Cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România, prelungită până în ianuarie
Cea mai scumpă licitație de autostradă lansată vreodată în România – până la circa 1,2 miliarde de euro pentru proiectarea și construcția a 37,4 km pe autostrada A1 Sibiu – Pitești (Lotul 3 Tigveni – Cornetu) a fost deblocată după o serie de contestații, iar Compania de Autostrăzi a prelungit termenul de depunere a ofertelor până pe 22 ianuarie 2022. La această licitație lansată din septembrie 2020 s-au calificat în final șase asocieri de firme pentru a depune oferte, însă procedura s-a împotmolit în contestații.
„CNAIR a câștigat definitiv și irevocabil procesul cu cei care au contestat procedura de achiziție pentru Secțiunea III a Autostrăzii Sibiu-Pitești, Cornetu – Tigveni. Noul termen pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru data de 20 ianuarie 2022”, a anunțat secretarul de stat în Transporturi, Ionel Scrioșteanu.
- CNAIR spune că prin prelungirea termenelor se „va permite ca perioada pentru depunerea ofertelor să fie proporțională cu volumul de informaţii suplimentare care vor fi aduse la cunostință operatorilor economici prin Clarificările care urmează să fie publicate. De asemenea, prin această prelungire, CNAIR SA are în vedere asigurarea unei competitivități și a unei maturități a ofertelor ce vor fi depuse, raportat la complexitatea obiectivului de investiție”.
Decizia de prelungire a perioadei de formulare a ofertei vine după ce, pe lotul montan adiacent – Lotul 2 de la Cornetu la Boița – CNAIR nu a mai decis să prelungească termenele, iar în final doar o singură companie din Turcia a depus o ofertă.
Șase firme și asocieri, calificate pentru a depune ofertă pentru A1 Sibiu – Pitești, Lotul 3
La licitația pentru Lotul 3 Cornetu – Tigveni inițial s-au arătat interesate 15 asocieri de firme, o bună parte din China, însă ofertele firmelor din China au fost în cele din urmă descalificate ca urmare a modificării legislației prin care firmele din China sunt excluse de la licitațiile proiectelor de infrastructură.
În cele din urmă în luna iunie au fost anunțat cele șase firme sau asocieri care s-au calificat pentru depunerea ofertelor:
- Asocierea MAKYOL INSAAT + OZALTIN INSAAT
- Asocierea MAPA INSAAT + CENGIZ INSAAT
- Asocierea AKTOR + RIZZANI DE ECCHER
- Asocierea STRABAG + ACCIONA CONSTRUCCION
- IMPRESA PIZZAROTTI
- Asocierea ASTALDI SPA + TANCRAD SRL
O firmă din Turcia, necalificată, a contestat însă decizia și, deși inițial CNSC i-a dat dreptate parțial, speța a ajuns pe masa judecătorilor de la Curtea de Apel, care recent au decis să respingă situația, deblocând practic licitația.
Conform licitației CNAIR publicate în SEAP realizarea celor 37,4 km de autostradă de la Tigveni la Cornetu presupune o valoare estimată între 5.324.779.469,00 și 5.807.870.404,00 lei fără TVA.
CNAIR dă punctaje diferite constructorilor care oferă timpi de proiectare și execuție mai mici pornind de la maximul de 77 de luni.
Conform procedurii, se dau puncte cu cât constructorul ofertează o durată mai mică, dar nu se acceptă o perioadă de proiectare mai mică de 12 luni și nici o perioadă de execuție a lucrărilor mai mică de 45 de luni.
–
A1 Sibiu – Pitești – Lotul 3 Tigveni – Cornetu – Tunel, noduri rutiere, lucrări de artă
Lotul 3 va avea două noduri rutiere, după cum urmează:
- Nod rutier Cornetu km 44+895 (Km 39+973.51 SF 2008), conexiune DJ 703M
- Nod rutier Valeni km 74+228 (Km 69+ 324 SF 2008), conexiune DN 7D (DJ 678A);
De-a lungul traseului, între km 60+021 – km 61+721 (km 55+135 – km 56+835 conform SF 2008), se regăsește Tunelul Poiana cu o lungime de 1,70 km.
Lățimea tunelurilor este proiectată cu o parte carosabilă de 8.5 m lătime pentru tuneluri cu două benzi, constând într-o bandă rapidă de 3.5 m + 0.5 m, o bandă lentă de 3.5 + 1.0 m și trotuare.
Tunelul va fi cu două galerii, câte o galerie pe sens, cu două benzi de 7 metri.
Pentru tunelul Poiana vor fi prevăzute 3 galerii de legătură între sensuri și o galerie ce permite accesul auto.
Lotul de autostradă va trece peste diverse văi și râuri pe nu mai puțin de 48 de poduri, iar peste autostradă de-a lungul ei vor fi construite 6 pasaje.
La Călinești, pe Valea Oltului, va fi realizat și un ecoduct de circa 220 de metri pentru a permite deplasarea animalelor sălbatice pe deasupra autostrăzii.
Traseul autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, lotul 3
Traseul autostrăzii Sibiu – Pitești pe Secțiunea 3 se desfășoară între localitățile Cometu și Tigveni și este cuprins în urmă rekilometrării între km 44+500- km 81+900 (km 39+578.51 – km 76+996.28 conform SF 2008), având o lungime de aprox. 37.40 km.
Traseul acestei secțiuni începe în zona nodului Cornetu, la km 44+500. Nodul rutier Cornetu este un nod rutier tip trompetă simplă și face legătură cu DN 7 prin intermediul lui DJ 703M (Curtea de Argeș -Cornetu).
Traseul autostrăzii între km 45+000 și 52+500 se desfășoară în lungul văii Băiașul fiind poziționată în general pe partea stânga a acestuia.
Pentru a evita «Centrul Renașterea Loviștei », între km 46+652 și 48+475, traseul a fost reproiectat, prin introducerea unei curbe cu rază de 5000 m, curbă ce asigura o viteză de proiectare de 120 km/h.
Între km 48+500 și 50+500 traseul străbate o zona foarte sinuoasă a văii Băiașul, traversând de mai multe ori atât Băiașul cât și DJ 703M prin intermediul unor structuri.
Autostrada ocolește prin sud localitatea Băiașul și prin vest localitatea Pripoare, traversează localitatea Surdoiu, după care se apropie de DN 7D, la sud de localitatea Poiana.
În zona km 60+921 traseul autostrăzii traversează dealul Frăsinet prin intermediul unui tunel cu o lungime de aprox. 1,70 km, evitându-se astfel zona cu alunecări active de pe partea dreapta a văii Poienii.
În continuare traseul se desfășoară la vest de localitatea Sălătrucu, îndreptându-se spre valea Topolog. în zona localității Văleni, traseul autostrăzii intră pe valea Topolog și se desfășoară în lungul acesteia la vest de localitatea Suici, pe partea stânga a lacului Suici.
În zona km 74+230 (Văleni) a fost amplasat un nod rutier tip trompetă simplă care să facă legatura între autostrada și DN 7D. În continuare traseul autostrăzii se desfășoară la vest de localitățile Cepari și Bârsești, în lungul răului Topolog, traversandu-1 de 4 ori (km 74+750, km 75+700, km 77+200, km 79+250). Secțiunea 3 este proiectată cu elemente geometrice corespunzătoare unei viteze de 100-120 km/h prin asigurarea unor raze în plan de min. 700 m.
Platforma standard a autostrăzii:
- platforma: 26 m
- partea carosabila (2 cai unidirectionale): 2 x 2 x 3.75 m
- zona mediana: 3 m
- benzi de ghidare: 4 x 0.5 m
- benzi de stationare de urgenta: 2 x 2.5 m
- acostament: 2 x 0.5 m
–
CITEȘTE ȘI: