Sari direct la conținut

Client fara voie. La cate produse bancare de care n-ai habar cotizezi?

http://cristiandogaru.blogspot.com/

Toti cei care ati avut la un moment dat certificate de actionar, indiferent la ce companie, ati primit la pachet si un “rest” de actiuni la SIF-uri (cam 60 de bucati). Povestea se repeta oarecum pentru cei care au avut de-a face cu bancile in ultima vreme. Sunt sanse foarte mari sa aveti, fara sa stiti, un cont curent, un card de debit, poate chiar unul de credit. Spre deosebire de “rezidualele” la SIF-uri, produsele bancare-balast au costuri asociate care se acumuleaza. Cititi mai jos cum am devenit fara sa stiu posesor de card Banca Transilvania si cum ti se pot strecura printre degete conturile curente si comisioanele lor de administrare.

Din precambrianul pietei de capital citire, toti cei care au primit certificate de actionar au incluse in conturile de la Depozitarul Central un rest de actiuni la SIF-uri. Unii le-au descoperit in momentul in care au solicitat extrasul de cont pentru a-si vinde actiunile de care stiau, altii poate ca nu, desi au renuntat de mult la celebrele certificate (trebuia cerut un extras de cont pentru toate detinerile, nu numai pentru cele indicate in certificatul de actionar). Suma nu e mare, echivalentul a vreo 60 de actiuni reziduale, cele mai multe la SIF Muntenia, dar la preturile actuale tot vin “din cer” vreo 40-50 de lei. Ma rog, nu mai insist, cazul e destul de cunoscut. Spre deosebire de actionarii fara stire, care pot recupera niste bani, clientii bancari fara voia lor datoreaza niste bani. Si pot fi la fel de multi.

  • Cardul fantoma

Sa va povestesc cum m-am pricopsit cu un card de debit la Banca Transilvania. M-am prezentat in sucursala Bratianu, plin de bune intentii, incercand sa imi deschid un cont de economii albe pentru ziele negre. “Avem si un card, foarte avantajos, fara comisioane de emitere sau administrare, in plus nici nu va luam comision daca vreti sa va retrageti economiile” ma informeaza radioasa domnisoara de la ghiseu. “Aaaa, fara costuri deci? Atunci as vreau si eu unul” zic. Completez un cearceaf de formulare, semnez si intreb intr-o doara “trebuie sa mai trec pe la ghiseu pentru retragerile din contul de economii prin intermediul cardului”?. Nu-nu, nu ati inteles, cardul e legat de contul curent, nu de cel de economii” vine raspunsul.

“Pai, asa m-ati facut sa cred cand ati pomenit de retragerea economiilor, cine economiseste pe contul curent? As vrea sa renunt atunci la acest produs-minune, nu ma ajuta prea tare”. Cererea de renuntare a venit la 2 minute dupa completarea formularelor, am cerut inca o data asigurari ca nu voi avea produsul mult-laudat si am plecat. La o luna distanta, cu ocazia unor operatiuni pe contul de economii in alta sucursala, aflu cu stupoare ca am totusi un card eliberat de colegii de la “Bratianu”.

“Pai cum asa, parca mi s-au dat asigurari ca nu se va emite nici un card? Si daca totusi s-a emis unul, de ce n-am fost instiintat si eu sa il ridic/rup/fac parasolar/etc?” Am primit o ridicare suava din umeri, probabil ca functionarii au niste targeturi de indeplinit cand vine vorba de produse de vandut clientilor. Nu m-am decis daca sa iau sau nu cardul ca… cadou (cacofonie intentionata), singurul sau comision fiind cel de-coincidenta!-anulare (2,5 lei).

Pretextul este insa nimerit pentru a trece in revista circumstantele in care te poti trezi cu produse bancare de care n-ai habar, plus costurile lor asociate.

  • Zona crepuscular-bancara

Ai avut cumva un credit in valuta pe care l-ai achitat disciplinat? Mai pastrezi la banca in cauza un depozit costeliv in lei? Felicitari, esti posesorul a doua conturi curente, platesti doua comisioane de administrare. Daca n-ai solicitat expres, contul curent asociat creditului in valuta, cel in care depuneai cu regret ratele lunare, a supravietuit miraculos achitarii ultimei rate, si iti trage discret niste banuti din buzunar, proces cu atat mai greu de observat daca costurile de administrare se percep tot in lei iar depozitul tau in lei este cu virarea dobanzii in contul curent.

Similar in cazul mai multor depozite, in valute diferite, pe care le-ati lichidat intre timp. Ai economii in euro dar la un moment dat aveai si depozite in lei si dolari? Foarte bine, platesti 3 comisioane de administrare, pentru 3

conturi curente. Crezi ca e ceva simbolic? Administrarea unui cont curent inseamna cateva zeci de lei pe an. Inmulteste cu 3 si vei vedea ca platesti echivalentul abonamentului la cablu de pilda. Cum ti s-ar parea daca baietii de la cablu ti-ar dubla abonamentul brusc? O obraznicie incalificabila, nu?

Ce vreau sa mai spun: orice produs bancar reprezinta un carlig de marketing pentru alte produse bancare. Depozitul in care ai economiile presupune cont curent, poate internet banking ca sa operezi de acasa, poate card de debit daca vrei sa scoti banii fara comision cand totusi te nimeresti prin oras fara cash, nu strica si un mic-mic-mititel descoperit de cont cand mai ai cate o placere de bifat, poate o combinatie depozit-fonduri de investitii pentru o ceva adrenalina, etc, etc, etc. Si toate vin cu ceva costuri asociate.

Citeste si alte articole ale lui Cristi Dogaru

Ajută-ne să facem HotNews mai bun
Vrem să aflăm ce subiecte sunt importante pentru tine și cum putem îmbunătăți HotNews. Am pregătit un chestionar a cărui completare durează 5 minute şi care e anonim, dacă nu vrei să ne laşi adresa de mail. Nu e obligatoriu să răspunzi la fiecare întrebare, deși ne-am bucura. Orice contribuție ne ajută să luăm decizii mai bune.
Formular Feedback
ARHIVĂ COMENTARII
hilarious • 2011-05-12 10:13:58
“Avem si un card, foarte avantajos, fara comisioane de emitere sau administrare, in plus nici nu va luam comision daca vreti sa va retrageti economiile” ma informeaza radioasa domnisoara de la ghiseu. “Aaaa, fara costuri deci? Atunci as vreau si eu unul” zic. =)) Deci matale credeai ca banca iti da ceva gratis. Cum ar veni, credeai ca exista conceptul de "gratis". Nu e de mirare ca esti luat de "bizon", dar atunci este cu atat mai nepotrivit sa te erijezi in mare cunoscator si sa dai lectii poporului needucat. Decat "pontul zilei", rubrica ar purta numele mult mai potrivit de "Invata din prostiile mele!". Altfel, articolul e relativ util.
4 3
Marcu • 2011-05-12 10:50:41
E la moda sa pozezi in victima naiva a bancilor monstruoase. Atrage simpatia publicului cititor, el la randul lui victima a tot ce il inconjoara.
2 4
cristian dogaru • 2011-05-12 10:53:39
inexact, eu credeam ca respectivul card e legat de contul de economii, nu de cel curent....de asta am cerut sa renunt la el...acum, poate ca trebuia sa merg de 3 ori sa verific daca intr-adevar chiar s-a anulat...inainte de a fi emis...ce sa-i faci, cred inca in oameni, sunt "bizon" deci ....iar in materie de "gratis", da exista si asa ceva, promotional, pe perioade scurte...daca le vanezi la timp si iesi la timp, sunt OK...
0 2
rpd • 2011-05-12 13:56:15
Bun, si daca ai gafat-o / nu va-ti inteles, cu ce te deranja un card gratis si la care nu se ia nici un comision? Plus ca poate odata, la vre-un comerciant, nu ai suficienti bani cash si poti plati cu el, GRATIS din nou. Asa ai iesit mai bine ca a trebuit sa dai 2,5 lei sa il anulezi?
0 3
Surfer • 2011-05-12 10:57:12
.. cam peste tot atunci cand iti faci un depozit in banca ti se deschide si un cont curent in aceiasi valuta pentru ca doar asa se poate constitui depozitul respectiv. poate domnu' cristian dogaru o duce mai rau insa 2,5 lei la anularea unui card nu mi se pare o avere. dar ma rog, fiecare cu parerile sale. daca stii ca ai depozit/cont curent intr-o banca, mi se pare normal ca intr-un interval de 3-6 luni sa mai treci pe la banca aia sa vezi ce s-a ales de ele, daca nu s-a ales praful.... normal ca daca dai din an in paste poti avea surprize si o gramada de comisioane restante.
0 4
almeyda63 • 2011-05-12 10:30:30
o banca ce nu are comision la cont curent...:))..eu am gasit.. e drept ca ceea ce spui se cam intampla in romania pentru ca omu nu are timp sa citeasca toate hartiile de la banca, dar cred ca merita sa stie, de aceea ar trebui sa-si faca timp....
0 1
vaz • 2011-05-12 10:52:35
prostia se plateste. daca nu te informezi....e o vorba la noi....nu e prost cine cere, e prost cine da.
1 1
Mihai • 2011-05-12 10:53:37
BT e cat de cat ok, am avut si eu un cont de economii la ei si, ca si in cazul tau mi-a fost propus un card de debit, lucru pe care l-am apreciat deoarece a fost util. Cand am avut nevoie de bani pur si simplu i-am transferat in contul curent si i-am retras de la bancomat fara a plati niciun comision. Tu ce crezi, se merita sa platesti la final 2,5 inchiderea de card sau sa platesti 0,35% la retragere de la ghiseu sau alte comisioane daca faci transfer bancar? La sume de zeci de mii de lei conteaza, inconvenientul ar fi limita de retragere la bancomat 9000/zi
0 2
Petronius. • 2011-05-12 11:13:34
Cel mai frumos mi se pare situatia in care depui valuta la banca, iar ei iti retrag comision de administrare mai mare decat dobanda :-) magarie mai mare nu imi pot imagina ! Stiu ca s-a mai scris despre asta, dar eu ma tot minunez.
1 3
Onyr • 2011-05-12 12:53:52
Iata o experienta bizare pe care am avut-o in Franta unde am cont curent. Primesc un cec de incasat, eliberat de o banca americana pentru o suma mica. Depun frumos cecul la Banca si peste 2 saptamani ma trezesc cu minus in cont. Comisionul de tratare al cecului strain + comisionul valutar erau mai mari cu 5 EUR decat suma din cec. Altfel spus, duc bani in banca si ma trezesc mai putin. La ghiseu mi s-a ridicat din umeri, desi mi-am exprimat nemultumirea ca nu am fost defel anuntat, puteam sa NU incasez cecul primit. Lectia invatata - citeste inainte tot si nu ai incredere in functionarul bancii care, totusi, nu este angajatul intereselor tale.
0 1
Sakura • 2011-05-12 20:49:07
Să încercăm să ghicim: BRD? La ei am auzit de asemenea minunăţii şi-n România...
0 0
Naiv • 2011-05-12 13:00:16
Ca de obicei, rumanului ii place sa se creada "mai superior" si sa-l caracterizeze imediat pe cel care isi expune o parere! Deci, in calitate de CLIENT eu nu trebuie sa stiu toate procedurile unui prestator, ci acesta cu bunacredinta si transparenta trebuie sa faca ceea ce este mai bine pentru mine. Ca asa se intampla in tarile civilizate! La noi, ca sa nu fii pacalit, trebuie sa citesti intai toate legile in baza carora functioneaza prestatorul tau, sa-ti imaginezi toate smecheriile posibile si cum le poti contracara si apoi sa soliciti serviciul. Eu care depun banii la o banca, de ce trebuie sa stiu de conturi curente, de conturi in valuta de alte conturi asociate conturilor in lei si in valuta si alte multe asemenea, ca doar nu ma duc sa-i fac contabilitatea bancii. Eu trebuie sa stiu doar costul total al depunerii banilor mei la banca. Adica transparent totul, de la inceput la sfarsit fara metode si proceduri botezate in fel si chip si spuse, mai mult sau mai putin, in varful limbii. Si, sub nicio forma nu trebuie sa stau toata ziua la ghiseele bancii pentru ca in cazul asta este mai simplu si mai ieftin sa-mi tin banii la ciorap. Oricum comisioanele de toate felurile, comisioanele de retragere sunt mult mai mari decat decat dobanda. Nu fac referire la conturile cu sume substantiale.
0 0
tt • 2011-05-12 15:51:12
...dar cred ca si altii; mi-am deschis cont curent de salarii si card de debit asociat in Timisoara; intre timp m-am mutat din oras in Bucuresti; acum ma invita la banca sa platesc comisioane de administrare; daca le cer sa inchid contul, ma invita la Timisoara pentru a efectua operatiunea - sau eventual sa ma rog de vreo functionara sa aiba amabilitatea de a trimite o cerere prin fax unei alte functionare amabile din Timisoara. Cate BRD-uri exista in tara asta?
0 6
catelu • 2011-05-13 07:58:35
Pai cand ai facut cererea de emitere de card nu ti-a trecut prin cap ca s-ar putea sa-ti fie emis un card?! Ale dracu' dom'le bancile astea...
0 3
unul • 2011-05-13 13:01:19
Pai daca a facut omul si cerere de inchidere/renuntare la card nu e clar ca acel card nu mai trebuia sa existe?
1 1
sandu • 2011-05-13 09:40:19
care emite carduri Maestro si VISA fara nici un fel de cerere completata pentru toti studentii la facultatile si masterele din ASE. De cele mai multe ori aceste carduri nu ajung sa fie ridicate si titularii lor sunt intampinati de datorii atasate cand ajung intamplator in BCR pentru alte produse bancare ... In mod normal o astfel de stare de fapt ar trebui sa produca o investigatie din partea BNR asupra comportamentului BCR.
0 3
unul • 2011-05-13 13:02:49
Chestia asta e penala, e asemanatoare cu asigurarile de la romtelecom cu Astra. Adica banca intra in posesia datelor personale ale mele in mod ilegal. Chiar se mai intampla chestia asta la ASE?
0 0
Adi • 2011-05-13 09:50:27
Preastimabili, cred ca a iesit din nou la iveala "gena romaneasca", in ambele parti implicate in aceasta mica povestire; pe de o parte, functionarul care, probabil nemultumit si sictirit de jobul lui, nu catadicseste sa comunice toate informatiile, ba mai mult, sa sustina ca clientul nu a inteles bine... pe de alta parte, clientul vesnic nemultumit, care vrea covor rosu la intrarea in orice unitate, pentru ca detine calitatea de "rege consumator" - cum e nemultumit de ceva, amentinta cu presa, cu Protectia Consumatorului, in final - razbunarea suprema - posteaza un articol critic pe blog :); cred ca adevarul e la mijloc: functionarul are partea lui de vina (drept pentru care putea fi depusa o reclamatie de catre consumator?), insa si consumatorul manifesta un aer discretionar/dictatorial; nu cred in dictonul clientul nostru = stapanul nostru; cred ca toti trebuie sa fim oameni si sa aratam in primul rand respect pentru a obtine respect
0 2
Naiv • 2011-05-13 23:39:02
Te-as ruga sa dai o fuga macar pana la Viena sa auzi cum esti salutat si in liftul cu care cobori la metrou! In fiecare magazin in care intri, te saluta cel de la usa si la intrare si la iesire. Nu te trimit pana in Suedia...sau poate in America. Iar zambetul acela, cu toate ca simti ca este fals, te binedispune! Daca stai prin alte parti mai mult, la intoarcere pana iti revii, mutrele alea acre... te irita. Bineinteles daca nu ai norocul sa nimeresti pe cineva care mananca sau vorbeste la telefon...
0 0
Gabi • 2011-05-13 20:27:28
”te poti trezi cu produse bancare de care n-ai habar” nici chiar asa, totul vine cu semnatura, acum e discutabil si daca stii ce semnezi... uneori parca se imping lucruri mici spre o razbunare mare sau parca cineva spune zi si tu ceva rau despre aia... curios ca nimeni n-a mai zis ceva rau de bt, ba parca invers fiecare banca are si site cu produse si comisioane, iar daca la una din ele nu gasesti ce te intereseaza, atunci fi convins ca acolo e o smecherie...
0 1
INTERVIURILE HotNews.ro