Sari direct la conținut

Consortiile energetice europene au inceput oficial lupta pentru gazele din Azerbaidjan

HotNews.ro
Harta conductelor inscrise in lupta pentru gazele azere, Foto: BP
Harta conductelor inscrise in lupta pentru gazele azere, Foto: BP

1 octombrie 2011 a fost data-limita impusa de Azerbaidjan consortiilor europene pentru transmiterea proiectelor tehnice si financiare in vederea transportului gazelor din uriasul zacamant Shah Deniz catre statele UE. In acest moment exista trei proiecte care concureaza pentru obtinerea gazului azer: proiectul Nabucco, sustinut de Comisia Europeana, gazoductul ITGI si gazoductul trans-adriatic TAP. Toate cele trei proiecte au un scop comun: ocolirea Rusiei si reducerea dependentei de gazele exportate de Gazprom. Mai exista si a patra varianta de transport al gazelor din Azerbaidjan, avand in vedere ca in urma cu cateva zile unul dintre actionarii de la Shah Deniz a propus o alternativa mai ieftina.

Pentru toate proiectele au fost depuse oferte pana la data de 1 octombrie.

  • Nabucco

Proiectul Nabucco este puternic sustinut de Uniunea Europeana, fiind vazut ca fiind principala modalitate de a reduce dependenta Europei de gazele rusesti.”Suntem increzatori ca Nabucco ofera cea mai buna ruta pentru exportul gazelor naturale din Azerbaijan si alte surse. Nabucco este proiectul european emblematic in coridorul de gaze naturale din Europa de Sud – Est”, a declarat Reinhard Mitschek, Managing Director, NABUCCO Gas Pipeline International GmbH.

Nabucco reprezinta o noua cale de transport a gazelor naturale din Asia spre Europa, ocolind Rusia. Nabucco va conecta direct cele mai bogate regiuni ale lumii in resurse de gaze naturale – Regiunea Caspica si Orientul Mijlociu – cu pietele din Europa. Conducta va face legatura intre granita de est a Turciei si Baumgarten, Austria, unul dintre cele mai importante terminale de gaze naturale din Europa Centrala, via Bulgaria, Romania si Ungaria.

Dupa mai multe amanari, constructia va demara in 2013, in vederea alinierii calendarului Nabucco cu furnizorii de gaze naturale. De asemenea, primele livrari de gaze prin intermediul conductei vor fi facute in 2017. Proiectul este estimat la 7,9 miliarde de euro. Conducta va avea o capacitate estimata la peste 30 de miliarde de metri cubi de gaze pe an.

Pentru actionarii Nabucco, Azerbaidjan reprezinta cel mai important posibil furnizor de gaze.

Proiectul Nabucco a facut un progres in iunie cand Cadrul legal pentru Gazoductul Nabucco a fost finalizat prin semnarea, in Kayseri, Turcia, a Acordurilor de Sprijin al Proiectului intre NABUCCO Gas Pipeline International GmbH si ministerele implicate din cele cinci tari de tranzit (Austria, Bulgaria, Ungaria, Romania si Turcia).

In timp ce cele cinci tari se pregateau de semnarea acordului de sprijin, oficialii din Azerbaidjan au facut declaratii care ridica multe semne de intrebare.

Transportul gazelor din Azerbaidjan ar putea fi facut si pe alte rute mai profitabile, nu numai prin „Nabucco”, a declarat presedintele companiei azere SOCAR. Traseul va fi ales in functie de conditiile si oportunitatile fiecarui proiect in parte. „Orice este posibil, exista multe proiecte si le analizam pe toate. Vom alege unul dintre ele”, a precizat presedintele SOCAR.

Rovnag Abdullayev a mai spus ca principala problema este legata de tarifele de transport al gazelor, potrivit apa.az. „Nu putem termina discutiile din cauza ca nu am rezolvat problemele privind tarifele”. In functie de modul in care va fi rezolvata aceasta problema, va fi adoptata o decizie asupra rutei de transport.

In contextul acestor declaratii, Turcia a lansat un avertisment: Daca Azerbaidjan refuza Nabucco, vom invita Turkmenistan, Irak si Iran sa se implice. Se poate intelege de aici ca este vorba de presiuni din ambele parti, atat din partea Azerbaidjan, cat si din partea SOCAR.

  • Interconnectorul Turcia-Grecia-Italia

Compania energetica italiana Edison si compania greaca DEPA au trimis, de asemenea, pana pe 1 octombrie, o propunere Azerbaidjanului in privinta transportului gazelor prin Interconnectorul Turcia-Grecia-Italia (ITGI). Proiectul este sustinut financiar de compania Edison SpA şi DEPA din Grecia, acestea formand un joint venture numit IGI Poseidon. Proiectul se afla in concurenta cu un proiect similar, Trans Adriatic Pipeline, dar si cu Nabucco.

„Noi credem ca acesta este un proiect viabil, profitabil si urmarim sa-l punem in aplicare impreuna cu omologii nostri din Azerbaidjan”, a declarat ambasadorul italian din Azerbaidjan, Mario Baldi.

Edison este una dintre cele mai mari companii energetice din Italia, detinand 17% din productia de electricitate. Pentru perioada 2008-2013, compania are planificate investitii de 6,2 miliarde euro la nivel international.

  • Conducta Trans-Adriatica

Si pentru conducta Trans-Adriatica (TAP) a fost facuta o oferta, fiind trimise toate documentele necesare pe 30 septembrie. Proiectul TAP este sustinut financiar de companii energetice precum Statoil din Norvegia si E.ON din Germania, care planuiesc sa transporte gazele din regiunea caspica in Italia.

  • Un proiect surpriza

In urma cu cateva zile, grupul britanic BP a aratat ca are in vedere o noua optiune pentru a transporta gazele spre Europa in afara de cele trei proiecte de gazoducte aflate deja in discutii: proiectul Nabucco, sustinut de Comisia Europeana, gazoductul ITGI si gazoductul trans-adriatic TAP.

BP a propus un proiect de gazoduct (Conducta sud-est europeana ) care sa transporte gazul azer prin Turcia, Bulgaria si Romania spre Austria. Va avea o treime din lungimea propusa pentru Nabucco si o treime din capacitatea conductei

  • Despre Shah Deniz 2

Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.

  • Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.
  • „Decizia cu privire la alegerea traseului de export va fi luata in functie de importanta comerciala, tehnica si strategica”, au declarat oficiali din Azerbaidjan..
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro