achizitie publica intr-un termen de numai 3 (trei) zile lucratoare”, mai explica CNSC.
Aceasta decizie a CNSC, precum si contestatia initial formulata de catre o companie chineza, l-a facut pe premierul Victor Ponta, intr-o sedinta de guvern din ianuarie, sa atace puternic conducerea CNSC pe motiv ca institutia ar bloca licitatii importante si ar duce la prelungirea procedurilor.
Mai multe despre acest scandal intre premierul Ponta si CNSC, aici.