Cum a crescut, dar de fapt a scazut bugetul alocat "Transporturilor" pentru 2013
Bugetul propus pe 2013 pentru Ministerul Transporturilor (MT) – 7,29 miliarde de lei – prezentat ca fiind cu 40% mai mare decat executia preliminata pe 2012, nu contine insa si bugetul Companiei de Autostrazi (CNADNR), institutie scoasa de sub ordinea ministerului si dusa la Ministerul Proiectelor de Infrastructura condus de Dan Sova. In schimb, bugetul propus pentru CNADNR pe 2013 este de 5,8 miliarde de lei, mai putin ca in 2012. Astfel, bugetele pe 2013 ale CNADNR si MT la un loc dau 13,1 miliarde de lei, mai putin cu peste un miliard decat bugetul aprobat initial pentru „Transporturi” pe anul 2012, adica 14,32 miliarde de lei. In plus, din bugetul pe 2013 al Transporturilor, 850 de milioane de lei vor merge catre plata datoriilor CFR, intorcandu-se astfel la stat.
Bugetul Ministerului Transporturilor nu include si Autostrazile
Ministerul Transporturilor, condus de liberalul Relu Fenechiu, are un buget de 7,29 miliarde de lei, cu peste 40% mai mult fata executia preliminata in anul precedent – 5,18 miliarde, potrivit proiectului de buget publicat pe site-ul Ministerului Finantelor. De mentionat ca alocarea bugetara initiala pentru 2012, potrivit proiectului de lege, era de 6,9 miliarde.
Bugetul in cauza nu-l contine si pe cel al Autostrazilor (CNADNR), autoritate ce a fost trecuta la Ministerul Marilor Proiecte de Infrastructura, condus de social-democratul Dan Sova. De mentionat ca doar Autostrazile au fost trecute in subordinea ministerului condus de Dan Sova, iar Drumurile Nationale (care faceau parte din CNADNR) au ramas la Transporturi.
Bugetul Autostrazilor: 5,81 miliarde de lei, mai putin ca in 2012
In proiectul de buget nu apare nicaieri in mod expres si clar care este bugetul CNADNR, insa in capitolul despre sumele care vor reveni Secretariatului General al Guvernului apare si sectiunea „Transport rutier, drumuri si poduri” unde este precizata suma de 5,81 miliarde de lei.
Surse apropiate guvernului au confirmat pentru HotNews.ro ca acesta este, de fapt, bugetul CNADNR: 5,81 miliarde de lei, mai putin fata de 5,99 miliarde – executia preliminata in 2012 si fata de 7,4 miliarde, valoare programata initial la inceputul anului precedent.
Astfel, calculand cele doua bugete adunate, CNADNR si MT, avem un buget total propus de 13,1 miliarde de lei.
Cum s-a micsorat bugetul „Transporturilor” pe 2013 fata de cel din 2012
Cum cele doua institutii faceau parte, pana anul acesta, din acelasi minister si, deci, formau acelasi buget, il putem compara cu ce au primit „Transporturile” in anul precedent.
Astfel, comparativ cu executia preliminata pe 2012 – 11,17 miliarde – bugetul la „Transporturi” este mai mare cu aproape 1,9 miliarde.
De explicat totusi ca executia preliminata a unui buget depinde de modul de gestionare al bugetului aprobat si este afectata de rectificarile bugetare ce se fac in decursul unui an. In perioada de criza, de obicei rectificarile sunt in minus, si aproape in toate cazurile executiile preliminate ajung sa fie mai mici decat bugetele aprobate initital (dupa cum se poate vedea chiar in proiectul de buget pe 2012 pentru majoritatea institutiilor).
In cazul Transporturilor, trebuie amintita rectificarea bugetara facuta de Guvernul Ponta in august 2012 cand s-au taiat 1,25 miliarde de la Transporturi.
- Citeste: VIDEO Rectificarea bugetara taie investitii si muta banii la pensii, salarii si asistenta sociala
Astfel, avand in vedere ca vorbim azi de un buget propus pentru „transporturi”, care ar putea fi afectat si el in decursul anului 2013 de rectificari bugetare, il putem compara cu bugetul Ministerului Transporturilor aprobat pentru 2012, adica 14,32 miliarde de lei (14,79 mld. total, 14,32 mld. de la bugetul de stat).
Astfel, observam ca bugetul alocat „transporturilor” (MT si CNADNR impreuna, 13,1 mld lei) pe anul 2013 este, practic, mai mic decat cel aprobat initial pentru 2012 cu 1,22 miliarde de lei si, deci, vorbim de o scadere de 8,52%.
Pe langa aceasta scadere a alocarii bugetare comparativ cu cea din din anul precedent, in 2013 vor fi folositi 850 de milioane de lei din bugetul Ministerului Transporturilor „cu prioritate pentru plata obligatiunilor CFR catre bugetul general consolidat”. Cu alte cuvinte, e o suma ce se intoarce inapoi la stat.
„Afirmatia ca bugetul MT creste cu 40% este si falsa, si harzardata”, a declarat pentru HotNews.ro fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare. „Este falsa pentru ca se intemeiaza pe comparatia cu executia bugetara de anul trecut, cand potrivit acestor cifre s-au cheltuit 5,2 miliarde lei fata de aproape 7 miliarde lei cat a alocat guvernul Boc la inceputul lui 2012”, a mai declarat Nazare.
„Explicatia sta in faptul ca taierea investiiilor pentru infrastructura a fost principala metoda a guvernului Ponta I in a plati pomeni electorale anul trecut. Prin urmare nu este corect sa facem aceasta comparatie atata vreme cat guvernul Ponta I nu a fost in stare sa sustina investitiile programate de guvernul nostru de dreapta la inceputul lui 2012”, a continuat fostul Ministru al Transporturilor din Guvernarea MRU.
Potrivit lui Nazare, „riscul e cu atat mai mare cu cat aceste schimbari bruste in mecanismul de absorbtie, in plin exercitiu financiar UE, pot genera o blocare a platilor de la Comisie pentru inca 8-9 luni de zile”.
Bugetul Autostrazilor – Cele mai mari sume catre proiectele cu finantare externa nerambursabila
In bugetul propus pentru CNADNR in 2013, cele mai mari sume sunt alocate proiectelor cu finantare externa nerambursabila si proiectelor cu finantare rambursabila. Astfel, 2,25 miliarde de lei vor fi alocate proiectelor cu finantare externa nerambursabila postaderare, iar 1,5 miliarde de lei vor fi alocate proiectelor cu finantare rambursabila.
„Proiectul de buget afisat cu intarziere de 3 luni pe site-ul MFP este in continuare neclar si confuz in ceea ce priveste alocarile pentru infrastructura de transport tocmai din cauza haosului administrativ generat de mutarea CNADNR la Departamentul Marilor Proiecte organizat la SGG”, sustine fostul minsitru de la Transporturi, Nazare.
Potrivit acestuia, „acest haos” poate avea consecinte dezastruoase in privinta absorbtiei fondurilor europene din POS-T pentru ca „presupune un blocaj potential in relatia dintre agentia de implementare a proiectelor pentru drumuri si autostrazi (CNADNR) si autoritatea de management care ramane la MT”.
Bugetul Ministerului Transporturilor: Cresc chelutielile proiectelor cu finantare externa nerambursabila, dar scad cele pentru proiectelor cu finantare rambursabila
Asemanator, la Ministerul Transporturilor cresterea cea mai importanta este la fondurile europene prin programele post-aderare, de 172%, de la 1,24 miliarde lei (executia preliminata din 2012) la 3,38 miliarde lei.
La MT se prevede ca vor creste si cheltuielile de personal cu 31%, iar cele pentru bunuri si servicii cu 42%.
In schimb, vor scadea puternic cheltuielile aferente programelor cu finantare rambursabila, pentru anul 2013 alocandu-se 280.406.000 lei, fata de 801.774 lei in bugetul initial de anul trecut si fata de 514.412.000 lei din executia bugetului pe 2012.
Fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare considera ca aceasta scadere reprezinta „o hiba importanta” a proiectului de buget.
„Vorbim aici de fonduri de la BEI, BERD si alte IFI-uri cu care avem acorduri ferme de finantare atat pentru reabilitarea drumurilor nationale, cat si pentru constructia metroului in Drumul Taberei de exemplu. Diminuarea substantiala a acestor fonduri poate determina un pericol real pentru aceste proiecte BEI, inclusiv cele pentru refacerea infrastructurii dupa calamitati, iar pericolul cel mai mare este obligarea autoritatilor de a plati penalitati pentru contractele deja semnate, concomitent cu posibilitatea pierderii finantarii BEI pentru memorandumurile care expira. Aceste pierderi nu sunt cuantificate in acest proiect de buget dar ar trebui luate in considerare daca se merge pana la capat cu blocarea finantarilor pentru proiectele BEI”, a declarat Nazare pentru HotNews.ro.
Potrivit proiectelului de buget, vor scadea si sumele alocate pentru subventiile acordate pentru transportul public de calatori sau pentru transportul de calatori cu metroul, cu 0,15%, de la 1,6 miliarde lei la 1,598 miliarde lei.
Referitor la proiectul de buget prezentat luni pe site-ul Ministerului de Finante, fostul ministru de la Transporturi considera „alarmant si faptul ca proiectia multi-anuala pentru absorbtia fondurilor europene pe transporturi indica o diminuare semnificativa a sumelor pentru componenta FEN in 2015 si 2016, desi in acei ani ar trebui sa fim cu motoarele turate la maxim la acest capitol, avand in vedere ca trebuie sa finantam proiecte din 2 POS-T-uri (2007-2013 – pentru care se pot deconta plati pana in 2015 si 2014-2020)”.
„La cum arata aceasta proiectie se pare ca actualul Guvern isi propune sa sacrifice unul din cel mai importante motoare de crestere economica, adica investitiile in infrastructura de transport, in chiar anii cei mai importanti ai noii programari financiare a UE si exact inainte de scrutinul electoral din 2016”, a mai declarat Nazare.
Autostrazile, de la Ministerul Transporturilor la Ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura
La inceputul lunii ianuarie, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a trecut in subordinea ministrului delegat pentru proiecte de infrastructura de interes national si investitii straine, Dan Sova, urmand ca in scurt timp sa fie separate atributiile in aceasta sfera.
Astfel, Dan Sova se va ocupa de marile proiecte, inclusiv de autostrazi, iar Ministerul Transporturilor in continuare de drumurile nationale, dupa cum informa atunci vicepremierul Liviu Dragnea, ministru al Dezvoltarii Regionale si Administratiei publice.
In ceea ce priveste autoritatea de management, aceasta va ramane la Ministerul Transporturilor
Ce a spus Premierul Ponta despre proiectul bugetului in sedinta de Guvern
Premierul Victor Ponta a marturisit marti ca in privinta alocarilor din bugetul pe 2013 se simte ca in bancurile de la Radio Erevan si ca in realitate nu a dat, ci a luat din sumele pentru institutii, potrivit Agerpres.
„Eu ma simt in aceste doua zile un pic ca la Radio Erevan: ca tot am dat, dar de fapt nu am dat, am luat. Mai spun o data, ca a fost o problema pe care am inteles-o – Administratia Prezidentiala a avut in 2012 aprobate 27 de milioane (de lei), acum are 26 de milioane, Camera Deputatilor a avut 198,2, – are 198,2, Senatul a avut 85,1, are 85,1 milioane de lei”, a aratat Victor Ponta, in debutul sedintei de Guvern, in contextul in care la reuniune se discuta pachetul fiscal si masurile premergatoare aprobarii bugetului.
El le-a cerut ministrilor sa explice in public cifrele din buget si sa dea dovada de transparenta.
Premierul a aratat ca institutiile al caror buget inregistreaza o crestere in 2013 fata de anul trecut au primit bani pentru salariile reintregite sau de alocari suplimentare pentru bunuri si servicii, in cazul in care au crescut costurile de intretinere.
„Inteleg ca domnul Fenechiu (ministrul Transporturilor – n.r.), un favorit al meu, a primit cei mai multi bani. Nu i-a primit, are mai multi bani de cofinantat programe europene. Pentru fiecare leu in plus pe care l-a primit o sa primeasca mult mai multi din fonduri europene. La sanatate, domnul Nicolaescu ce mult a primit! In realitate, a primit sa plateasca datoriile din trecut in primul si in primul rand”, a explicat Victor Ponta.