Sari direct la conținut

Ce spune strategia energetica despre automobilul electric: Nu prevede o patrundere puternica a mobilitatii electrice pana in 2030

HotNews.ro
Automobil electric, Foto: HotNews.ro
Automobil electric, Foto: HotNews.ro

Automobilul electric nu va fi des intalnit pe soselele din Romania in urmatorii 14 ani. Cel putin asa arata proiectul Strategiei Energetice 2016-2030. „Date fiind vechimea parcului auto din Romania, ponderea mare a masinilor rulate intre cele nou inmatriculate si pretul mediu relativ scazut al celor achizitionate, Strategia nu prevede o patrundere puternica a mobilitatii electrice pana in 2030”, se precizeaza in document. De altfel, nici nu este incurajata patrunderea automobilului electric, lipsind in acest sens obiective si politici comune cu Ministerul Mediului si alte autoritati. Aceasta in ciuda faptului ca pe plan mondial exista o tendinta de incurajare a cresterii ponderii autovehiculelor electrice.

„Rezultatele pentru 2030 nu indica modificari de substanta in ceea priveste utilizarea combustibililor alternativi, intrucat aceasta tranzitie este de durata. Romania, prin vechimea parcului sau auto, se afla cu aproape 10 ani in urma statelor dezvoltate si va recupera doar partial acest decalaj in urmatorii ani. Rezultatele pe termen lung, descrise in capitolul ce prezinta perspectiva pentru anul 2050, arata insa o transformare mult mai profunda a mobilitatii in Romania, inclusiv cu privire la patrunderea pe piata a autovehiculelor cu propulsie hibrida sau electrica”, se arata in document. Altfel spus, pana in 2030 nu vor fi mari schimbari. Daca vor exista, acestea se vor simti abia dupa 2030.

Scenariile optimiste arata o prezenta puternica a autovehiculului electric si a celor hibride cu baterie in statele dezvoltate, cel mai devreme peste cinci ani, se mai arata in strategie. Potrivit documentului, modelul PRIMES estimeaza parcul autoturismelor electrice la 30.000 in 2025 si 126.000 in 2030. O parte a acestora ar putea fi produse in Romania. Totodata, numarul masinilor pe baza de hidrogen ar putea depasi 10.000.

Potrivit documentullui, la inceputul lui 2016 erau inmatriculate in Romania 5,15 milioane autoturisme, dintre care aproximativ 3,2 milioane cu motoare pe benzina, 1,9 milioane diesel si 60.000 alimentate cu GPL. Tendinta este de crestere a ponderii autoturismelor diesel, 55% din cele 330.000 de autoturisme inmatriculate pentru prima oara in Romania in 2015 avand motor pe motorina. Numarul autoturismelor hibride este foarte scazut, iar numarul celor electrice, desi in crestere prin sustinerea programului Rabla Plus, ramane neglijabil.

Vechimea medie a parcului autoturismelor din Romania este de peste 12 ani, fiind printre cele mai ridicate din Europa. Circa 75% din autoturismele inmatriculate pentru prima oara in Romania in 2015 si in primele noua luni din 2016 sunt rulate in statele vest-europene. Vechimea medie a autoturismelor rulate importate in Romania este de 13 ani pentru cele cu motor pe benzina si de 10 ani pentru diesel. Un calcul simplu arata ca autoturismul mediu inmatriculat pentru prima data in Romania a avut, in 2015, o vechime de circa 8,5 ani.

Pentru 2030, este prevazuta o crestere considerabila a parcului auto in Romania, pana la 356 de autoturisme la 1000 locuitori, fara insa a atinge media europeana. Cresterea nivelului de trai va duce la cresterea treptata a ponderii autoturismelor noi in totalul celor nou inmatriculate, astfel incat vechimea medie a parcului va scadea.

Strategia estimeaza ca, desi distanta totala parcursa de autoturisme pe soselele din Romania va creste pana in 2030 cu aproximativ 35%, emisiile de CO2 vor ramane constante, la aproximativ 8 mil t. Consumul de carburant este estimat sa creasca cu doar 6% pana in anul 2030, ca efect al cresterii eficientei energetice a noilor generatii de motoare. Intreaga crestere va fi acoperita de combustibili alternativi- in primul rand, biocarburanti si GPL.

Vezi aici proiectul strategiei energetice

Mai citeste si Proiectul strategiei energetice 2016-2030: Productia de energie nucleara se va dubla, iar pretul final al energiei ar putea creste cu pana la 50%/ Ponderea gazelor si carbunelui va scadea

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro