Sari direct la conținut

Câte reclamații au făcut românii în platforma NoFake: Au fost eliminate peste 3500 de materiale deepfake care puneau în pericol integritatea alegerilor

HotNews.ro
Continut deepfake, Foto: Ramirezom / Dreamstime.com
Continut deepfake, Foto: Ramirezom / Dreamstime.com

Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, a prezentat joi primele date privind numărul de reclamații făcute de români în platforma NoFake, prin care statul comunică direct cu Facebook, TikTok și Google și solicită să fie eliminat rapid conținutul audio/video manipulat digital (deepfake) inadecvat. „Peste 3500 de materiale audio-video care puneau în pericol integritatea alegerilor au fost eliminate pana în acest moment”, a spus Ivan.

Românii pot să încarce pe pagina de internet NoFake a Ministerului Digitalizării sesizări cu privire la conținutul audio/video manipulat digital (deepfake) distribuit pe internet care dezinformează în privința alegerilor ori înșeală lumea cu anumite investiții ori medicamente minune.

Platforma de reclamații a fost lansată în data de 17 mai, iar ministrul Digitalizării a prezentat joi la Guvern primele rezultate.

  • „În platforma avem până în momentul de față 45.000 de accesari dintre care 836 de raportări. Dintre acestea peste 50% care fac obiectul campaniei au fost deja eliminate din platforme ca și conținut și peste 3500 de materiale audio-video care puneau in pericol integritatea alegerilor au fost eliminate până în acest moment”, a declarat Ivan.

Întrebat dacă au fost eliminate doar materialele înșelătoare legate de alegerile din 9 iunie, ministrul Ivan a spus că aproximativ jumătate vizau înșelătorii care ținteau buzunarele oamenilor.

  • „Aproximativ jumătate dintre ele au avut un caracter înșelător atunci când vorbim de investitii financiare care folosesc imaginea unor personalități publice sau medicamente miraculoase de la persoane publice care le promovează până la înalți prelați ai Bisericii ortodoxe sau persoane din showbiz”, a spus acesta.

Ministrul a spus că echipa de experți de la minister analizează raportările oamenilor și semnalează direct către marile platforme online în maxim 60 de minute, după care respectivele materiale sunt eliminate în zeci de minute, comparativ cu 4-5 zile înainte.

Aceasta pentru că toate aceste raportări transmise direct de stat către Meta, TikTok și Google sunt tratate cu prioritate.

Mecanismul a fost implementat prin ordin de ministru și prevede constituirea în cadrul Ministerului Digitalizării a unui punct de contact privind preluarea și redirecționarea în vederea soluționării a sesizărilor referitoare la distribuirea de conținut audio/video manipulat digital în scopuri malițioase precum:

  • manipularea opiniei publice, șantaj, fraudă sau în cadrul unor campanii de propagandă și dezinformare cu potențial impact asupra integrității proceselor electorale.

Analiza și transmiterea datelor de la populație către marile platforme se face în maxim 1 oră

Analizarea și transmiterea datelor primite de la populație în vederea raportării de către Direcția tehnologia informației și transformare digitală, prin compartimentul IT, și Direcția comunicare, transparență și dialog social se va realiza în termen de maximum 1 oră în intervalul orar 8.00—22.00 și în termen de maximum 12 ore în afara acestui interval, pe întreaga perioadă preelectorală și electorală, se mai arată în ordinul de ministru.

Sursa foto: Ramirezom / Dreamstime.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro