Sari direct la conținut

Cele mai importante filme romanesti ale anului 2010, ignorate de palmaresul vetustei Uniuni a Cineastilor

HotNews.ro
Cadru din Autobiografia lui Nicolae Ceausescu, Foto: Voodoo Films
Cadru din Autobiografia lui Nicolae Ceausescu, Foto: Voodoo Films

„Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”, filmul romanesc cel mai elogiat anul trecut in presa internationala, nu si-a gasit loc in palmaresul Uniunii Cineastilor, anuntat marti, 8 martie, printr-o „intalnire colegiala”, la cinema Studio. Nici „Marti, dupa Craciun” nu a fost in gratiile juriului, premiile pentru lungmetraj rasplatind cele mai accesibile titluri.

Plasata la 50 de ani distanta de curentul de innoire din cinematografia romana, Uniunea Cineastilor da lovitura de gratie noului cinema romanesc printr-un palmares sa-i spunem bizar. In anii trecuti, aceste premii (pe care cei din domeniu in general le tolereaza, nedandu-le prea multa importanta) au suferit diverse cosmetizari, astfel incat sa fie sau sa nu fie premiate operele si oamenii care erau sau nu erau pe gustul juriului sau, probabil, al conducerii.

In 2006, de pilda, ca sa nu dea Marele Premiu si Trofeul celui mai bun film, in fapt, al anului 2005, „Moartea domnului Lazarescu”, de Cristi Puiu (care a deschis impresionanta ascensiune a filmului romanesc), juriul de atunci a preferat sa nu acorde Marele Premiu si Trofeul, ca pentru a spune ca nici un film nu merita aceasta onoare.

De altfel, daca intrati pesite-ul oficial, veti vedea ca cele mai importante premii ale acelui palmares sunt cele speciale acordate lui Sergiu Nicolaescu, respectiv Dan Pita – „pentru creatie cinematografica”, nu cele punctuale de regie, scenariu samd – unde filmul lui Cristi Puiu a fost premiat, e adevarat, desi nu era atat de bun incat sa ia Marele Premiu si Trofeul UCIN.

Daca in 2006 si 2007, trofeul s-a acordat lui „A fost sau n-a fost?” de Corneliu Porumboiu, respectiv lui „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” de Cristian Mungiu (probabil pentru ca Palme d’Or-ul era prea mare ca sa fie ignorat), in 2008 „Restul e tacere”, de Nae Caranfil, a primit Trofeul si Marele Premiu (era anul cu „Boogie”, de Radu Muntean), iar in 2009 Trofeul si Marele Premiu au mers la „Politist, adjectiv”, de Corneliu Porumboiu.

Acum, „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”, film care in clasamentele pe 2010 ale unor mari publicatii de cinema din lume se afla pe pozitii fruntase, nu a mers deloc la inima membrilor juriului alcatuit din Irina Margareta Nistor, Carmen Galin, Eva Sirbu, Melania Oproiu, Stefan Antonescu, Stere Gulea, Petre Margineanu, Viorel Sergovici si Stefan Velniciuc.

Eseul lui Andrei Ujica, oricat de greu de clasat ar fi in categoria fictiune sau documentar, a fost sarit cu totul din carti, ca si cum nici n-ar fi existat. Acelasi lucru s-a intamplat cu un alt film exceptional, „Marti, dupa Craciun”, de Radu Muntean, care nici el nu a fost premiat la vreo categorie.

Interesant e ca aceste filme au reprezentat impreuna, anul trecut, Romania la Cannes, si tot de mana sunt scoase acum din lista filmelor pe care Uniunea Cineastilor, forul cel mai important al profesionistilor din domeniu le acorda celor mai importante realizari din 2010.

Nici „Portretul luptatorului la tinerete”, de Constantin Popescu, nu a luat niciun premiu.

Pe gustul juriului au fost, in schimb, lungmetrajele „Morgen” (care a primit Marele Premiu si Trofeul UCIN), „Medalia de onoare” (Premiul de regie pentru Calin Netzer, interpretare – Victor Rebengiuc si Camelia Zorlescu, scenariu – Tudor Voican) , „Eu cand vreau sa fluier, fluier” (Premiul Opera Prima) si „Felicia, inainte de toate” (pentru care a fost premiata totusi doar Ileana Cernat, pentru rol secundar feminin.).

„Medalia de onoare” si „Morgen” au mai fost premiate pentru scenografie – Alexandra Ungureanu, „Medalia de onoare” si „Eu cand vreau sa fluier, fluier” pentru montaj – Catalin F. Cristutiu, iar George Pistereanu, protagonistul din filmului lui Florin Serban, a primit un Premiu Special. Tudor Mircea a mai fost premiat pentru imaginea filmului „Morgen”.

Interesant ca nu a fost nimeni recompensat pentru intreaga activitate. Probabil n-a mai ramas nici un vechi cineast nepremiat.

Daca „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” a fost eliminat din carti, Premiul pentru documentar de lungmetraj s-a dus, firesc, la „Kapitalism – Reteta noastra secreta”, de Alexandru Solomon.

Alte nelamuriri tin de premii mai mici. De ce premiul pentru actrita in rol principal s-a dus la Camelia Zorlescu, foarte buna in „Medalia de onoare” , dar unde avea rol secundar toata ziua, si de ce Ozana Oancea a fost ignorata pentrul rolul principal din lungmetrajul „Felicia, inainte de toate”, fiind premiata pentru rol feminin in scurtmetraj („Captivi de Craciun”, de Iulia Rugina)? Oricum ideea de a da premii de interpretare pentru scurtmetraj cred ca numai la UCIN se practica.

Un alt mister e motivul pentru care nu s-a acordat premiu pentru rol secundar masculin, unde oferta era generoasa (chiar mai generoasa decat la rol secundar feminin). S-a inventat, in schimb, o sectiune noua, de film experimental, ca sa poata fi premiat si Dan Chisu pentru „Websitestory”.

La scurtmetraj, cu exceptia filmului „Colivia”, de Adrian Sitaru, sunt premiate – ca si in alti ani, tot felul de filme de care n-a auzit nimeni si care, unele, sunt la limita dintre film si televiziune, sau o incalca asumat si nu doar in sectiune consacrata filmului de televiziune.

Cand au aparut Premiile Gopo, Uniunea Cineastilor a sarit in sus, suparata ca premiile sale nationale au fost furate. Diferenta nu sta numai in sftaif, rochii lungi si transmisiune televizata, ci mai ales in faptul ca acolo exista un juriu care decide nominalizarile dupa care profesionistii din domeniu voteaza.

Premiile UCIN nu sunt decise pe baza voturilor membrilor UCIN, ci pe baza unor jurii. Probabil ca, de fapt, chiar daca membrii ar vota, tot la aceleasi rezultate s-ar ajunge. Tudor Voican, cand a primit Premiul pentru scenariu, s-a aratat mirat, pentru ca apartine unei generatii de cineasti ne- membri UCIN si uite, e totusi premiat.

UCIN numara 11 asociatii profesionale. Membrii sai sunt in special persoane in varsta sau care oricum activeaza in domeniu de dinainte de 1990. Acelasi lucru se intampla si cu presedintele sau, Mihnea Gheorghiu, reales la fiecare nou congres.

Palmaresul Premiilor Uniunii Cineastilor pe anul 2010

Lungmetraj

Trofeul UCIN si Marele Premiu – „Morgen”, de Marian Crisan

Regie – Calin Peter Netzer pentru „Medalia de onoare”

Imagine – Tudor Mircea pentru „Morgen”

Scenariu – Tudor Voican pentru „Medalia de onoare”

Rol principal feminin – Camelia Zorlescu („Medalia de onoare”)

Rol principal masculin – Victor Rebengiuc („Medalia de onoare”)

Rol secundar feminin – Ileana Cernat („Felicia, inainte de toate”)

Scenografie – Alexandra Ungureanu pentru „Medalia de onoare” si „Morgen”

Montaj – Catalin F. Cristutiu pentru „Medalia de onoare” si „Eu cand vreau sa fluier, fluier”

Opera Prima – „Eu cand vreau sa fluier, fluier” de Florin Serban

Premiu Special – George Pistereanu pentru „Eu cand vreau sa fluier, fluier”

Cel mai bun documentar lungmetraj – „Kapitalism – reteta noastra secreta”

Film experimental – „Websitestory” de Dan Chisu

Carte de cinema – „Determinari estetice ale imaginii de film” de Mircea Bunescu

Mentiuni: – Diana Gusca pentru „Websitestory”

– Gheorghe Dinu pentru „Padurea corbilor”

– Constantin Florescu pentru „Nunta in Basarabia”

Juriu lungmetraj: Irina Margareta Nistor

Carmen Galin

Eva Sirbu

Melania Oproiu

Stefan Antonescu

Stere Gulea

Petre Margineanu

Viorel Sergovici

Stefan Velniciuc

Scurtmetraj

Premiu Special – „Nu uitati lumea uitata – Oamenii Deltei” de Elena Dinu

Film documentar de scurtmetraj – „Cornelia Pillat – Portret de familie” de Roxana Chirita

Film TV – „Olareasa de la Vama Sarii” de Tudor Chirila

Imagine – Mugur Nedelescu pentru „Poezia visului”

Montaj – Sebastian Chelu pentru „Cornelia Pillat – Portret de familie” ai „A demasca, demascare”

Premiu scurtmetraj fictiune – „Colivia” de Adrian Sitaru

Interpretare masculina – Adrian Titieni pentru „Colivia” si „Lord” de Adrian Sitaru

Interpretare feminina – Ozana Oancea pentru „Captivi de Craciun” de Iulia Rugina

Animatie – Ion Octavian Frecea pentru „Fresca – Blestemul lui Dragulea”

Juriu: Laurentiu Damian

Dana Duma

Monica Ghiuta

Ioana Popescu

Alexei Gubenco

Calin Stanculescu

Ilie Valentin

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro