Copiii, sub agresiunea unei scoli care le ignora nevoile si drepturile. Cazul dramatic al clasei a V-a
omise de un manual la prima vedere rezonabil.
O tripla agresiune
Are loc o tripla agresiune: la adresa sanatatii psiho-somatice a elevilor de a V-a, copii de 11 ani; la adresa disciplinei biologice, prin incapacitatea autorilor de a opera o selectie care sa tempereze tentatia descriptiva si clasificatoare, inlocuind-o cu selectie, explicare si cu ierarhizare; la adresa limbii romane, careia i se refuza constructiile ce dau masura capacitatii sale culturale, explicative si argumentative. Multe din descrieri si clasificari pot fi plasate pe internet si naveta intre acesta si cultura pe hartie ar face posbile diferite optiuni.
O situatie similara la geografie
Dar numai biologia este in aceasta situatie? Iata un manual de geografie de clasa a V-a Ed. Teora 1997, retiparit in 2013, 192 pagini, autori Daniela Strat si Constantin Furtuna. Descrieri si clasificari care pun la grea incercare mintea copilului de 11 ani, scenariul de la biologie se repeta intocmai aici. Repartizarea informatei intre internet si manualul pe hartie se impune.
Dincolo de lucruri frumoase, manualele de romana au pacatele lor
Manualele de limba romana pun si ele la grea incercare pe copilul de 11 ani.Iata pe cel din 2004 de la Ed. Petrion, autori Marin Iancu, Ioan Dumitru, Vasile Molan si Gabriel Chelaru, 256 de pagini compacte, cu litera mica, in care gramatica si literatura se sufoca prin aglomerare, senzatia de prea mult compromite unele lucruri bune. La fel, manualul de la Ed, All Educational din 1997, autori Victoria Padureanu, Mate Cerkez, Flori Lupu. Toata lauda atentiei date literaturii, dar este literatura singura manifestare sarbatoreasca a limbii romane? Mai e apoi ramanerea intr-o istorie trecuta, se vorbeste de comunicare si despre mesaj dar nu se simte deloc atmosfera marilor prefaceri in informare si in comunicare realizate prin internet si globalizare. Se regasesc copiii de azi, cu telefon mobil, cu adresa email,si cu internet in manuale care, referidu-se la comunicare, mesaj si cod, emitator si receptor, ignora universul tehnlogic in care traim? Accentul excesiv pe definitii si clasificari este un alt factor negativ.
Un derapaj grav intr-un manual de istorie
Sunt in total vreo 1o sau 12 manuale, daca nu mai multe, care cauta sa retina atentia.copiilor de 11 ani. Le parcurge cu atentia cineva responsabil? Iata un manual de istorie, nu lipsit de calitati, publicat la All Educational in 1997 si retiparit an de an pana in 2005, dar folosit si ulterior, autori Valentin Balutoiu si Constantin Vlad, in care, la pagina 121, se afla aceasta fraza: “Crestinismul este o religie a iubirii universale, Dumnezeul crestin fiind un Dumnezeu al iubirii, spre deosebire de divinitatea suprema a iudaismului, Yahve cel razbunator”. Aceasta, intr-o tara a Uniunii Europene, o tara,din acea Europa care se reclama de la mostenirea spirtuala iudeo-crestina.
La engleza mancam dupa zodiac
Ce sa mai spunem de acel manual de engleza de clasa a V-a in care copiii sunt informati despre modul in care trebuie sa ne organizam alimentatia, in functie de zodiac (nu am putut afla autorii manualului, deoarece la scoala respectiva manualele sunt incuiate intr-un dulap al cancelariei si aduse numai uneori la clasa.)
Fraze pompoase, dar fara substanta
Boala limbii umflate, dar gaunoase vine uneori de sus, dar intre timp s-a propagat in randul elevilor, dupa cum am constatat la faza nationala a unor concursuri la care am fost invitat. Iata niste consideratii preliminare la programele in vigoare (pagina 2 din Anexa nr. 2 la ordinul ministrului educatiei, cercetarii si inovarii nr. 5097/ 09.09.2009).
“Studiul matematicii in invatamantul gimnazial isi propune sa asigure pentru toti elevii formarea unor competente legate de folosirea calculelor, algoritmilor sau a ratonamentelor matematice. Totodata, se urmareste constientizarea faptului ca matematica este o activitate de descriere si de rezolvare a problemelor, folosind un limbaj unitar, aceasta facand ca ea sa fie o disciplina dinamica,strans legata de societate prin relevanta sa in cotidian si prin rolul sau in stiintele naturii, in stiintele economice, in tehnologie, in stiintele sociale etc.”
Acesta este un citat dintr-un text de 39 de pagini despre competente generale, valori si atitudini, competente specifice si continuturi, sugestii metodologice etc. Fraza reprodusa este tipica pentru stilul general al celor 39 de pagini. O fraza umflata, care nu prinde nimic din specificul matematicii de gimnaziu, care poate fi considerata o incercare esuata de prezentare a intregii matematici scolare si nu numai; o fraza fara acoperire in realitatea manualelor de gimnaziu; o fraza care macina in gol cuvinte ale limbi romane, ele nu au referent si la o analiza atenta nu ramane nimic.
Semnificatia majora a matematicii de gimnazu
Gimnaziul este perioada in care educatia matematica isi propune sa realizeze, la nivelul elevului, doua treceri care au marcat istoria: inventarea teoremei (si implicit a demonstratiei) in Grecia antica (Thales, Pitagora) si aparitia, incepand cu perioada Reasterii, apoi in secolul al XVII-lea (Galilei, Descartes, Newton Leibniz) a limbajului matematic inteles ca o structura mixta, o componenta naturala: limbajul articulat, bazat pe cuvinte, si o componeta artificiala, alcatuita din diverse semne. Elevul descopera ca se pot face calcule si cu litere, nu numai cu numere. Se intampla insa ca aceste evenimente au loc in matematica de gimnaziu, dar intr-un mod in care ele trec neobservate, nu sunt constientizate, nu sunt traite ca evenimente culturale, dupa cum nu e traita ca atare nici corespondenta dinre numere si punctele de pe dreapta, pusa in evidenta de Descartes.