Christoph Mainusch, co-CEO la compania-mama a Pro TV, CME, pentru HotNews.ro: Cat vom investi in programe? Daca trebuie sa facem ceva pentru a ne mentine numarul 1, deasupra competitiei, o vom face
Pro TV isi foloseste experienta celor aproape 20 de ani de cand este lider de piata in Romania, dar si resursele grupului international din care face parte pentru a-si pastra pozitia: „Daca vedem ca trebuie sa facem ceva pentru a ne mentine numarul 1, deasupra competitiei, o vom face”, a spus apasat, intr-o discutie cu HotNews.ro, Christoph Mainusch, co-CEO al companiei-mama a Pro TV, Central European Media Enterprises (CME). El a vorbit pentru HotNews.ro despre schimbarile prin care a trecut Pro TV in ultima perioada, despre pozitionarea in fata concurentei crescute pe piata locala si despre planurile de vanzare a unor active.
- Christoph Mainusch, alaturi de Michael Del Nin, a fost numit la conducerea CME in septembrie 2013, la scurta vreme dupa ce fostul CEO, Adrian Sarbu, a parasit grupul media care opereaza reteaua Pro TV din Romania si televiziuni in alte cinci state central si est-europene. Incepand din iarna, cand la conducerea Pro TV a fost numit Aleksandras Cesnavicius, operatiunea locala a trecut printr-un val de schimbari ce a inclus numeroase demisii la nivel de management, disponibilizari substantiale, schimbari in echipa de productie dupa plecarea echipei conduse de Mona Segall etc. Prin emisiunile din primavara, Pro TV a atins recorduri de audienta, iar rezultatele financiare s-au imbunatatit fata de anul trecut. De atunci, insa, multi dintre cei plecati au trecut in tabara Antena 1, televiziune care a depasit in mod repetat Pro TV, din punct de vedere al audientei, pe parcursul ultimelor saptamani. Pe de alta parte, CME a confirmat in ultimele luni si intentia de a vinde operatiunile secundare din Romania (altele decat cele de televiziune si de productie, adica radiouri, cinematografe, distributie de film, studiouri)
Christoph Mainusch a discutat cu HotNews.ro pe marginea unui eveniment organizat luni, in care a fost prezentata grila de toamna a Pro TV si unde s-a pus mult accent pe determinarea acestei companii de a ramane lider de piata, in fata concurentei „care se trezeste” – referire clara la Antena 1. Mainusch a spus, la acel eveniment: „Dupa cum vedeti, suntem provocati, competitia se trezeste. Pro TV a fost mereu statia numarul 1 si va promitem ca Pro TV va ramane canalul numarul 1, vom face orice este necesar pentru a pastra aceasta pozitie”. Vezi detalii.
Ce inseamna ca Pro si CME sunt pregatite sa faca „orice este necesar” pentru a pastra aceasta pozitie? „Pro TV beneficiaza atat de pe urma experientei sale locale, a faptului ca timp de aproape 20 de ani a fost lider de piata, cat si de pe urma faptului ca e parte dintr-o retea, dintr-o companie care opereaza statii-lider in sase piete” spune Christoph Mainusch. Resursele locale si de grup si combinarea lor sunt esentiale, lasa el de inteles: „Pe de o parte, televiziunea este o afacere locala, deci managementul local trebuie sa decida ce va face. Pe de alta parte, putem invata unul de la celalalt, in cadrul retelei. Desi avem o structura organizationala descentralizata, putem invata unul de la altul. (…) Marile programe de divertisment – Masterchef si celelalte – sunt formate internationale, care sunt realizate cu o amprenta locala. Vocea Romaniei este o coproductie a unor echipe din Romania, Republica Ceha si Slovacia, la care se adauga experienta internationala suplimentara.”
- Christoph Mainusch: „Revenind la intrebare – cat e necesar sa investim: din propriile cercetari de programe si din experienta intregii companii, stim ce fel de programe ii trebuie unui canal, stim ce programe au cele mai mari sanse de succes. Intrebarea e cat trebuie sa investim in programe – sa investim mai mult ca inainte, sa investim diferit? In final, ne revizuim zilnic programele si avem in dezvoltare numeroase formate, atat la nivel CME, cat si la nivelul statiilor locale. Deci, daca vedem ca trebuie sa facem ceva pentru a ne mentine numarul 1, deasupra competitiei, o vom face. Este o chestiune de scalabilitate in stabilirea programelor.”
Cum se potriveste aceasta disponibilitate de a investi cu restructurarile din primavara si cu plecarea unor vedete si a echipei de productie care a facut pana acum show-urile de mare audienta ale Pro TV? Mainusch arata ca una e reducerea costurilor, alta este investitia in programe.
- „In primul rand, cand vorbim despre restructurari si reducerea costurilor, apelam la aceste lucruri pentru a eficientiza operatiunile nostre. Am investit, chiar, mai mult in programele noastre si vom continua sa facem acest lucru si pe viitor, pentru a ne mentine pozitia nr. 1 pe piata, in termeni de audienta si publicitate, lucru esential pentru noi.”
- „Nu este vorba de taierea costurilor, ci de disciplina financiara. Pe de o parte, reducem costurile si ne intarim eficienta operationala, pe de alta parte investim mai mult in programe pentru a ne proteja pozitia. Deci este un drum cu dublu sens. General vorbind, mereu e loc de reducere a costurilor. Trebuie sa facem acest lucru si pe alte piete – in Romania s-a facut deja mult in acest sens. Dar sa nu fie atinse performanta in materie de audienta si performanta jurnalistica. Pe langa divertisment, sunt doua elemente puternice in cazul televiziunii din Romania – stirile nostre sunt foarte puternice, programul de stiri este lider de piata si va ramane asa pe viitor; apoi, trebuie sa investim in continuare in programele locale de fictiune, cum este Las Fierbinti.”
- despre oamenii care au realizat productiile cu care Pro TV inregistra audiente-record in primul semestru si care au plecat intre timp: „Nu a fost decizia noastra ca ei sa plece, a fost decizia lor. Daca o echipa a lucrat multa vreme in cadrul unei entitati si ia decizia sa schimbe ceva in viata profesionala, compania trebuie sa respecte acest lucru. Intrebarea care se pune este: ce va urma? Am stabilit o echipa locala care are sarcina nu doar sa mentina calitatea productiei, ci sa o intareasca. Din ce s-a vazut (la prezentarea grilei de toamna – n.red.), vom avea un sezon al Vocii Romaniei cu o valoare a productiei cum nu a mai existat pe piata locala. Si dorinta noastra este sa oferim cele mai bune formate, cele mai mari vedete si cea mai buna calitate, ceea ce va atrate in continuare loialitatea telespectatorilor. „
Intrebat, in acest context, daca vor mai fi disponibilizari la statiile din Romania, el a spus ca este o chestiune ce tine de managementul local si ca „e prea devreme sa spunem”, rezervand cuvinte laudative pentru echipa actuala: „acum avem o echipa foarte buna si intrebarea este cum sa structuram intreaga operatiune mai bine, pentru a deveni mai eficienti”.
In contextul cresterii competitiei din piata si al schimbarilor din companie, Christoph Mainusch spune ca atentia CME se indreapta, acum, indeosebi asupra Pro TV. „Trecem printr-un proces, iar acum trebuie sa ne concentram pe Pro TV. Dar este important sa fim atenti si la celelalte posturi – Acasa, postul de sport etc. Echipa care se ocupa de programe cauta sa vada cum sa pozitioneze canalele acestea in contextul general al competitiei de pe piata”, spune el.
- Exista planuri ca vreo alta statie sa fie inchisa? Nu, spune el, apasat, precizand ca o situatie aparte este cea a MTV: „MTV nu este un canal al nostru, il reprezentam pe baza unei colaborari. Nu noi decidem daca vom continua colaborarea – MTV trebuie sa o faca. Sunt sigur ca MTV cauta sa ramana pe aceasta piata, fie prin noi, fie pe cont propriu, dar nu pot spune acum.”
In privinta planurilor de vanzare a unor operatiuni din Romania, el ofera, mai intai, privirea de ansamblu: „Activele esentiale sunt Pro TV si celelalte operatiuni de televiziune, precum si afacerea de productie. Pe acestea le pastram”. Mainusch precizeaza ca activitatile de productie de continut au fost asimilate celor de televiziune: „Productia am asimilat-o Pro TV, pentru ca noi credem ca deciziile de productie trebuie sa fie luate in cadrul canalului, e un lucru pe care l-am stabilit in toate pietele unde suntem prezenti”.
Cat despre operatiunile secundare – Media Pro Studios, Media Pro Distribution, radiouri, el spune, general vorbind, ca „suntem in discutii sa vindem toate aceste operatiuni”. Punctual, raspunsurile variaza:
- „In cazul MPS, trebuie sa gasim o solutie – dupa cum am mai spus, ne vom produce aici continutul, dar nu trebuie sa fim in mod neaparat proprietari aici. [intrebare: Exista in acest moment discutii de vanzare?] Nu planuim sa fim in continuare proprietarii studiourilor.”
- „Apoi, MPD este de vanzare. (intrebare: S-a ajuns la o intelegere finala pentru cinematografe?) Nu, nu s-a ajuns la un acord pentru nimic. Cred ca lucrurile se vor lamuri pana la sfarsitul anului.”
- intrebat daca exista negocieri in derulare pentru radiouri: „Exista interesul manifest al unor persoane, suntem in faza de due diligence, evaluam aspectele financiare, dar nu s-a facut o selectie a unui grup restrans de posibili cumparatori cu care sa incepem negocieri. Deci suntem la inceputul procesului.”
Referitor la informatiile, speculatiile si zvonurile care au circulat in prima parte a anului, ce mentionau fie o presupusa intentie de vanzare a unor operatiuni extinse ale CME, fie interesul altor parti de a le cumpara, Christoph Mainusch arata: „Nu suntem de vanzare. Nu comentez eventualele interese ale altora.”