Consiliul Național al Elevilor se opune examenului de admitere la liceu separat de Evaluarea Națională: Segregare şcolară
Consiliul Naţional al Elevilor se opune organizării examenului de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Națională, spunând că va stârni doar discrepanţe uriaşe între licee şi va încălca principiul de bază al accesibilităţii obligatorii a elevilor la liceu.
Reamintim că noul proiect al legii învățământului preuniversitar, care urmează să fie trimis Parlamentului pentru adoptare, prevede că, pe lângă Evaluarea Națională, elevii clasei a VIII-a care vor să meargă la un liceu unde este concurență vor da și un alt examen de admitere, care va fi organizat de liceu, la cel mult două probe de profil, au declarat pentru HotNews.ro surse oficiale. De exemplu, un copil care va alege un profil de Matematică-Informatică la un liceu unde sunt 29 de candidați pe 28 de locuri ar putea da examen și la Informatică, dar și la Matematică, cu itemi de dificultate mai mare față de Evaluarea Națională.
Consiliul Naţional al Elevilor spune că „se opune cu fermitate” susţinerii admiterii la liceu în mod descentralizat, luând în calcul atât incertitudinea în privinţa structurii finale a examenelor de admitere, cât şi rezultatele indirecte ale acesteia, care s-ar putea concretiza în meditaţii private, nivel de stres ridicat şi dificultate crescută în alegerea filierei şi liceului potrivit.
„Este absolut necesară relansarea legii în dezbatere publică”
Reprezentanții elevilor spun, într-un comunicat de presă transmis vineri, că, având în vedere că învăţământul liceal este obligatoriu în România, procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfăşoare într-un mod non-competitiv.
- „Admiterea la liceu, în forma în care a fost prezentată zilele trecute, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferenţe între elevi, segregare şcolară şi o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învăţământul liceal.
- Stabilirea descentralizată a unor criterii de admitere, precum asigurarea ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la Evaluarea Naţională, pe lângă media de la concursul propriu, va stârni doar discrepanţe uriaşe între licee şi va încălca principiul de bază al accesibilităţii obligatorii a elevilor în învăţământul liceal, prin diversele dificultăţi cauzate de admiterea diferenţiată”, arată Consiliul Național al Elevilor.
Reprezentanţii elevilor consideră că priorităţile pentru elevii absolvenţi ai ciclului gimnazial ar fi trebuit să fie creşterea numărului de ore de consiliere în carieră, ei menţionând că reforma în structura de admitere este doar una de suprafaţă, nu una de substanţă.
Totodată, ei spun că modificările preconizate ridică semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea şi consecinţele reale ale admiterii diferenţiate, „mai ales în contextul unei reforme în sistemul de educaţie, ce ar trebui să fie bazată pe evaluare standardizată, standarde clare de evaluare şi desegregare şcolară, luând în calcul inclusiv rezultatele parţiale ale recensământului populaţiei derulat anul trecut care arată că 40% din românii rezidenţi nu au reuşit să ajungă în învăţământul liceal”.
- „Forma consolidată a legii învăţământului preuniversitar trebuie discutată în prealabil cu toţi actorii implicaţi în sistemul de învăţământ – elevi, părinţi şi profesori.
- De aceea, este absolut necesară relansarea legii în dezbatere publică şi asigurarea componenţei acreditate în comisiile de experţi care vor analiza noile proiecte de legi.
- Nu în ultimul rând, trebuie să ne asigurăm că reforma este axată pe necesităţile reale ale elevilor. Este impropriu să vorbim despre desegregare şcolară, atunci când sunt aduse concomitent şi propuneri precum admiterea diferenţiată la liceu, care aduc după sine o serie de acţiuni de competitivitate şi elitism excesiv.
- Privim cu optimism, însă, noua structură a examenului de Bacalaureat care urmează a fi bazat pe evaluarea unor competenţe cheie, regăsite în trunchiul comun, şi elaborarea noilor programe şi planuri-cadru pentru liceu axate pe competenţe, pentru elevii care vor începe clasa a IX-a în septembrie 2023”, spune preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Miruna Croitoru.
Cum ar urma să-și organizeze liceele propria admitere
Noul proiect al Legii învățământului preuniversitar, refăcut de Ligia Deca, prevede că orice liceu care are concurență va putea organiza propria admitere, la maximum două materii pe profil. Se consideră că este concurență atunci când numărul candidaților depășește numărul locurilor. De exemplu, 29 de candidați pe 28 de locuri.
Adică, un elev de clasa a VIII-a care vrea să urmeze profilul de Științe ale Naturii ar putea da examen și la Chimie și Biologie, un copil care vrea să meargă la profilul Matematică-Informatică ar putea da examen și la Informatică, dar și la Matematică, cu itemi de dificultate mai mare față de Evaluarea Națională, în timp pentru Științe Sociale s-ar putea da examen și la Istorie. Astfel, este încurajată și mai mult industria meditațiilor, la mai toate materiile.
Liceul trebuie să anunțe cu un an înainte intenția de organizare a propriului examen și materiile de profil, maxim două, la care copiii vor da examen.
Examenul ar urma să fie organizat după Evaluarea Națională, se va raporta la profilul ales, iar unitatea de învățământ va decide propriile criterii de admitere. Va decide inclusiv dacă sau în ce proporție va fi luată în considerare media obținută de elev la Evaluarea Națională, au declarat pentru HotNews.ro sursele oficiale citate.
După Evaluarea Națională – susținută de toți elevii clasei a VIII-a – și după propriul examen stabilit de licee va fi făcută repartizarea computerizată. Elevii care nu au reușit să ocupe un loc după ce au dat admiterea la liceu sau care nu s-au înscris la examen la niciun liceu intră automat la repartizarea computerizată, în baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională.
Subiectele pentru examenul propriu organizat de licee vor fi făcute pentru fiecare disciplină de către Centrul Național de Evaluare și vor fi aceleași pentru toate liceele, indiferent că este vorba despre un colegiu de top sau despre un liceu dintr-un oraș mic din țară.
Liceul care a organizat examen de admitere și unde locurile nu vor fi ocupate va pierde dreptul de a mai organiza examen propriu în următorul an.
Dacă noile legi ale educației vor fi adoptate în acest an, atunci 2028 ar putea fi primul an în care se vor aplica noile reguli de admitere la liceu.